Gertjan Stamer | 13 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Perronnaambord en infobord busdienst met station Houten staat bij opening op 12-12-2010 nog steeds op zelfde plek,busdienst dus opgeheven.Opgang oude tramperron vrijwel verdwenen onder geluidswal met glas.Hoge voetbrug is bij mijn weten in November 2010 gesloopt(niet zeker!).Naam van het station op het dak is op 12-12-2010 nog niet te zien,lijkt me vrij nutteloos want hoge bebouwing ontneemt het zicht... |
Frank | 12 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zal foto's en een filmpje van gisteren mailen naar de webmaster. Links plaatsen kan wegens spamredenen hier niet zag ik net bij mijn eerste poging.
Een correctie. De opening van het eerste station is op 8 januari 2001 geweest, zoals terecht op wikipedia staat vermeld. Destijds geopend door mevrouw Netelenbos. Ik was zelf ook aanwezig bij deze opening, die bestond uit een ritje met de tram door 150 genodigden. Aansluitend volgde een nieuwsjaarsreceptie van de gemeente in een grote spiegeltent. |
Antwoord webmaster: |
link plaatsen kan wel, maar dan moet je het gedeelte http:// weghalen, dan accepteert hij het tekstje wel. dat doe ik omdat er soms spam in dit formulier werd geplaatst waarbij ik geredirect werd naar een andere pagina, en dus ook niet meer in mijn CMS kon editen. Ik dacht nog, 8 januari, dat heb ik zo in de database staan. maar de database zet data in amerikaanse manier weg (de server staat in de VS), dus ik heb er nu 1/8/2010 van gemaakt, nu klopt het wel. |
Gertjan Stamer | 12 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zondag 12 December 2010 wordt deze sterk op Utrecht Zuilen gelijkende halte in alle stilte geopend..geen feesttent of zoiets! Het is nog lang niet af maar wel gereed voor gebruik-geen perronnaamborden,geen banken,geen reclame's,geen gele vertrekstaten van NS en onderdoor nog niet echt open maar met vlonders bedekt voor loopgemak.Fietsenstalling is tijdelijk en is aan zuidoostzijde en even verderop kan men auto's kwijt. Slechts 1 kaartautomaat op perron en witte opgeplakte posters met NS dienstegeling erop.Gebruiksklaar en bezemschoon maar nog lang niet volledig..dat zal wel volgen in 2011. Bebouwing is hoog en dominant,beperkt zicht op fraaie overkapping. |
Antwoord webmaster: |
Ja ik zie wel problemen om dit gebouw een beetje redelijk op de foto te krijgen. Hoewel je natuurlijk gebruik kunt maken van de bebouwing om een mooi zicht te krijgen. gewoon een keertje aanbellen en vragen of je van binnenuit een foto mag maken. |
maarten | 3 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoi Wichor
idd station Hoten Castellum is bijnA gereed heb geen foto´s HELAAS
als het goed is zou station per 12 december in de dienstregeling staan
volgens de ns.
mocht ik foto´s vinden stuur ik die op.
Groet maarten. |
wichor (webmaster) | 23 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
heeft er iemand al foto´s van station Houten Castellum? Ik heb ze nog niet gezien, en het moet toch al bijna af zijn? nog een paar weken en dan stoppen hier de treinen. |
arjan krabbenbos | 5 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Per 12 december 2010 gaat het definitieve station open voor de sprinter/stoptreinen tussen Geldermalsen en Utrecht v.v. De bebouwwing rondom de nieuwe stopplaats is aan beiden zijden van het spoor enorm toegenomen, dus alle reden voor een extra station. Het wordt een eilandstation net als het centrale station van Houten en Utrecht Lunetten over een paar jaar. Maar ook het nog te realiseren Utecht Vaatsche Rijn wordt uitgevoerd met eilandperrons vanaf eind 2015. |
Antwoord webmaster: |
ok ik heb de nieuwe heropeningsdatum toegevoegd. weet iemand misschien nog de preciese datum waarop het in 2005 is geopend? |
Arjan Krabbenbos | 23 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De spoorverdubbeling tussen Houten en Houten Castellum wordt opgeleverd per december 2010. Dit betekent dat er vanaf december 2010 alle stoptreinen naar en van de richtingen Geldermalsen en Utrecht Centraal gaan stoppen te Houten en Houten Castellum. Voor Houten Castellum wordt op dat moment opgenomen in de landelijke spoordienstregeling en wordt hiermee een echt treinstation. Het opgeheven tramtrace was slechts de opmaat naar een echt treinsttaion en was daarom een tijdelijk lighrailtrammetje. |
Frank | 11 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Overal lees ik dat de spoorverdubbeling bij Houten eind 2010 is afgerond. Het station Castellum wordt dan opgenomen in de dienstregeling. |
Janny van Voorden | 7 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is al bekend wanneer er stoptreinen op de lijn Utrecht-Geldermalsen gaan stoppen? |
Antwoord webmaster: |
nee ik weet het niet, iemand anders hier wellicht? |
maarten | 12 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de plek waar station houten Castellum stond
wodt er daar nu aan nieuw station gebouwd??
en zo ja wordt dezen alleen voor die Light rail gebruikt of in toekomst ook voor treinen op lijn utrecht/geldermalsen tiel en breda?
alvast dank.
Maarten. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad. de light rail komt niet terug. hier gaan de stoptreinen stoppen. |
Gertjan Stamer | 27 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eilandperron in de maak/stellen van perronkeerwanden in December 2009/Januari 2010.Dit nieuwe ,,station" is iets zuidelijker gemaakt dan het oude tramperron(nu geluidswal!).De stalen voetbrug is er nog steeds en bij die voetbrug aan oostzijde ook nog steeds de bushalte voor vervoer Houten(Centrum)vv Houten Castellum. |
Gertjan Stamer | 23 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Start bouw van 1900 meter lange spoorlijn/tramlijn per 1 Februari 2000 en een definitief zijperron met kaartautomaat en NS logo in de nabijgelegen boomgaard!.Enorm hoge voetbrug noordwaarts van het perron moet de overzijde verbinden,er is ruimte voor 4 sporen te zien.Opening Houten Castellum 1 per 8 Januari 2001 en in Mei 2001 staat er aan zuidzijde ruime perron gele schaftwagen incl WC tbv trampersoneel en in Juni 2009 vervangen door witte portocabin met dezelfde functies.Het kopspoor wordt omringd door stalen groene hekken dit ivm vandalisme(zomer 2001)In Oktober 2002 extra kaartautomaat erbij gezet...in 2005 dus schilderen van geel/blauwe hekwerk a la station Houten,fleurt op.In 2006 is er sprake van vervanging tram door oude sprinter???In 2007 start men bouw van Houten Castellum 2e locatie(de definitieve plak dus als treinstop).Nadien valt elders op deze pagina te lezen.Wordt Vervolgd. |
Gertjan Stamer | 26 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Juli 2009 is goed zichtbaar hoe oude perron van de hopeloze tram nu fundering is voor geluidswal,het nieuwe Castellum begint ook al vorm te krijgen. |
Arjan Krabbenbos | 19 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het stationnetje Houten Castellum is per december 2008 opgeheven als halteplaats van de tijdelijke Sneltram Houten-Houten Catellum v.v. De tram is naar de sloop gegaan en was een oude tram van het Hannoverse bedrijf Uestra. Het was een tram uit de 6000 serie en gebouwd in de jaren 70 van de 20ste eeuw. In Den Haag hebben deze trams een tijd lang dienst gedaan op lijn 11 tussen station HS en Scheveningen Haven v.v. Nu staan ze werkloos op hun lot te wachten in remise Lijsterbesstraat en volgens mij wordt het sloop.
Het voormalige pendeltrammetje wordt nu tot december 2010 vervangen door een bus en vanaf dienstregeling 2010/2011 kan een inwoner van Castellum op de NS-Sprinter rechtstreeks naar Utrecht en Den Bosch/Tielv.v. Een hele vooruitgang dus met nu! Dus: Het duurt even, maar dan heb je ook wat! |
E | 8 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Houten Castellum in de gelijknamige nieuwbouwwijk is in een bepaald opzicht uniek. Het station staat langs de spoorlijn Utrecht-'sHertogenbosch/Tiel, maar er stoppen geen treinen die op dit traject rijden. Er rijdt enkel een tram (in de terminologie van NS 'lightrail'), die heen en weer pendelt van station Houten. Binnen enkele jaren moet het station Houten Castellum echter deel uitmaken van een metroachtig netwerk in en om de provincie Utrecht; het station komt dan in directe verbinding met o.a. Utrecht Centraal en Tiel.
Tegen die tijd bestaat het huidige station niet meer. Er zal dan vlak bij de locatie waar Houten Castellum zich nu bevindt, een nieuw station komen. Het aantal sporen wordt vier. |