Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hoogeveen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hoogeveen

Telegrafische verkorting: Hgv
lijnkmjaar
Groningen- Meppel19,8161870
Geopend op 1 mei 1870

treinstation in gebruik
Provincie: drenthe

stationsgebouw I (1868-1984)Type SS Hoogezand etc vernieuwde uitvoering van type derde klas. Middenrisaliet met afgeschuinde hoeken architect: K.H. van Brederode
stationsgebouw II (1984)silhouet van oude station geimiteerd in het nieuwe door hoge overkapping van voorrijplein. Hierachter de centrale hal met twee lage vleugels. architect: C. Douma
liftschacht (2004)In 2004 is de tunnel onder het station uitgebreid met een liftschacht.

adres: 

Stationsplein 1
7901AA Hoogeveen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
24 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hoogeveen

78 afbeeldingen

46 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 12 jul 2022 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (1)
1910 (1)
1920 (2)
1930 (1)
1940 (1)
1950 (1)
1960 (3)
1970 (5)
1980 (12)
1990 (5)
2000 (10)
2010 (30)

Het station is onlangs gerenoveerd (2003), er is een nieuwe tunnel met lift gebouwd en de perrons zijn groter geworden.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (3)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Bremer D24 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het oude station was 20.000 x mooier dan wat het nu is. Jammer hoe het nu is,erg jammer!
Antwoord webmaster:
je hebt helemaal gelijk, helaas dacht men daar vroeger anders over.
Dieuw17 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom is het mooie stationsgebouw ergens in de jaren tachtig (leid ik af uit de foto's) vervangen door een moderner, in mijn ogen zeer lelijk, gebouw?
Antwoord webmaster:
tja, modernisering he. dat oude gewbou was te duur in onderhoud. gebeurde op heel veel plaatsen. hier in 1984.
Gertjan Stamer22 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het 2e stationsgebouw voor Hoogeveen verrijst op bijna dezelfde plak als het 1e stationsgebouw,dit 2e gebouw opent op 30 Maart 1984.Heeft aan de westzijde een NS loket,in het midden fraaie hal,aan de oostzijde een koffieshop.Aan de perronzijde spoor 1 vinden we oostwaarts een wachtruimte en aan westzijde ook wachtruimte met als extra trap naar smalle tunnel voor het bereiken van het eilandperron voor spoor 2 en het niet gebruikte spoor 3(slechts af en toe goederentrein).Spoor 1 heeft een wissel vlak voor de oostelijke overweg en dat maakt het overdekte zijperron wel erg kort en dus heeft men er een stalen perron neergelegd met wielen eronder/een verplaatsbaar perron wat zo naar de zidzijde kan worden gerold...uniek in Nederland en voorjaar 2004 verwijderd. Vergat ik bijna...er was in vroeger dagen ook nog een overpad aan westzijde,altijd handig voor invaliden(ter hoogte van de liften hedendaags).Terug naar 1999...de 50ste Wizzl gaat loketdiensten en de koffie verkopen in dezelfde ruimte,opent op 26 November 1999 haar Wizzl-deuren.De koffieshop kan het dan wel schuddden,die stopt er vrijwel direct mee !Voorjaar/zomer 2002 verwijdering van het overpad van spoor 1 vv 2.Najaar van 2003 start verlenging van de beide perrons naar het westen toe,bouw van bredere perrontunnel met nieuwe trappenhuis westzijde Wizzl,2 liften gebouwd en opvallend is dan dat de trappartij spoor 1 pal naast de rode haldeuren wordt dichtgemetseld alsmede de wachtruimte...de Wizzl krijgt zelfs een eigen extra deur aan de straatzijde erbij(November 2003).Berichten sluiten Wizzl per 1 Oktober 2004,de historie leert anders !De al jaren gesloten koffieshop wordt weer nieu leven ingeblazen door Coffee Cafe lunchroom en opent in Juni 2004.November 2006 start bouwen van vele fietsklemmen aan westzijde nieuwe perrontunnel,helaas zonder een overkapping !De hal is in de loop der jaren haar ronde zithoek kwijt geraakt...rond 2000 nog zwarte banken, heden geheel geen zitgelegenheid meer. Najaar 2009 start van oprooien oude parkeerplaatsen westzijde en compleet nieuwe indeling/herbestrating en nieuwe parkeerplaatsen,hier was ooit het westelijke emplacement van station Hoogeveen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (17)
Vertrekstaat 1929 (21)
Vertrekstaat 1940 (15)
Vertrekstaat 1957 (59)
Vertrekstaat 1971 (72)
Personeel op dit station

Nieuws

Handtekeningen voor IC-station in Hoogeveen (17 feb 2009)
Brug op station helpt gehandicapten (2 feb 2009)
Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij (23 jan 2009)
Drenthe ziet spoorlijn Emmen naar Stadskanaal wel zitten (19 mrt 2008)
Restauratie station Hoogeveen gaat weer open (28 apr 2005)

Ouder nieuws over Hoogeveen

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 92)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 33)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 169)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 69)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 173, 203)

Stations in de omgeving

Echten (5,3 km)
Wijster (9,5 km)
Koekange (11,2 km)
Beilen (13,9 km)
Ruinerwold (15 km)
Oranjekanaal (18 km)
Meppel (19,1 km)
Nijeveen (19,2 km)
Coevorden (19,4 km)
Gramsbergen (19,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hoogeveen