Joris van Rooden | 13 jul 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hier kloppen een paar dingen uit het verre verleden niet. Ik ben de geschiedenis aan het uitzoeken en vond een HIJSM-bestek uit 1890 in het Utrechts archief.
> De stopplaats Loosterweg lag niet op de huidige plaats, maar 400 meter verderop bij de overweg Pastoorslaan (27.6). Onder die naam wordt de halte ook genoemd. Deze opende 1891 en sloot bij de opening van het nieuwe station in 1900.
> Stationgebouw II is dus I omdat dit het eerste station op deze plaats is.
> Het stationsgebouw op het middenperron was van steen, niet van hout. Het bestond uit twee wachtruimten en loket onder een grote kap en een toiletgebouw daar achter. De gebouwen zijn rond 1963 afgebroken en het perron rond 1965.
> De bijbehorende goederenstationloods heeft tot 1970 dienstgedaan, het goederenstation zelf is tot juni 1984 in bedrijf gebleven en de loods is pas in 1990 gesloopt nadat het dak er af was gewaaid bij de januaristorm. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb de gegevens aangepast. ook het persoonlijk archief van kees van de meene bevestigt je verhaal. |
Gertjan Stamer | 9 mrt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Lees mijn ervaringen Hil verderop/onderin...er was ooit een buurtbus, daar is die uitsparing in stoep bij kruising van wegen nog een bewijs van. Men heeft het er over om aan westzijde busstation(?)te maken, nieuwe weg in combi met veelomsterden Duinpolderweg en ook uitbreiding van voetbrug met nog een lift erbij op oude bollenvelden. Niet in 2013..men moet land nog aankopen maar vermoedelijk tussen 2015 en ...? |
Jari Teuwisse | 6 mrt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan Mike Steenvoorden: u zegt ''sinds 9 december 2012 rijden er weer bussen naar hillegom station.'' was er daar voor ook een bus dan??? ik woon 17 jaar in hillegom en heb nog nooit eerder een bus gezien! misschien weet u meer?? |
jari teuwisse | 6 mrt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
weet iemand iets over een busstation naast het treinstation aan de bollenvelden kant?? |
Antwoord webmaster: |
ik niet, maar misschien iemand anders. |
Mike Steenvoorden | 6 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds 9 december 2012 rijden er weer bussen naar Hillegom station. Lijn 90 van Arriva deze rijdt tussen Nieuw-Vennep-Den Haag en lijn 9 van Connexxion Hillegom-Heemstede. Laatst nog een aanrijding waar een 54 jarige man uit Amsterdam is omgekomen. En nieuwe fietsenstalling is in aanbouw. |
Niels Frederiks | 28 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inmiddels is dienstregeling als volgt:
Spoor 1:
.27-.57 Haarlem
Spoor 2:
.01-.31 Leiden CS - Den Haag CS
In de spits rijden ze niet meer door naar Amsterdam Centraal. In de late avonduren stoppen er ook nog extra Intercity's op dit station.
Er zijn plannen om een busbaan aan te leggen vanaf Getsewoud ( Nieuw-Vennep lijn 310 )naar Station Hillegom.
Echter was de gemeente ook al van plan om in 2009 geluidsschermen te plaatsen voor de bewoners aan de Paralelleweg. Inmiddels augustus 2012 en de geluidswanden zijn nog niet geplaatst wegens vele protesten uit de buurt.
Dagelijks maken er ongeveer 6000 mensen gebruik van dit station. |
Antwoord webmaster: |
dienstregelingen ga ik hier niet bijhouden, dat verandert constant. |
Pieter Collet | 30 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Naast/voor station Hillegom aan de 2e Loosterweg staat een groot wit huis met -zoals ik het zie- een hectometeraanduiding. Is dit vroeger een oud station geweest? |
Antwoord webmaster: |
volgens mij was dat een woning van de stationschef als ik mij niet vergis. |
Mieke van Ewijk | 31 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
25-10-1896
Tot stationchef te HILLEGOMMERBEEK is benoemd de hr. J. de Liefde, voorheen werkzaam te VEENENBURG |
Mieke van Ewijk | 31 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
12-03-1899
Men is begonnen met de werkzaamheden voor de bouw van het nieuwe station HILLEGOM aan de lijn Amsterdam-Rotterdam der Holl.Spoorweg-Maats., ter vervanging van het station te VEENENBURG.
|
Jan van den Berg | 4 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De dienst woning tegeover het station was vroeger bij mijn weten een expedite kantoor van Reinman stok en Kersten R.S.K. |
Gertjan Stamer | 29 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met de zware storm van 28 Mei 2000 start ook de stoptreindienst Den Haag CS-Haarlem, sneltreinen slaan dit station dus over. In 2001 vervallen de stoptreinen en worden de sneltreinen belast met extra stops in Voorhout en Hillegom - alleen in de weekenden vanaf September 2001 t/m medio December 2001(op de zaterdagen dus rechtstreeks door naar Alkmaar en Hoorn). Op het eilandperron was tot Mei 2003 een plek gereserveerd voor 1 kaartautomaat en 1 snoepautomaat maar die laatste is er nooit gekomen, op die lege plek komt in Mei 2003 een 2e kaartautomaat te staan. Opvallend feit in November 2009 aan parkeerplaats noordzijde- het druppelvormige plantsoen wordt omgevormd tot een reeks parkeerplaatsen en ook bij de entree van deze parkeerplaats worden extra parkeerplaatsen gemaakt. Deze halte zonder buslijn en ruim 1000 meter van de dorpskern gelegen is alleen maar populairder aan het worden en kan als zeer succesvol worden bestempeld,jammer dat er geen horeca in de nabijheid is te vinden. Ongeveer in 2007 heeft men klimop geplant tegen trafogebouw nabij de lift straatzijde, het zat vol met graffity en tevens extra groene hekken geplaatst. Volgens een persbericht heeft Hillegom eind 2008 688 onbewaakte overdekte fietsklemmen en 96 overdekte fietskluizen (waarvan enkele OV Fiets) in najaar 2008 zijn er maar liefst 176 fietsklemmen bijgebouwd. |
Antwoord webmaster: |
ik snap het misschien nog niet helemaal, lees ik het goed was tussen sep en dec 2001 geen stoptreindienst in het weekend en stopten dan de sneltreinen naar alkmaar en hoorn ook in voorhout en hillegom? Ik heb je stukje iets herschreven om het wat beter leesbaar te maken en enkele iets minder interessante delen (over de inrichting van de een plantsoen voor het station) verwijderd. |
Gertjan Stamer | 16 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Start bouw treinhalte Hillegom in September 1999 met bouwen van het eilandperron,in December hangt men de voetbrug op z'n plek en de halte opent op een zeer stormachtige dag namelijk 28 Mei 2000...de NS gaat dan ook met stoptreinen rijden tussen Den Haag CS en Haarlem.Nazomer 2000 gaat Treintaxi hier rijden;weekdagen kleine Connexxionbus lijn 58.Tijdelijke fietsklemmen aan de noordzijde verharding(nabij grote Parkeerplaats)en vanaf Oktober 200 start bouw fraaie overdekte fietsenstalling aan oostzijde spoor en pal voor de voordeur NS dienstwoning en is gereed ongeveer Maart 2001. Lijn 58 kapt er mee per 10 Juni 2001. Voorjaar 2003 plaatsing kunstwerk in ronde plantsoen van het Bouwfonds.Juli 2007 uitbreiding overdekte fietsenstallingen en nu dus nog dichter bij de voordeur!!!,zo ook Nov/Dec 2008! Zo maar wat feiten op een rij...altijd leuk om te weten. |
Arjan Krabbenbos | 5 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station ligt in een vrijwel onbebouwd gebied, maar trekt tot mijn stomme verbazing toch een hoop reizigers. Een busverbinding is er niet meer, dus ben je genoodzaakt met eigen vervoer te komen. Tegenwoordig gaan de stoppers naar/van Haarlem in de spits door naar Amsterdam Centraal. Volgens mij doen dat alle treinen straks ook de gehele dag, wanneer de HSL-Zuid eindelijk in gebruik is genomen. |
Dick Huis | 10 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het witte gebouw was niet het station, maar de woning van de stationschef. Later was er het kantoor van het expeditiebedrijf Brasch en Rothenstein |
Hans Brouwer | 22 nov 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heb in de 70er jaren van de vorige eeuw vele goederenwagons met bloembollen verladen vanaf dit station Hillegom naar landen als Zweden. , Italie en Frankryk. Er waren 2 zijsporen naast de hoofdspoorlijn waarop de goederenwagons waren opgesteld en ook was er in het stationsgebouw een douanepost ondergebracht vanwaaruit de wagons voor vertrek werden verzegeld. Vooral bij de isothermwagons moest je goed opletten dat de ventilatoren goed op de wielband waren gesteld en dat er voldoende droogijs in de wagon was geladen. De wagons voor Italie werden pas in Bazel weer bijgeladen met droogijs. Dit was vooral voor de gladiolenknollen belangrijk welke veelal naar italie werden verladen.Daar werden er bloemen van getrokken. De aanvoer naar het station ging per vrachtwagens en per lopende band werden de balen bloembollen in de wagons geladen. Aan het eind van de middag ontstond een soort climax omdat de trein op tijd moest vertrekken. Dan kwam er een 2200 ( nog zonder geluiddemper ) de wagons naar Amsterdam Watergraafsmeer trekken van waaruit ze verder naar Europa werden verladen. In januari en augustus werden ook vele wagons met postordercatalogi(rechtstreeks gesorteerd in postzakken)van bloembollen verladen naar verschillende landen in europa in opdracht van de toenmalige PTT. Niets herinnert nu meer aan deze situatie. Nu is het een forensenstation waar vooral veel fietsers gebruik van maken.
|