Vroeger was er ook een stopplaats Hoevelaken, maar dan aan een andere lijn, namelijk Amersfoort- Zwolle. Zie daarvoor Hoevelaken I.
Van Hal | 13 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Adres: Stoutenburgerlaan 23, 3836PC Stoutenburg Noord
Bron: [http]9292.nl/station-hoevelaken
Afkorting: HVL
Bron: [http]nl.wikipedia.org/wiki/Station_Hoevelaken |
Niels90 | 21 mrt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eigenlijk staat dit station in de provincie Utrecht, omdat het aan de andere kant van de snelweg staat. En dus op gemeentegrond van Amersfoort en de provincie Utrecht. |
Antwoord webmaster: |
dank, ik hb het gewijzigd. |
Nick | 12 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Ede-Wageningen is niet zo genoemd omdat het tussen Ede en Wageningen lag. Het station heette vroeger ook niet Ede-Wageningen, maar Ede (of beter gezegd: Ede SS).
Pas toen de tramlijn tussen dit station en Wageningen verdween is het achtervoegsel Wageningen erbij gekomen. Onder druk van de Wageninger Universiteit is die naam vervolgens altijd zo gebleven.
Wat betreft Veenendaal-De Klomp: de gemeente Ede heeft inderdaad plannen gehad om dit station anders te noemen. Alleen niet Ede West (dit was de naam voor een mogelijk station ter hoogte van de Kastelenlaan in Ede). De gemeente wilde Veenendaal vervangen door Ede, dus dan zou het station Ede-De Klomp moeten heten. Dit omdat volgens de gemeente het station op grondgebied van de gemeente Ede ligt en dus niet de naam moet krijgen van een buurgemeente (Veenendaal).
Terug naar het onderwerp: Hoevelaken. Weet iemand waarom de korte slagen (de treinen die in Barneveld Centrum keren) niet op Hoevelaken stoppen? Die treinen hebben exact dezelfde rijtijden als de treinen die er wel stoppen, dus dan zou die stop toch prima moeten kunnen? |
eugene | 10 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat is het adres van het station ivm routeplanning om er met de auto te komen? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet. |
Tineke | 21 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor zover ik weet zit er een hele geschiedenis achter de naam Ede-Wageningen, die onder andere te maken had met prestigekwesties.
Toen het station werd gebouwd lag het tussen Ede en Wageningen in.
De Stationsweg in Ede leidde van het station naar de plaats Ede.
Sindsdien is Ede sterkt gegroeid, en deelt het spoor de plaats in twee delen, met alle gevolgen van dien voor de infrastructuur: overwegen, tunnels, viaducten, en veel politiek gekrakeel daarover.
Ik had nog niet gehoord dat Veenendaal-De Klomp Ede West genoemd zou moeten worden. Lijkt me een verwarrende naam. Niet dat Veenendaal-De Klomp erg handig is als naam. Bijna niemand weet dat De Klomp een plaatsje is, en als je echt in Veenendaal moet zijn is Veenendaal-De Klomp niet een handig station. |
Antwoord webmaster: |
dat ligt eraan waar je vandaan komt. als je lopend naar veenendaal moet dan is het inderdaad niet handig, maar er rijden ook bussen en als je komende uit arnhem eerst met de trein naar driebergen moet, en dan terug naar sation veenendaal centrum ben je wel erg lang onderweg. |
Tineke | 21 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat klopt. Vanuit Ede kun je beter met de bus naar Veenendaal gaan, als je met openbaar vervoer wilt reizen. Vanaf Arnehem of verder is het waarschijnlijk beter om in Veenendaal-De Klomp de bus te pakken. Ik woon aelf in Ede, en weet dat dus wel, dat reizen via Driebergen-Zeist. |
Arjan krabbenbos | 12 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station ligt welliswaar aan de hoofdlijn Amersfoort-Apeldoorn vv, maar zal slechts door de Connexxion treinen worden bediend. Er zal gestopt worden elk half uur door een Protos van Amesfoort naar Ede-Wageningen vv en dus NIET door de pendels van en tot Barneveld Centrum vv.Het station opent per 9 december 2012. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, maar ik kan het hier alleen aan de hoofdlijn leggen, omdat het spoor amersfoort barneveld geen aparte spoorljn is |
Maarten | 17 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bedankt voor deze tip, nu het station nog. |
Jordi | 12 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is al een korte fietsroute naar industrieterrein de Hoef vanaf de plek waar het station komt. Via de Koedijkerweg, Hogeweg en de Oude Lageweg kom je bij het fietspad (Accupad) dat vanaf de Oude Lageweg, langs het spoor, naar industrieterrein de Hoef leidt. |
Ing A C F Sierts | 8 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De nieuwe halte komt te liggen bij KM 51.230.
Bron: bestemmingsplan station Hoevelaken, gemeente Amersfoort. |
Antwoord webmaster: |
dank, ik kon het even niet aanpassen, maar nu wel . ik heb het wel moeten koppelen aan apeldoorn amersfoort apeldoorn, omdat de verbinding amersfoort - barneveld op zich niet op mijn site staat als lijn. |
Maarten | 12 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is wel mijn bedoeling om vanuit Ede naar Amersfoort met de trein te gaan reizen en dan in Hoevelaken uit te stappen, om met de vouwfiets verder naar industrieterrein de Hoef te gaan. Komt er of is er een korte fietsroute naar de Hoef? |
Antwoord webmaster: |
allemachtig, hoe moet ik dat nu weer weten. mijn site gaat over treinstations, niet over fietsroutes. |
Arjan Krabbenbos | 2 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Hoevelaken zal niet in de gemeente gebouwd gaan worden maar op grondgebied van het nabij gelegen Amersfoort. Wel raar dat je op een andere plaats instapt/uitstapt dan je zal denken. Misschien is het handiger en logischer dit station Amersfoort-Hoevelaken te noemen omdat dit toch op twee gemeentegrenzen komt te liggen,vergelijkbaar met Driebergen-Zeist-Naarden-Bussum en Ede- Wageningen. |
Antwoord webmaster: |
Nee dat is onzin. Waar de gemeentegrens loopt is toch niet relevant, het gaat om de diochtstbijzijnde kern. Driebergen kent geen ander station dan dat wat gedeeld is met Zeist, net als Naarden (Ede even buiten beschouwing gelaten, maar dat is in dit kader toch al een rare speler, omdat ze station Veenendaal de Klomp Ede west willen noemen omdat het net in de gemeente Ede ligt). Je hebt er niets aan als je in Amersfoort moet zijn om in Hoevelaken uit te stappen. Station Rilland- Bath heet ook niet Reimerswaal Oost of station Mariënberg Hardenberg Oost om maar iets te noemen, station Daarlerveen wordt dan Hellendoorn Oost?. Dat wordt een zootje. Driebergen is overigens geen gemeente, dat ligt in de gemeente Utrechtse Heuvelrug (net als Maarn). Dat het Driebergen- Zeist heet komt omdat het tussen de twee kernen, Driebergen en Zeist ligt. |
Arjan Krabbenbos | 6 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij Hoevelaken linksaf wordt in de nabije toekomst ook mogelijk voor de Connexxion-treinen. NS kan de stoptreindienst uitbreiden van Apeldoorn naar Amersfoort, maar voorlopig blijft het Connexxion met de Protos of met geleast NS-mateieel.Dit station biedt net als het toekomstig station Barneveld Zuid meer reismogelijkheden op voor Valleilijn reizigers. Dat de populariteit steeds groter wordt is te danken aan nieuw materieel en hogere frequente dienstuitvoeringen.
|
Antwoord webmaster: |
ik denk niet dat de ns de stoptrein uit enschede naar apeldoorn doortrekt naar amersfoort om een nieuw klein station dat al wordt bediend een extra reismogelijkheid te geven. het station heeft straks immers al een kwartierdienst. |
Nick Slijkhuis | 18 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De verwachting is dat het station bij aanvang dienstregeling 2011 wordt geopend. Dit staat in de adviesaanvraag van de NS aan het LOCOV, waar NS advies aanvraagt omtrent de ontheffing voor dit station (dus dat ze dit station niet hoeven te bedienen). |
Antwoord webmaster: |
Lijkt me inderdaad niet handig dat de NS dat station gaat bedienen, moeten ze een nieuwe stoptrein inzetten of de intercity daar laten stoppen. Ik weet niet of het gaat lukken dat station al eind van dit jaar gebruiksklaar te hebben, in december 2010 gaat immers de dienstregeling 2011 in. |
C. Snip | 7 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het blijft grappig dat dit allemaal is uitgewerkt terwijl de omwonenden nog nérgens van op de hoogte zijn en ook niet worden geïnformeerd! |
Antwoord webmaster: |
nee daar wachten ze altijd erg lang mee. maar dat de plannen er zijn is toch al een hele tijd duidelijk? |
Schalkcity | 19 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Opening van station Hoevelaken II is dus uitgesteld tot 2010 volgens het persbericht. Zou dit ook gewijzigd kunnen worden aan het begin van deze pagina? |
Antwoord webmaster: |
ja hoor, dat heb ik nu gedaan. |
Björn Lammers | 16 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zou het niet handiger zijn om de artikelen bij Hoevelaken I hierheen te verplaatsen? Die gaan voor zover ik kan zien allemaal over Hoevelaken II. |
Antwoord webmaster: |
je hebt helemaal gelijk. ik heb deze stations onlangs gesplitst, het was één beschrijving. nu waren het er twee geworden, maar de nieuwberichten waren nog niet verplaatst. Nu wel gedaan. |