William | 3 jan 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dubbed spoor op het hele traject is niet nodig.
Een nieuwe lijn openen van Emmen zuid naar Hoogeveen zou al een hele uitkomst zijn. Ruimte genoeg voor enkel weilanden. Dan is er een snellere verbinding naar Zwolle mogelijk en Emmen heeft aansluiting op Groningen |
Arjan Krabbenbos | 3 nov 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Emmen Zuid wordt binnenkort uitgebreid met een nieuw perron en een extra spoor. De capaciteit kan daardoor verhoogd worden met extra treinen in de spits. Ook zijn er plannen voor aansluiting op de internationale spoorlijn naar Bad Bentheim, die in 2018 gaat rijden van Bad Bentheim via Nordhorn naar Neuenhaus. Deze lijn willen ze graag doortrekken naar Coevorden ( mogelijk al in 2021/2022!) en misschien zelfs naar Emmen! Maar ook zijn er plannen om de lijn in noordelijke richting te verlengen naar Stadskanaal-Veendam (-Groningen) en via een spoorboog naar Scheemda,Winschoten en verder. Wanneer deze (laatste) Noordtak klaar moet zijn is onduidelijk, maar er zijn wel ambities om deze spoorlijn aan te leggen. |
Armand Wilhelm | 8 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nog altijd zijn er 2 belbussen en dure bushaltes bij het station waar nooit iets stopt. Na mijn vakantie kom ik tot het inzicht dat de busverbindingen 's avonds en op zondagen steeds slechter worden. Ik zie het nog altijd als een achteruitgang dat station Emmen zuid er is gekomen. We zijn al weer 3 jaar verder en geef toe het is een flop. |
peter | 11 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Emmen zuid wordt ov knooppunt! Naast de belbus die tussen Emmen zuid en Bargeres rijdt, komt er nu ook een belbus naar de Rietlanden en parc sandur. (bron:zuidenvelder)
Ik vind het persoonlijk nogal een aanfluiting. I.p.v. een fatsoenlijke stadsbus moeten we het hier dus doen met belbusjes. Maar misschien is het een begin voor een serieus ov knooppunt, want dat is nu volgens mij een onterechte en overdreven term.
Groet Peter |
peter | 25 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Helemaal mee eens. Dit station is de inwoners van Emmen gewoon opgedrongen door de gemeente, projectontwikkelaars en ns. Emmen bargeres is ons afgepakt!
groetjes Peter |
peter | 24 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vrijdag 27 mei wordt het station officieel en feestelijk geopend. Ns, prorail en de gemeente zijn erg tevreden over het gebruik van het station. Cijfers zijn er nog niet, maar de parkeerplaats wordt steeds voller en er worden extra stallingen voor de fietsen geplaatst om aan de vraag te voldoen. (bron: de Zuidenvelder) |
Antwoord webmaster: |
ja is logisch, mensen die vroeger van bargeres gebruik maakten zullen wel met de auto en de fiets moeten komen, want ze kunnen het niet meer lopend af, dus om dat nu zonder cijfers een succes te noemen vind ik wat voorbarig. |
j.huttinga | 16 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wat is het adres van station Emmen Zuid |
Antwoord webmaster: |
het ligt aan de nieuw amsterdamsestraat, maar heeft geen huisnummer (vermoed ik). |
Armand Wilhelm | 27 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
En nu nog wat doen aan de bewegwijzering en een buslijndienst die er naar toe rijdt.
Vanaf oude station Bargeres is het 10 minuten fietsen. Te voet schat ik zo'n 20 minuten nog. |
Antwoord webmaster: |
ja ze zullen nog wel even bezig blijven daar. |
Anton | 7 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Emmen Zuid is nu een paar dagen in gebruik en als forens stap ik nu op in Emmen Zuid. In tegenstelling tot de Emmen Bargeres stopt hier de sneltrein wel. Ik reed altijd met de auto naar Nieuw Amsterdam maar fiets nu naar Emmen Zuid. Per dag zie ik het aantal auto's op de parkeerplaats stijgen; de fietsenrekken zitten nu al bijna helemaal vol. Ik ontmoet ook mensen die altijd op Emmen Centraal instapten maar vanwege de betere parkeergelegenheid nu in Emmen Zuid opstappen. Het wordt volgens mij wel een druk bezocht station ten koste van Emmen Centraal en Nieuw Amsterdam |
ria adriaansen | 7 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat betreft de ruimte die er is bij het nieuwe station voor aansluiting van bussen, heb je helemaal gelijk.....moeten ze er wél komen natuurlijk ! Tot nu toe is er volgens mij geen zicht op een fatsoenlijke busverbinding vanuit de Rietlanden, niet anders dan de benenwagen! |
Antwoord webmaster: |
ik denk dat het station op de groei is gebouwd. bij de andere reacties zie je dat het inderdaad wel werkt voor velen. |
Ria Adriaansen | 6 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als ik het goed heb begrepen zal er een "belbus" gaan rijden in de wijk Bargeres.....maar de mensen uit de Rietlanden dan...moeten die lopen? Ik zelf woon in de Rietlanden, 5 loop minuten van het oude Bargeres-station maar zie me niet met een zware koffer naar Emmen-zuid-station lopen! |
Antwoord webmaster: |
nee inderdaad emmen zuid ligt niet echt handig, ik snap het ook niet helemaal waarom ze een station midden in een woonwijk zouden inruilen voor een die aan de rand van de stag ligt, alleen dat er daar meer ruimte is om bussen te laten aansluiten. maar ik zou het ook niet weten. ik ga daar niet over. |
David | 27 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toch blijf ik het maar niet snappen dat Emmen-zuid station.
Waarschijnlijk zijn deze plannen gemaakt, toen Delflanden ook is bedacht, Delflanden is inmiddels een flop geworden, 5 jaar later staan der misschien 15 huizen,de mensen die der zouden gaan wonen zijn meestal 2 verdieners dus 2 auto's bij hun dure huis en zullen weinig gebruik maken van het nieuwe station.
Bargeres daar tegen wonen toch redelijk veel ouderen en jongeren die er meer gebruik van maken.
Mijn 2e punt is in 2012 neemt Ariva de lijn Emmen Zwolle over, ik weet nu al dat Ariva treinen in gaat zetten ZONDER wc!!! zoals de ns het al doet met de nieuwe sprinter in de randstad.
Ja het ziet der allemaal heel leuk uit het Emmen-zuid, en ja gemeente Emmen mag zich weer op hun borst kloppen met dit idee/plan.
Maar wees eerlijk de reiziger en bewoner van bargeres betalen hier uiteindelijk de prijs voor.
Jammer dat er zo met onze belasting centen word omgegaan, omdat een paar hoge heren in het gemeentehuis nu eenmaal willen.
Ach ja je weet inmiddels niet beter als je al heel lang in Emmen woont.
Het ziet er erg mooi uit eerlijk is eerlijk...maar was het het ook echt nodig???
Een ontevreden bewoner uit bargeres en een nog ontevreden ns reiziger....
|
D.K. | 22 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een aantal foto's van het station en spoorviaduct in aanbouw.
|
Antwoord webmaster: |
dank je wel. leuke foto´s inderdaad. een mailadres is inderdaad niet@echt.nodig maar wel handig om een reactie van de webmaster op te ontvangen. als je aanvinkt dat het niet zichtbaar op de site moet zijn dan is het dat ook niet, maar staat het alleen in mijn database. ik heb de foto´s op de site opgenomen. |
Peter | 21 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Rondom het nieuwe station zijn de werkzaamheden nog niet klaar. Vandaar dat de openingsdatum is uitgesteld. Ben wel benieuwd of dit station een verbetering wordt. Voor de bewoners van Bargeres komt het station verder te liggen. Voor de Rietlanden maakt het niks uit. En de bouw van de wijk Delftlanden stagneert behoorlijk. Alleen wordt het nieuwe station bereikbaar met de bus, dat zou wel een verbetering kunnen zijn. De tijd zal het leren.
Groetjes Peter |
Antwoord webmaster: |
dan is het per saldo dus nogal een achteruitgang, als het voor de rietlanden niet uitmaakt, maar ik vermoed dat dat niet het geval is, omdat emmen bargeres maar vanaf een kant toegankelijk was, en deze van twee kanten. |
peter | 21 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat is waar, dat station Bargeres maar aan een kant toegankelijk is, er is ook maar een perron. Maar met de fiets en te voet prima bereikbaar vind ik, ook vanuit de Rietlanden. Met de auto is het zeer slecht bereikbaar. Bij Emmen Zuid komt dan ook een heel groot parkeerterein. Ik zie echter vooral scholieren gebruik maken van het huidige station. Die hebben meestal geen auto. Bovendien is de treinverbinding met Zwolle en de rest van het land echt achterhaald. Zolang ze daar niks aan doen, blijft zo´n halte volgens mij onrendabel. In 2012 komen de lijnen Zwolle-Emmen en Marienberg-Almelo in handen van Arriva. Ik hoop heel erg dat die de verbindingen gaan verbeteren.
Groeten Peter |
Antwoord webmaster: |
hoe zou je de lijn naar zwolle dan willen zien? sneller, of doorgaand naar andere richtingen, bijvoorbeelde de hanzelijn. ik ben van mening dat er nu veel teveel sneltreinstations op de lijn zitten. straks stopt de sneltrein alleen nog niet in Dalen, Gramsbergen en Marienberg, maar dat laatste station zou met het oog op een betere overstap naar twente ook nog wel eens sneltrein station kunnen gaan worden. dan houd je maar twee stoptreinen. het schijnt dat Arco Sierts leuke plannen heeft gemaakt voor de lijnen, maar wat ze precies inhouden kan ik je niet vertellen. |
peter | 21 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat zou heel mooi zijn, een hanzelijn verbinding naar Emmen. Maar een droom denk ik. De enige echte goede oplossing, zou een spoorverdubbeling zijn op het hele traject. Er zijn al lang plannen voor, maar dat blijven tot dusverre plannen. Zo is bijvoorbeeld het viaduct over de rondweg in Emmen aangelegd voor dubbelspoor. Vanaf Emmen een stoptrein richting Almelo en dan een sneltreinintercity Emmen, Hardenberg, Ommen Dalfsen, Zwolle. Zou voor inwoners van Emmen de beste optie zijn nu. Dan wordt Hardenberg het knooppunt. Alleen zijn mensen uit Coevorden daar vast niet blij mee en moeten mensen uit Marienberg eerst`terug`naar Hardenberg om naar Zwolle te gaan. Maar nogmaals een verdubbeling van het spoor zou alles oplossen. Misschien moet ik maar een actiegroep oprichten.
Groeten Peter |
Antwoord webmaster: |
dat zal niet doorgaan denk ik. spoorverdubbeling op het hele traject is niet nodig denk ik. er zijn verschillende plannen in omloop, ik denk inderdaad dat voor de inwoners van emmen die veel ver weg moeten zijn dit een handige optie is, maar ik denk niet dat het zo zal worden uitgevoerd. dan moet marienberg almelo ook worden geelektrificeerd, dat zie ik niet zo snel gebeuren. in het verleden waren er wel treinen van hardenberg naar almelo waarbij de reizigers van bergentheim inderdaad via hardenberg moesten reizen, maar de stoptrein naar zwolle stopte toen nog wel in marienberg. toch is dit ook niet een goed idee, want dan heb je maar een trein per uur naar zwolle, of wacht even je bedoelt twee intercities naar zwolle en twee stoptreinen. ik denk niet dat je actiegroep succes zal hebben, ja in emmen wellicht ;-) |
arjan krabbenbos | 10 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In tegenselling wat ik eerder schreef over dit nieuw te bouwen station. Het ligt noordelijker i.p.v. zuidelijker op 1,5 km afstand van huidig station Emmen Bargeres. De definitieve opening van Emmen Zuid zal niet zijn per 12 december 2010, maar pas in april 2011. Dus tot april 2011 blijven de treinen nog stoppen te Emmen Bargeres. |
Antwoord webmaster: |
ik snap je niet helemaal, want ik zie nergens staan dat je had geschreven op welke plaats het kwam te liggen. het station ligt in elk geval zuidelijker dan het huidige station bargeres. ik zal de datum aanpassen
|
wichor (webmaster) | 23 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
heeft er iemand al foto´s van station Emmen Zuid? Ik heb ze nog niet gezien, en het moet toch al bijna af zijn? nog een paar weken en dan stoppen hier de treinen. |
arjan krabbenbos | 1 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station vervangt per 12 december 2010 het station Emmen Bargeres. Ja, er gaan hier zelfs sneltreinen stoppen, die steeds meer op een stoptrein/sprinter gaan lijken.Net zoals de zogenaamde IC's Utrecht-Leiden en Zandvoort -Amsterdam bijvoorbeeld. |
Antwoord webmaster: |
de datum had ik inderdaad al genoteerd. en wat een rare sneltrein is dat zeg. over een tijdje zal hij ook wel in mariënberg gaan stoppen (tenminste, daarvoor heb ik ook al plannen gezien). dan stopt ie alleen niet in Gramsbergen en Dalen. Het gekke is dat op vertrekstaten ook niet alle stations als sneltreinstation staan aangegeven, maar dat er staat: stopt ook in Nieuw Amsterdam en Dalfsen. Beetje onhandig. |
H. | 21 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgende de nieuwe dienstregeling die al te vinden is in de reisplanner op ns.nl, gaat de sneltrein WEL stoppen op Emmen Zuid. |
Antwoord webmaster: |
Ik zie het inderdaad. dat had ik niet verwach. een nog verdere degradatie van de sneltrein. over een tijdje gaat ie ook nog in mariënberg stoppen, om een betere overstap naar almelo te realiseren en dan hebben alleen Dalen en Gramsbergen maar een trein per uur. |
Tim | 14 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie kan mij vertellen of het een halte wordt net zoals Emmen Bargeres, of dat het een station wordt waar ook de sneltrein moet stoppen?
Bedankt
Groeten Tim Drenthen |
Antwoord webmaster: |
er is geen verschil meer tussen een halte en een station. maar de sneltrein gaat er zeker niet stoppen. |
Dave | 7 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ze zijn begonen met de voorbereidingen van Emmen-Zuid, het gaat in total 9 maanden duren |
Antwoord webmaster: |
ik wist niet dat er al een officieel besluit was genomen over de sluiting van bargeres. blijkbaar heb ik mijn eigen site niet goed gelezen, het staat er al wel bij. er staat ook zoveel nieuws... |
Dave | 7 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ze zijn begonnen met de bouw van Emmen-zuid. |
D.K. | 24 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat recente informatie:
up-date-nieuw-winkelcentrum-emmerhout
nieuwamsterdamsestraat
Nieuwsbrief_1_-_februari_2010
|
Paul Allebrandi | 8 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In verband met de bouw van station Emmen-Zuid is de Nieuw-Amsterdamse straat tussen februari en november 2010 afgesloten voor alle verkeer.
Gelijktijdig wordt het station gebouwd.
Bron: Emmen.nu november 2009. |
rick | 28 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
is er al meer duidelijkheid over wanneer ze gaan beginnen? |
Antwoord webmaster: |
nee, tenminste... ik weet van niks. |
r.barkhof | 27 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Werkzaamheden voor de ondertunneling spoorweg Emmen= Nieuw-Amsterdam(2x2 rijstroken) en daarmee voor het station beginnen na de bouwvakantie 2009 en gaan 8-9 maanden duren inclusief aanleg twee rotondes in Nieuw-Amsterdamsestraat (bron: gemeente Emmen) |
Soubhik Datta | 10 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bouw van deze halte is tot nader order vertraagd, zie bijgevoegde link van ProRail (pagina 6, laatste regels).
|
Antwoord webmaster: |
dank je wel. ik zal dat document ook eens verder doorlopen om te zien of ik de data die er staan op mijn site zal aanpassen. |
Paul van der Ree | 21 mei 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het architectonisch ontwerp van station Emmen Zuid is van studioSK te Utrecht. Projectarchitect: Paul van der Ree ism Jeroen Dingemans. |
Antwoord webmaster: |
aha, nu zie ik waarom je dit allemaal weet, je bent het zelf. dank voor de informatie, ik zal je als architect aan het gebouw toevoegen. |
Marinus | 15 mei 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
14-05-2008 EMMEN - Over 2 jaar komt er een treinstation in de nieuwe wijk de Delftlanden in Emmen. De eerste treinen moeten eind 2010 stoppen op station Emmen-zuid. De halte Bargeres vervalt vanaf dat moment. Het nieuwe station gaat volgens de gemeente 600 reizigers per dag trekken. Dat is de helft meer dan nu in Bargeres instappen. In het nieuwe station komen geen voorzieningen zoals een restauratie.
|
Antwoord webmaster: |
dank je, ik heb het artikel overgenomen op mijn site. |