Leo | 22 okt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds kort (okt 2014) eindelijk.
Na mijn klacht over (na afschaffen papieren kaartjes en in Enschede al voortijdig sluiten poortjes) niet meer met korting kunnen reizen, is me verzekerd dat er recent een mobiele paal is geplaatst.
Nog niet gecontroleerd in Glanerbrug en Eschmarke, maar in Enschede staat die er nu inderdaad. |
carla udding | 27 apr 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Goede dag, in de jaren 80 van de vorige eeuw ben ik naar een spoorweg museum in volgens mij Glanerbrug geweest. Bij dat museum was ook een oorlogsmuseum gevestigd. Hier heb ik iemand gesproken die voor het oorlogsmuseum nog persoonskaarten wilde hebben deze had ik van mijn vader. Ik heb hierover een mondelinge overeenkomst gesloten. Met die persoon zou ik in contact willen komen. Kunt u mij hierover informeren. |
Antwoord webmaster: |
in glanerbrug is geen spoorwegmuseum en ook geen oorlogsmuseum. Ik zou het niet weten. was het niet de spoorlin boekelo haaksbergen? ook daar geen oorlogsmuseum. |
Egbert van de Haar. | 5 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat een mooie site. Hier kun je van genieten.
Antwoord aan Roel een aan de webmaster. De betekenis van de naam Glanerbrug kunnen jullie uitgebreidt lezen op mijn site hennepe.jouwweb.nl Daar staat o. a. heel veel van Glanerbrug op.
Groet Egbert van de Haar, Tiel. |
Egbert van de Haar. | 5 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De naam Glanerbrug heeft een diepere betekenis dan een brug over de Glanerbeek. Kijk daarvoor op hennepe.jouwweb.nl Overigens een zeer mooie en leerzame site stationsweb.nl
Hartelijke groet, Egbert van de Haar. |
Antwoord webmaster: |
ik wist het niet, maar dank je voor de verduidelijking. |
Gertjan Stamer | 26 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf November 2001 t/m Juni 2010 was de fietsenstalling geliefd doelwit voor vernielingen...in Juni 2010 breidt men overkapte klemmen en kluizen flink uit(oostwaarts)en voorziet alles weer van glas en nieuwe bestrating...het oogt weer fris en nieuw in Juli 2010. |
Gertjan Stamer | 26 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Oorspronkelijk was het hier dubbelsporig gepland,dat kan natuurlijk alsnog!Geplande opening was op 23 September 2001 maar door uitlopen opleidingen voor treinpersoneel is dat dus 18 November 2001 geworden.Al op 16 en 17e volop testritten Talent treinstellen.Daags na opening komt er een DB kaartautomaat op het zijperron,de NS verwijst met blauw bord naar naburige Postkantoor in Glanerbrug.Nabij tarfegebouw is een boom geplant met tekstbord erbij,tgv opening lijn Es-Gronau...ook is te Glanerbrug ene drogisterij Hardick een NS verkooppunt geweest oftewel hoe men heen en weer wordt geslingerd voor een geldig vervoersbewijs!!!Pas ein Maart 2002 wordt er een NS kaartautomaat gezet.De overkapte fietsenstalling heeft het zwaar te verduren-veel vernielingen. |
Marcel Krukkert - Glanerbrug | 17 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie heeft er nog oude foto's (van voor 1982) van station Glanerbrug/Glanerbeek, of andere spoorzaken uit de omgeving ? |
Antwoord webmaster: |
ik heb je oproep voor foto's hier geplaatst, hier komen meer bezoekers. |
Rob weierink | 17 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Even een kleine opmerking over het station Glanerbrug. (Gbr)
Glanerbrug (gemeente Enschede) is ontstaan in het begin van de vorige eeuw met een bloeiperiode tijdens en na WO I. Werklieden uit voornamelijk noordwest Overijssel en Drenthe vestigden zo dicht mogelijk bij de rijksgrens om te gaan werken in de textiel in Duitsland. Zo is o.a. Glane, Glanerbrug en Overdinkel ontstaan. Op de foto’s richting Duitsland van blokpost Gbr zie je een schoorsteenpijp, namelijk die van de textielfabriek Eilermark. Eilermark en van Delden zijn gevestigd in Gronau en waren in het begin van de vorige eeuw en tijdens WO I grote werkgevers voor Nederlanders. De naam Glanerbrug komt voort uit het feit dat er een brug ligt in de voormalige rijksweg Enschede-Glanerbrug over de beek de Glane. Deze brug is tevens de rijksgrens tussen Nederland en Duitsland. De Glanebeek mond uit in de Dinkel en vormt over een lengte van enkele kilometers de grens tussen Duitsland en Nederland.
Na WO I is Glanerbrug gestaagd gegroeid en op dit moment is de grond tussen Enschede en Glanerbrug volgebouwd met woningen en industrie.
De foto op jouw site van de blokpost is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid genomen op woensdag 21 augustus 1963. In de zomer van 1963 was er een tentoonstelling in het rijksmuseum Twente te Enschede georganiseerd door de NVBS. Op genoemde dag is aan de goederen trein Enschede-Losser een blokkendoosrijtuig (B5240) gekoppeld om leden van de NVBS naar Losser te vervoeren. De trein bestond uit sik 252, twee gesloten goederenwagens, twee zelflossers en een open bakwagen. Op de foto is duidelijk herkenbaar het kleine profiel van de achterop lopende “blokkendoos” t.o.v. de zelflosser te zien. Vorenstaand bevestigd ons dat de datum 21-08-1963 moet zijn.
Zoals gezegd is er een dorp Glane in de Gemeente Losser. Glane heeft een tamelijk groot (grens) station gehad met douane faciliteiten en lag aan de tramlijn Oldenzaal-Losser-Gronau. Deze lijn is gerealiseerd door de NWSM en geopend in 1903. Er is een foto van dit station. Graag vernemen we van U of er interesse bestaat voor deze foto. Zoja zullen we uitzoeken hoe het met het copyright van deze foto staat. De lijn Oldenzaal-Losser-Gronau is in 1943 opgebroken door de bezetter t.b.v. de materiaalvoorziening in Duitsland. In 1948 is een nieuwe lijn aangelegd namelijk tussen Glanerbrug en Glane. Vanaf Glane is het oude traject richting Losser herlegd. Van dit initiatief tot herlegging zijn de Gemeente Losser en de textielfabrikant van Heek (niet te verwaren met van Heek te Enschede) de grootste kartrekkers geweest. Het is tevens het eerste stukje spoor wat de NS na de oorlog volledig nieuw heeft aangelegd.
Begin jaren 50 is het station Glane gesloopt. Op deze plek staan nu enkele woningen. In het landschap zijn, als je goed zoekt, nog enkele herkenningspunten aanwezig, met name op de rijksgrens Duitsland Nederland.
Met vriendelijke groet,
Marcel Krukkert, Rob Weierink.
|
Antwoord webmaster: |
die foto van station Glane ken ik wel, maar dat was een tramstation, daarom heb ik het niet op mijn site opgenomen (ik weet dat het een beetje arbitraire scheiding is). maar ik zie dat ik losser ook wel heb. Als je die foto voor mij hebt, zal ik station Glane online plaatsen. |
Roel | 31 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom heet dit station ''brug'' er is toch geen brug?? of viaduct station? |
Antwoord webmaster: |
het station heet brug omdat het dorpje brug heet. Je hebt ook Glane, en dit is blijkbaar het dorpje bij de brug van Glane... Glanerbrug. |