Het station kreeg bestaansrecht doordat de familie Krepel (houthandel/houtbewerking) hout per spoor wilde vervoeren. Tegenwoordig bestaat het station voornamelijk omdat er op die plek toch treinen moeten stoppen, omdat het baanvak Apeldoorn – Zutphen enkelsporig is en er dus een plek moet zijn om de treinen te kunnen laten passeren.
Lieferink, Wil | 15 aug 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij was hier nog een zijspoor waar het hout voor de sigarenkistjesfabriek, later deurenfabriek van Krepel, liep.
|
B.Huisintveld | 16 jun 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vander was hier "Stationchef" (SBA) ik heb hier als kind zijnde veel vertoefd, ook op latere leeftijd als mijn vader last van de rug had heb ik hem wel eens geholpen met het trekken van wissels en seinen. |
R Mik | 17 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb op dir station jaren lang gewoond vanaf 5 december 1966 totdat het gesloopt is in ongeveer 1987 heb mooie herhinneringen aan dit station heb een fantastistische jeugd gehad hier weinig kinderen kunnen zeggen zeggen dat ze de wissels hebben mogen over heffen. Heb zelfs nog mogen mee werken om er een nieuwe overweg in te zetten! Deze foto geeft heel veel herhinneringen echt leuk om te zien waar ik mijn jeugd heb door gebracht. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb het bericht hier bij het station geplaatst daar kunnen meer mensen het zien. Heb je misschien nog foto's uit die tijd? Jammer dat je je mailadres niet hebt achtergelaten. |
Gertjan Stamer | 10 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bouw van nieuw klein loketgebouw aan dorpse zijde in 1959, in 1965 worden de zijsporen opgebroken. in 1975 sloopt men gebouw uit 1959 alweer en in najaar 1996 sloop van het tegonoverstaande gebouw. Dat wordt een blubberige parkeerplaats. Stalen perrondelen worden op het oude lage perron gelegd(plm 1998?). In het voorjaar van 2001 verlengd met houten delen, najaar 2001 bouw nieuwe overkapte fietsenstalling op oude plek Kloos-gebouw en tevens nieuwe glazen abri inclusief kaartautomaat. In late najaar 2006 wordt de halte grondig vernieuwd: men start met volledige vervanging parkeerplaats en uitbreiding naar trafogebouw (oostwaarts). In Mei 2007 sloop oude stalen en houten perrondelen en komen er eindelijk fatsoenlijke perronkeerwanden op goede hoogte (beide perrons). Verder nieuwe banken, nieuwe reclameborden, nieuwe kaartautomaat, nieuwe verlichting, alles gereed midzomer 2007. De parkeerplaatsbestrating gaf enige vertraging door winterse toestanden, volledig gereed in Januari 2008! |
Arjan Krabbenbos | 12 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Klarenbeek heeft nu een 2 definitieve perrons gekregen in bajonetligging. Vroeger reisde men rechtstreeks ieder half uur naar Apeldoorn/Zutphen of naar Enschede of naar Winterswijk in een blauwe Engel van NS. Tegenwoordig zijn het pendeltreinen Apeldoorn-Zutphen die ieder half uur in dit landelijk gelegen station halt houden. Bovendien is dit sinds enkele jaren niet meer het enige tussenstation, omdat Apeldoorn de Maten en Voorst Empe als extra stopplaatsen zijn bijgekomen. Wel is het heerlijk toeven in de Buffels die hier alleenheerser zijn op dit traject. In 2006 was er in het kader van 75 jaar NVBS een gastoptreden weggelegd voor de Lint van Syntus, DE 1 41/DE 2 186 en de talent van de Prignitzer Eisenbahnu |
Antwoord webmaster: |
dat de treinen doorreden naar enschede of winterswijk wist ik niet. |
Anoniem | 23 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik weet waarom de trein vanuit Zutphen in Klarenbeek zo lang moet wachten! Op NS station Zutphen willen ze de trein naar Apeldoorn zo snel mogelijk weg hebben. Want als er iets gebeurd dan is de stoptrein teminste weg! Op NS station Apeldoorn kan dat niet (ja, het kan wel) want dan heeft kunnen de mensen vanuit Amersfoort enz, niet overstappen!!!!! In Zutphen heeft ie geen overstap! |
Roel | 14 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik dacht dat deze site over stations ging.. over vertrekkende treinen kan je beter terecht op de ns site. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, dat probeer ik veel mensen duidelijk te maken, maar dat kwartje valt niet altijd. |
milco | 7 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
dat zou kunnen. als de trein ri. apeldoorn 4 min. later uit zutphen vertrekt, sluiten er misschien nog meer treinen en bussen aan die in die 4 min. zutphen station binnenkomen. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad dat zeg ik. |
milco | 4 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ooh, dat wist ik niet. ik dacht dat het tegenwoordig 2 sporig was omdat dit station bajonetligging heeft |
Antwoord webmaster: |
ja het station wel, maar de rest van de spoorlijn niet. maar ja dan zou de trein natuurlijk ook gewoon wat later kunnen vertrekken, in plaats van 4 minuten in klarenbeek te blijven staan. |
milco | 3 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
met ingang van 9 dec. staat de stoptrein zutphen - apeldoorn hier wel 4 minuten stil. waarom??
de hoeven niet te wachten om een intercity voor te laten gaan want hier zijn naar 2 sporen. 1 per richting. |
Antwoord webmaster: |
moeten ze niet wachten op de tegentrein? het is maar enkel spoor, dus ze kunnen elkaar alleen bij het station passeren. |
Roel | 4 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit kunnen ze beter 'station weiland' noemen =) |
Antwoord webmaster: |
maar hoe onderscheid je het dan van geerdijk? ;-) |