Jos Schnitzler | 7 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heeft iemand wellicht een foto of tekening van het sporenplan station Groesbeek?
|
Antwoord webmaster: |
allicht sven zeegers, van www.sporenplan.nl. |
Sjoerd Eeftens | 30 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er lopen wat dingen door elkaar nu.
1.In een AHOB mogen niet meer dan vier sporen liggen. Daarom is ondermeer emplacement Apeldoorn gewijzigd; er lagen zes sporen in de handbediende overwegaan de westzijde; nu vier in de AHOB. Te Zutphen en Naarden-Bussum liggen daarom nog altijd handbediende overwegen, weliswaar op afstand bediend met behulp van camera's uit resp. Zwolle en Amersfoort.
2.Spoor 1 in Baarn werd aanvankelijk opgebroken omdat het niet meer nodig was. Het nieuwe spoor 1 heeft voor de overweg een stootjuk.
3.Uitbreiden van het aantal sporen mag altijd maar de totale geluidsbelasting ter plaatse mag vanwege milieuregels niet groter worden. Dit geldt ook voor rijbanen bij wegen. |
Antwoord webmaster: |
aha, ik zal me niet meer met zaken bemoeien waar ik geen verstand van heb, van dit soort dingen dus en dat aan de echte experts (zoals jij) overlaten. ;-) |
Sjoerd Eeftens | 29 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
En dat is nu precies de reden dat alle spoorwegovergangen er nog liggen. Er komen geen nieuwe overwegen, ze moeten alleen nieuwe lichten, bellen en bomen plaatsen en de bijbehorende kasten. Zo snel mogelijk doen dus. Nu kost een enkeltje met een particulier busje van Nijmegen naar Weeze een vermogen om van de parkeertarieven maar te zwijgen.
Jammer alleen van het fietsen met spoorfietsen; dat was ook best leuk. |
Antwoord webmaster: |
maar mogen ze deze wel weer activeren dan? uitbreiden van aantal sporen mag geloof ik niet, dat was in baarn ook al een discussiepunt. daarom is spoor 1 daar opgebroken meen ik. |
Ronald | 28 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben absoluut voor de reactievering!!!
Een vader van een vriend is machinist en hij kwam laatst thuis met een oficieele dienstregeling voor de spoorlijn nijmegen-düsseldorf! Veolia en North-west-bahn zetten zich momenteel in voor deze spoorlijn en zijn dan ook van plan vanaf eind 2011 deze spoorlijn te vernieuwen en vanaf nijmegen-heyendaal te gaan rijden. Er zou ook een station bij heiliglandstichting komen. Dit zijn dan gewoon metalen persons zoals bij nijmegen-lent. Groesbeek heeft dan ook eigenlijk niets te zeggen over deze spoorlijn want die grond is niet van hun! Het enige nadeel is dat kleve iligaal de grond heeft gekocht. Maar dat valt wel op te lossen. De dienstregeling was gewoon een proto maar deze was al wel orgineel! Of het precies zo gaat als het hier staat is nog niet zeker, maar ze mogen het in ieder geval wel en als ze het zelf zien blijven zitten gaat het gewoon door! En naar Weeze-Airport komen vanaf weeze cs gewoon bussen te rijden als het goed is.
Dit is wat ik weet. Dit heb ik allemaal te horen gekregen van die machinist die met iemand van veolia had zitten kletsen die daar op dat momen mee bezig was.
Dus hopelijk gaat dit alles door!
MVG Ronald. |
Antwoord webmaster: |
het lastige is dat bij reactivering geen nieuwe spoorwegovergangen mogen worden aangelegd. de oude overgangen in het dorp moeten dus door viaducten of tunnels worden vervangen. dat is vaak een erg dure aangelegenheid. |
Alex Hendriks | 29 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Graag zou ik willen reageren op Marco.
Niet alleen de tramoptie wordt onderzocht door de Stadsregio. Ik weet niet hoe je daarbij komt? Bij mijn weten worden alle mogelijke opties door de Stadsregio onderzocht, en kansrijke opties zullen nader worden uitgediept.
Reactivering is best financieel haalbaar, ook zonder goederenvervoer. Een nieuw spoor aanleggen naar Weeze vanuit het zuiden van Boxmeer (ter hoogte van Vierlingsbeek ofzo) lijkt mij niet van toepassing. Dit zal waarschijnlijk heel veel geld kosten. De afstand tussen Vierlingsbeek - Airport Weeze, dan praat je toch al gauw over een kilometer of 15... Terwijl het spoor naar Kleve nog grotendeels intact is, en doorloopt tot aan Weeze. Weeze station - Airport is maar 3 of 4 kilometer ofzo, dus wat is nou goedkoper? ;)
Bovendien is het al erg druk op de Maaslijn, tussen Nijmegen, Boxmeer en Venray rijden in de spits al 4 treinen per uur. Als daar ook nog een trein naar Weeze bij moet, dan wordt het wel heel erg druk. Dan zou je naast 15km nieuw spoor ook nog een passeerspoor moeten aanleggen tussen Nijmegen en Boxmeer. Weer extra geld kwijt aan kilometers spoor...
Nee, Nijmegen - Groesbeek - Kranenburg - Kleve - Weeze blijft in mijn ogen de beste optie. In welke variant dan ook.
Groesbeek zal op den duur wel bijdraaien. Ze zijn gewoon heel erg bang voor goederenvervoer door hun dorp, en dat vind ik enerzijds wel gegrond.
Anderzijds denk ik dat er genoeg oplossingen zijn om goederenvervoer niet mogelijk te maken op het baanvak en het geschikt te maken voor enkel personenvervoer, in welke vorm dat dan ook is.
Tegenwoordig zie je twee belangrijke ontwikkelingen die maken dat Nijmegen - Groesbeek - Kranenburg - Kleve - Weeze kans van slagen heeft:
- Opgegeven regionale spoorlijnen worden weer kansrijk door lightrail. Dit zie je bij Nijmegen - Roermond (Veolia), Groningen - Zuidbroek - Veendam (Arriva), Dordrecht - Geldermalsen (Arriva), etc. Sinds de komst van een nieuwe vervoerder met lightrail voertuigen, vaak de Stadler GTW, neemt het aantal reizigers explosief toe op deze lijnen.
- De tweede belangrijke ontwikkeling is de opkomst van de tram. Zwolle - Kampen wordt wellicht vertramd. Groningen heeft tramplannen, en Nijmegen natuurlijk ook. Een tramlijn naar Kleve en Airport Weeze is m.i. dan ook erg kansrijk te noemen voor de regio.
Ik ga momenteel elke dag met de bus vanuit Kranenburg naar Nijmegen. Die bus zit behoorlijk vol ´s ochtends en ´s middags. Donderdagavond is het ook erg druk met koopavonden. Geloof me: een trein biedt de uitkomst! Helaas zal ik dan al afgestudeerd zijn, maar hopelijk hoor ik voor mijn afstuderen nog dat het spoor gereactiveerd wordt. Dan kunnen de toekomstige studenten aan de HAN en Radboud Universiteit er wel van profiteren. |
Antwoord webmaster: |
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb wat html code toegevoegd om hem leesbaarder op de site te krijgen dan alleen in platte tekst. Ik zit niet genoeg in het onderwerp om hier heel diep op in te gaan. maar mij lijkt reactivering van nijmegen kleve inderdaad ook logischer dan een nieuwe lijn aan te leggen vanaf vierlingsbeek. |
Marco | 27 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heractivering van de lijn is eigenlijk al een discussie sinds... de sluiting van de lijn.
Pas geleden ben ik in Kleve geweest. De fietslorries (Draisinen) hebben daar een stalling (net voor het Spoykanal en driehonderd meter voor het station van Kleve). Ook dat hele stuk is gefatsoeneerd.
Zonder goederenvervoer lijkt me de lijn zeker niet rendabel. Wel vraag ik me af of het trace tussen Nijmegen en Kranenburg niet rendabel kan zijn. In Kranenburg wonen heel veel Nederlanderse forensen. Voor hen zou een spoorverbinding van pakweg 20 minuten met het centrum van Nijmegen wellicht aantrekkelijk kunnen zijn.
Dat Groesbeek geen goederentreinen meer wil, lijkt me voordehandliggend. Het tracé loopt over een lengte van twee kilometer echt dwars door het dorp.
Is er overigens ooit nagedacht over een tram op deze lijn? Ik bedoel: goedkoper, toeristisch en toch een leuke verbinding. |
Antwoord webmaster: |
bij de heractivering gaat het meestal om lightrail. dat is eigenlijk een tram dus, maar dan op het spoor. |
Marco | 27 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aha, ik lees net dat de tramoptie door de Stadsregio onerzocht wordt. Voor een verbinding met Weeze (vliegveld Niederrhein) is lightrail natuurlijk logischer. Maar dan is ten zuiden van Boxmeer een spoorlijn naar Weeze aanleggen weer veel korter en dus goedkoper. |
Bram | 26 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Mensen,
Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende: Het verlaten traject Nijmegen Kleef wordt opgelapt om er van die misselijke pomplorries over te laten rijden, want groesbeek is DAAR NIET OP TEGEN!! Terwijl een andere optie is net zoal het spoortrace Enschede Gronau, het spoor reactiveren voor enkel lightrail DUS GEEN GOEDERENTREINEN en een station in Groesbeek. Maar die eigenwijze dorpelingen zij zo dom om dit niet toe te laten! De bus is ook zeker geen optie de verbinding is gewoon slecht!!
Graag wil ik weten wat jullie menigen zijn. |
Antwoord webmaster: |
wellicht dat er mensen op mijn site zijn die hier hun zegje over willen doen. ik kan weinig over de haalbaarheid zeggen, maar het zijn vaak de mensen die geen gebruik van het ov maken die allerlei vooruitgang tegenhouden. |
Gertjan Stamer | 3 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De fietslorry is als ik het me goed herinner geopend op 27 April 2008,'t gaat tot Kleve Tiergarten(iets verderop dus).Grensoverschrijdend
fietsen dus...wat zou het goed zijn voor het toerisme om er weer een dieseltrein te laten rijden(Veolia of een Duits bedrijf).Station Kranenburg(D)is het meest opvallende stationsgebouw aan de hele lijn,dan nog Donsbruggen(verscholen in het groen).Hopelijk dus. |
Marcel Walraven | 27 nov 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De VIEV zet zich in voor herstel van grensoverschrijdende railverbindingen in het algemeen en de ralverbinding Nijmegen-Kleve-Dusseldorf in het bijzonder, zie www.viev.nl |
michel janssen | 13 nov 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zou de volgende link kunnen worden toegevoegd?
www.vvv-groesbeek.info/historischespoorlijnfotos.htm |
Antwoord webmaster: |
Bij deze hierboven gedaan. Er wordt overigens al gelinkt naar de homepage van deze website, dus is dat een beetje overbodig. |