Melvin | 18 dec 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Per november 2023 is de Lidl in het stationsgebouw gesloten. Tevens is eerder dit jaar het stationsplein aangepakt en is er volgens de woorden van de gemeente een "betere entree naar het station" gekomen. |
Hans Vosgezang | 24 dec 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Sinds 1965 woonde ik in de Kennemerlandstraat en heb heel de bouw meegemaakt. Voorheen zat er aan het spoor een kleine bunker, dat was bij de overweg waar enkel de boer op zijn land kon komen, die is nadien gesloopt. In het land wat toen braak lag scheurde wij met brommers en motoren tot je zwart of grijs van de bagger zag. De Ardennenlaan bestond toen nog niet. Fikkie stoken was een geliefde bezigheid, waardoor soms het hele weiland in de hens stond, en de dam die wij, mijn familie en buurtkinderen, hadden gemaakt werd veelvuldig door treinreizigers die laat waren gebruikt. Het bedrijf dat de dam moest weghalen dacht dat met een paar halen van de graafmachine wel weg zou zijn, maar deze bevatte stukken asfalt van de nabijgelegen Euratomsingel en heel veel restbeton. Dat bleek dus vies tegen te vallen. In het allereerste begin heeft er een snoepwinkeltje (was van Simon de Wit) ingezeten waar naar alle waarschijnlijkheid ook rookwaren werden verkocht. Naar ik weet heeft er ook nog een Chinees Restaurant in gezeten.
Eerder schreef ik dat ik in augustus spreeuwenvoer wilde worden maar bij nader onderzoek moet dat half april 1993 zijn geweest, de dag ervoor had zich een moeder een plek gezocht op de rails omdat ze van haar dokter had gehoord dat kanker in hele lichaam was uitgezaaid en zij trachtte zich zo van het leven te benemen, ik heb haar overblijfselen zien opruimen, hetgeen geen fris gezicht was. Ik meen dat ze man en twee (of 3) kleine kinderen naliet. Ik probeer de datum te vinden wanneer dat is geschiedt.Inmiddels woonde ik toen als in de zogenaamde Pretflat, 5 jaar op de 2e verdieping met lichtbak "Pretflat" en 5 jaar op de 9e en in 1997 ben ik verhuisd naar Beverwijk. |
H Vosgezang | 24 dec 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Bus 76 (destijds richting Alkmaar) heeft er heel kort gezeten, was dus wel degelijk gekomen maar bleek kennelijk toch niet zo'n succ?s.
Dat de Spoorsingel niet is doorgetrokken was omdat het dan te druk zou worden op de Beneluxlaan/Hoflaan. Er zou destijds ook een spoorverbinding komen vanaf Beverwijk rechtstreeks naar Zaanstad, ook zou er een doorgaande weg komen van de communicatieweg bij de op- en afrit van de A9. Allemaal plannen die niet zijn uitgewerkt |
Hans Vosgezang | 13 mei 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
In augustus 1993 zou ik me voor de sneltrein naar Hoorn gooien om op die manier mezelf te transformeren naar spreeuwenvoer, echter ik trof een Evangelist zodat ik op een andere manier me van mijn (oude) leven afdeed! Joepie!! |
Gertjan Stamer | 30 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het late najaar start men aan zuidzijde bestaande overkapte fietsenstalling een uitbreiding...volgens infobord ProRail gereed in December 2010...dat wordt dus Februari 2011.De enige kaartautomaat is verwijderd van plek tegen gebouw aan en staat nabij NS-logobord en heeft een glazen bescherming,zal in December 2010 zijn verplaatst.Aan oostzijde is nog steeds geen kaartautomaat en aangezien wandelroute naar bestaande kaartautomaat ook illegale fietsroute over het perron is geeft dat soms gevaarlijke situaties. |
Sarah | 11 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoe ver is het fietsen of lopen vanaf station Heemskerk naar het Centrum toe? |
Antwoord webmaster: |
weet ik niet, dat kun je zien op google maps. |
Leo | 1 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb ooit een interessant stukje tekst over de "zieligheid" van station heemskerk gegoogled, maar ik weet niet meer waar het staat.
Uit die tekst bleek dat de Euratomsingel (de brede weg die nu abrupt bij het station stopt) ooit aan had moeten sluiten op de Spoorsingel, een stukje naar het zuidwesten in Beverwijk. Dan had het station aan een veel beter bereikbare ringweg gelegen - waarschijnlijk zelfs met een busaansluiting - en had het niet de schijnbaar nutteloze uitstraling van nu gekregen.
Op google maps/earth is nog wel een beetje te zien dat men vroeger van plan was om de Euratomsingel door te trekken. Echter, door hevig verzet van de naburige bewoners, is er van dit plan niets terechtgekomen. |
Antwoord webmaster: |
ik heb het ook niet kunnen vinden. je kunt het inderdaad op de kaart goed zien, er ligt nog duidelijk een braak liggend stuk land op de plek waar de beoogde weg zou komen. |
Gertjan Stamer | 9 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Juni 2010 start van verplaatsen van glazen abri perron spoor 2(naar Uitgeest)en komt te staan bij machinistenbord 2...de nabijgelegen sloot krijgt een duiker en de haag wordt deels verwijderd en er wordt een groots platform gebouwd met brede helling en aan zowel noordzijde als zuidzijde-de nieuwbouwwijk Broekpolder is dus aangesloten op het station.Klein driehoekig plein heeft klein plantsoen en enkele parkeerplaatsen. Is helaas ook een interwijkverbinding die veel overlast geeft door scooters,brommers,fietsers.De glazen abri stond trouwens eerst bij het overpad,is nog te zien aan gat in de heg. |
Gertjan Stamer | 3 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Combistation opent officieel op 1 Juni 1969 maar voor treindienst is dat 3 Juni 1969. Supermarkt Simon de Wit aan noordzijde (links dus) en aan de zuidzije (rechts) Boerenleenbank, kleine snackbar en als de lange hal eindigt is daar het NS loket en het overpad naar spoor 2 volgt dan vanzelf. In eerste instantie was gemeente Heemskerk tegen al die nieuwigheden (lees een trein en station) maar door bouw van woonwijken Oosterwijk en Zuidbroek moest men wel overstag en dus komt er niet eerder dan 1969 een station, voordien was er geen halte. Op perron spoor 2 (naar Uitgeest) zie je de A9 liggen en veel weide en paarden. vanaf 1977 woonde ik nabij maar heb niet echt bijgehouden wast er nu precies met het gebouw is gebeurd. Ook opvallend in die jaren zijn de wegkwijnende winkels in het gebouw. Dus nu een enorme stap in de toekomst: voorjaar 2001 bouw nieuwe fietsenstalling met overkapping aan zuidzijde en plaatsing groot bord met NS logo en perronnaambord Heemskerk eronder, voor het geval men deze afgelegen plek niet kan vinden, goed mogelijk. Leuk feit is vernieuwing pictogrammen uit de 70'er jaren op de perrons en spoor 1 is het eerst de klos en krijgt nieuwe (voorjaar 2003). Bij overpad spoor 2 vergeet men het oude pictogram weg te halen, enkele maanden erna toch ook vervangen door nieuwe. Sluiting NS loket per 1 Augustus 2003. DeWit Supermarkten lichtbak op dak en zuidgevel afgeplakt. In Juli 2005 neemt Deen Supermarkten DeWit over en dus nieuwe lichtbakken op het gebouw. In Februari 2007 gaat NS loketruimte en kleine hal opnieuw draaien als Tiko kapperszaak. Supermarkt Deen sluit de deuren voorgoed per zaterdag 24 Maart 2007 en dan toont de Lidl interesse: dichtmetselen/ verwijderen los- en laadddeuren en drempels aan de noordzijde. Lidl opent Maart 2008. Geen idee wanneer oude rode kuipstoelen zijn vervangen door zwarte banken (2000?) en bouw van glazen abri begin perron spoor 2? Anno 2009 is er nog steeds geen entree vanuit de nieuwbouwwijk Broekpolder, een buslijn aldaar lijkt me moeilijk ivm te weinig ruimte, sowieso is een buslijn een ijdel iets bij dit station. Ruimte zat aan de westzijde maar oostzijde/ nieuwbouwwijk is al volgebouwd, de A9 is tot een rechte straat geworden en verderop ligt de nieuwe A9. Er was ooit nog een extra trap/entree achter los-en laadperron supermarkt in de 80'er jaren en nog wel te zien aan hekwerk aldaar en taludbestrating.De kleuren van het dak waren bijvoorbeeld in 2007 erg blauw,dan weer wit. Zoals al eerder vermeld ben ik in 1977 in de nabijheid gaan wonen, in voorjaar 1986 in Heemstede gaan wonen en dus geschiedenis van dit mislukte combistation vol met gaten. |
Antwoord webmaster: |
de aanduiding links en rechts is natuurlijk alleen zinvol als je uit een bepaalde richting komt, maar ik begrijp dat je bedoelt als je het station binnenloopt, op zo'n moment zegt noord en zuid de mensen dan weer weinig. |
erwin simons | 1 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
sinds oktober 2008 heeft radio heemskerk elke werkdag van 1800-1900 een programma met als titel station heemskerk. presentator en treinconducteur erwin simons voert korte gesprekken met treinreizigers tussen heemskerk en beverwijk en tussen heemskerk en uitgeest |
Antwoord webmaster: |
dank je, ik heb het bericht bij station heemskerk geplaatst, daar hoort het denk ik meer thuis dan alleen in mijn inbox, nu kunnen ook de bezoekers van mijn site het bericht lezen. |
Daniƫl | 2 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een klein ongellukkig gelegen station aan de rand van heemskerk, in de komende jaren hoopt men dat hier verbetering in komt door onder andere de bouw van de wijk "broekpolder" naast het station. Er wordt in de komende jaren veel aan gewerkt zo krijgt het station een opknap beurt en een 2e ingang (vanaf broekpolder) met waarschijnlijk een stationsplein ook hoopt de gemeente dat er weer een bushalte bij het station komt, want die is pas geleden geschapt uit de connexion diens regeling. |