Meest zuidelijk gelegen station van Nederland.
Gertjan Stamer | 30 jun 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
In 2023 zijn overloopwissels verwijderd,sporen fabriek idem. Eilandperron verbeterd en tot aan 29 juni 2024 NMBS treinen;vanaf 30 juni 2024 Arriva hier met de Drielandentrein i n een uursdienst en nog steeds links rijdend. Woningen voorzien op oude empl. aan zuiden station. |
Pieter | 3 jun 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op het traject Maastricht - Eijsden - Vis? wordt linkerspoor gereden. Aan de noordzijde van station Eijsden liggen overloopwissels, zodat een trein uit Maastricht in Eijsden kan kopmaken en via de overloopwissels weer via het linkerspoor richting Maastricht kan rijden. Tevens moesten vroeger treinen afkomstig van raccordement Zinkwit (zuidzijde station) ook via de overloopwissels naar het linkerspoor gedirigeerd worden. Het uitrijsein (sein 4) van het rechterspoor op station Eijsden staat standaard op rood. Als een trein wil kopmaken en retour Maastricht wil, kan de treindienstleider (Tr.D.L.) toestemming geven om het sein te ontgrendelen en de overweg aan de noordzijde van het station te sluiten middels het draaien aan dit kastje. Het andere kastje is om dit te "herroepen", zodat het sein op rood gezet kan worden en de overweg weer open gemaakt kan worden als bijvoorbeeld een trein onverhoopt toch nog niet klaar is om te keren. |
Lia Vranken | 25 apr 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn herinnering aan dit station gaat 48 jaar terug.
Ons gezin woonde toen in de 12 septemberstraat en we
gingen 2 x per jaar met de trein naar Maastricht om te winkelen. Als kind vond ik dat geweldig. |
peter willemsen | 21 sep 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is bekend wanneer wie in Eijsden stationschef was? Mijn opa was hier in ieder geval stationschef in 1928, want toen werd mijn vader in Eijsden geboren. Ik ben al een tijdje op zoek naar antwoord op deze vraag. Waar anders zou ik het antwoord kunnen vinden?
Peter Willemsen |
Nico | 11 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op het station in Eijsden staan twee zwarte kastjes met op de linkse de tekst: sein 4 na toestemming Tr.D.L. en op de linkse staat: Herroepen.
Wat zijn dit voor een kastjes en waar voor dienen ze en wat betekend Tr.D.L.
Bij voorbaat dank. |
Antwoord webmaster: |
datis voor de treindienstleider. staan op meer plaatsen. |
Ralf | 6 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
En jawel... het station is weer door de NMBS in gebruik genomen |
Antwoord webmaster: |
ik heb hem weer op actief gezet hier. |
Gertjan Stamer | 6 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ProRail geeft iedere week een poster uit met werkzaamheden dat weekend enz...alle stations staan aangegeven op die spoorkaart van Nederland...zelfs stations die er nog geen eeins zijn(Maastricht Noord),maar Eijsden staa er niet op vermeld....vreemd. |
Antwoord webmaster: |
inderaad vreemd, maar de heropening kwam inderdaad nogal onverwacht. dat zullen ze wel niet zo snel hebben kunnen herdrukken. |
J.H.van Lieshout | 11 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik kan u het heugelijke nieuws mededelen dat station Eijsden weer bediend wordt per 11-12-2011.
Dit zal gebeuren door de NMBS. |
Antwoord webmaster: |
is bekend, de heropening staat al op mijn site genoemd. |
Jelle | 10 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Eijsden word vanaf 11 december 2011 heropend. De NMBS zal dit station weer met de stoptrein gaan bedienen en zal tevens ook stoppen op Maastricht Randwijck. |
Antwoord webmaster: |
klopt ik heb het al bovenaan bij de openingsdata opgenomen, met een stukje tekst erbij over het hoe en waarom. |
Rutger | 22 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De nieuwe sneltrein rijdt maar 1x per uur en valt zeer vaak uit. Men gebruikt deze trein veelal om naar het vliegveld van luik of brussel te reizen. Probleem is dus dat de dienstregeling zeer onbetrouwbaar is, waardoor men liever gebruik maakt van eigen vervoer of een andere route kiest.
Als ik de fotos van 2010 bekijk, lijkt t erop dat de NS al verwachtte dat dit station nog een keer open zou gaan. Anders was men toch op zijn minst al begonnen met de afbraak van de abri's en de fietsenrekken (die net nieuw waren) en volgens mij zie ik zelfs de kaartjesautomaat nog staan. |
Antwoord webmaster: |
Och, dat kan goed langs elkaar heen werken. De lijn naar steisn stond op het punt om opgebroken te worden toen er nog. Ieuwe hectometerpaaltjes geplaatst werden, opdracht is opdracht. |
H. de Vegt | 16 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eijsden wordt vaak genoemd als de aankomstplaats van de Duitse keizer Wilhelm II. Dit is zoals hier al gezegd onjuist. Het passeren van de Belgisch-Nederlandse grens gebeurde lopend (begeleid door Duitse auto's)een eindje verderop bij het gehucht Withuis. Vandaar is de Duitse keizer lopend naar het station van Eijsden gegaan waar hij een dag moest wachten op politiek asiel. Intussen kwam op het station van Eijsden de keizerlijke trein uit België aan. |
J.van Lieshout. | 16 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station gaat weer open!
Er zijn onderhandelingen bezig die dit gaan bespoedigen.En het gaat niet alleen om reizigers naar Visé maar om het totaal plaatje van het grensoverschrijdendspoorvervoer van deze regio.
Tevens is de bus bijlange na geen alternatief voor een treinverbinding. |
Antwoord webmaster: |
Ja die nieuwe sneltrein schijnt niet zon succes te zijn dacht ik? D bus doet er we erg lang over ondat hij ook nog heel maastricht doorcrosst. |
Harry | 5 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hier een filmpje over de aankomst van de Duitse keizerlijke trein:
Het hele verhaal staat hier:
|
Henk Tellekamp | 19 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Klopt het dat er in de toekomst toch weer treinen gaan stoppen in Eijsden? Ik heb gehoort dat er een aparte stoptreindienst Maastricht - Vise zou gaan rijden. Is dat ook zo? |
Antwoord webmaster: |
er staat hier een nieuwsbericht dat het station definitief dicht is. kan me niet voorstellen dat zo'n dienst naar vise veel reizigers trekt. de bus doet het denk ik beter nu. |
Menno van Beelen | 12 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben op 6 maart nog in Eijsden geweest op de fiets. Foto's gemaakt etc. Het rare vind ik alleen dat alles op het station het nog doet, stationsklok, stempelautomaat en de kaartjesautomaart, terwijl er geen trein meer stopt. Best raar eigenlijk. Gebeurt dit eigenlijk vaker bij gesloten stations of is dit een uitzondering? |
Antwoord webmaster: |
het station is eigenlijk nog niet echt gesloten. het is buiten gebruik, want er stoppen geen treinen. Dat was bij het begin daarvan niet duidelijk dat het permanent zou zijn. daarom zal het wel zo zijn dat het onderhoud gewoon doorgaat. ach, op de spoorlijn stiens leeuwarden zijn terwijl het al lang buiten gebruik was en kort voor de opbraak ook nog de hectometerpaaltjes vernieuwd. |
kees rouw | 15 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wij maken een boek over architect Van Ravesteyn en komen een tekening/ontwerp tegen voor een modern seinhuis uit 1933 bij kilometer
18 900. Ons is niet bekend of dit is gebouwd.
Iemand informatie hierover?
Kees Rouw
keesrouw@tiscali.nl |
Antwoord webmaster: |
ik niet maar wellicht een van de bezoekers hier? wel vreemd dat je er voor kiest om je mailadres niet te tonen, maar het dan wel onder he bericht plaatst, of ging er iets mis in mijn database en had je dat niet aangevinkt. |
Huub van Meurs | 19 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wichor, je hebt bij station Eijsden het jaartal 1955 staan, gedeeltelijk gesloopt van het stationsgebouw , maar op de foto uit 1961 zie je het hoofd gebouw nog staan denk dat 1964/65 eerder in beeld komt. groeten Huub |
Antwoord webmaster: |
dank, ik heb het gewijzidg. |
Huub van Meurs | 19 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger vrijdag 20 oktober 2006
EIJSDEN - De gemeente Eijsden wil in ieder geval een snelbus naar Maastricht als vanaf 12 december geen treinen meer stoppen in Eijsden...Het gesprek dat hij nog heeft met vervoersmaatschappij Veolia, zal moeten uitwijzen of de Eijsdense plannen vanaf 12 december doorgang kunnen vinden.
Wichor, sluitingsdatum zou dan 12 dec moeten zijn. groeten Huub
|
Antwoord webmaster: |
ok dank je, ik heb het aangepast. (en voor de leesbaarheid het bericht wat ingekort). |
felicio | 7 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie kan mij meer vertellen over mijn opa.
Hij was begin vorige eeuw stationschef in Eijsden.
Zijn naam was: Mathieu Paul Pick.
Vanuit Eijsden is hij overgeplaatst naar Amsterdam.
Felicio |
Antwoord webmaster: |
je kunt wellicht meer informatie vinden bij het utrechts archief. daar hebben ze de oude personeelsregisters van de ns. zie www.hetutrechtsarchief.nl voor contactinformatie. |
Arjan Krabbenbos | 6 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er gaan weer stemmen op om dit zuidelijkste station van ons land te heropenen. Is de snelle IC Brussel-Liege G.-Maastricht vv een succes maar ook vertragingsgevoelig,de stopper moet hier weer gaan halteren ipv voorbij rijden. Was het eerst een tijdelijke opheffing,waarbij de stroomsluis zal verplaats worden ten zuiden van dit station, vanwege de hoge kosten is dit niet doorgegaan. Of het er ooit van gaat komen weet ik niet, het zal in principe kunnen. Trek eens per uu van Veolia een dan diesel GTW door van Maastricht Randwyck naar Eijden met extra perron en keerspoor.Lukt dat niet dan eens per uur een stopper met stop in Eijsden en Maastricht Randwyck.
|
Antwoord webmaster: |
de IC is ook geen succes, die gaat nu nog maar een paar keer per dag rijden. |
Gertjan Stamer | 18 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf 29 September 1985 rijden er hier Belgische treinen in een uursdienst en zo ook dus op die bewuste zonsverduisteringsdag woensdag 11 Augustus 1999,de eerste kleine amateurvideofilmopnameprobeersels alhier dus...het was de bedoeling om de zonsverduistering te filmen maar bewolking belette dat fenomeen.Nazomer 2002 verhuist de Politie naar Gemeentehuis en dus stationsgebouw deels leeg...enkele maanden erna weer verhuurd.Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouw nieuwe overkapte fietsklemmen/fietskluizen op dezelfde plaats als de oude.Opvallend is dat de oude kaartautomaat bij het overpad gezelschap krijgt van grote gele vertrekstaat in het voorjaar van 2006 en in Juni 2006 sloop oude kaartautomaat en plaatsing gloednieuwe !!! |
Antwoord webmaster: |
De komst van de nieuwe automaat en vertrekstaat is pas opvallend als je meldt dat het station in 2006 wordt gesloten. |
S. | 17 aug 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat zullen de bewoners van Eijsden zich bedonderd voelen, om het maar eens netjes uit te drukken. Hun was immers beloofd dat de sluiting tijdelijk zou zijn..
De bus is geen alternatief, wegens het grote verschil in comfort en het lagere tempo.
Ik begrijp niet waarom de trein tussen Luik en Maastricht niet stopt in Eijsden. In België stopt die trein ook op twee kleine stations, namelijk Bressoux en Wezet (Visé). |
Antwoord webmaster: |
het verschil is dat de perrons in België waarschijnlijk langer zijn dan in Eijsden. er moeten 10 bakken langspassen, en dat lukt in Eijsden niet. Je zou ook kunnen zeggen dat passagiers in Eijsden maar in een deel van de trein mogen zitten, maar dat is vast niet uit te voeren. |
Gertjan Stamer | 20 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gehoord van omwonenden en ook gelezen Nieuws.nl dat stationsgebouw voorlopig blijft staan,die IC naar Bruxelles gaat door tot in 2012,de bus moet het overnemen(frequenter enz),dus perrron en gebouw blijven voorlopig...stille getuigen van wat ooit een grensstation was,groter qua gebouw en veel meer sporen. Perronverlenging zou misschien weer station doen heropenen...zou het gelijk opgaan met meer treinreizigers ? |
Arjan Krabbenbos | 13 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Eijsden was tot 2006 het meest zuidelijk gelegen NS-station van Nederland. Vanaf 2006 is deze stopplaats definitief gesloten vanwege te weinig reizigers tussen Belgie en Nederland.Eerst werd nog gedacht aan een tijdelijke stillegging en aan een eventuele doortrek van stoptreinen van Maastricht naar Eijsden. Maar dan had de spanningssluis verplaatst moeten worden tussen Vise en Eijsden en een extra keerspoor moeten worden aangelegd.De huidige sluis ligt tussen Maastricht Randwijk en Eijsden bij het dorp Gronsveld. Aangezien Nederlandse treinen niet onder de hogere Belgische 3000 volt spanning kunnen rijden, werd het plan gauw in de prullenbak gegooid. Het was te kostbaar en te onrendabel voor maar slechts enkele reizigers... Nu is men genoodzaakt een bus te pakken naar Maastricht of Vise en daar kan men tenslotte weer overstappen op de trein.Het traject Vise- Maastricht v.v. is in 1985 geelektrificeerd, voordien reden er diesel Plan X stellen tussen Maastricht en Liege v.v. |
Han Lefering | 19 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Keizer Wilhelm is niet per trein in Eysden aangekomen, maar per auto. De auto was het eerst in Eysden en men heeft aldaar gewacht op de aankomst van de trein. Wilhelm reisde veel en per trein. Men noemde hem wel "Der Reisenkaiser". Ook een kreet was "Mit dem Kaiser im Sondernzug" |
Antwoord webmaster: |
wat zat er dan wel in de trein dat wilhelm uit de auto ging en wachtte op de trein? of stapte hij dan in eijsden op de trein om verder Nederland in te gaan? |
Han Lefering | 19 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De keizer en het hele begeleidende gezelschap zijn met de hoftrein naar Maarn gereisd. Vanaf Maarn zijn ze per auto naar kasteel Amerongen gegaan. Aldaar kregen ze tijdelijk onderdak in het kasteel van Graaf Bentinck. De autorit naar Eysden was, omdat men bang was dat de trein bij Luik zou worden tegengehouden. De trein was herkenbaar als hoftrein. |
Antwoord webmaster: |
aha, dat wist ik niet. wat een interessant verhaal. |
Victor Lansink | 17 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De foto van keizer Wilhelm II op het station van Eijsden is hier te vinden.
|
Antwoord webmaster: |
Dank je, maar ik link hem alleen hiervandaan. ik neem hem niet als afbeelding op. |
Carel Reuser | 15 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De foto met de Duitse keizer op het staion Eijsden, wachtend op zijn asielverzoek, stond onlangs nog in de Volkskrant, begin november. Er staat "Foto spaarnestad" onder, kennelijk de eigenaar van de foto. |
Carel Reuser | 19 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zit zo die foto's te bekijken en de tekst te lezen, maar nergens vind ik een verwijzing naar de wel meest fameuze asielzoeker die wij in NL ooit gehad hebben, nl. de Duitse keizer, 1918, die op dit station zijn aanvraag deed, althans het land binnenkwam na zijn vlucht uit Duitsland. Daar is ook een foto van, en die had hier duss bij moeten staan. Ik heb die foto overigens ook niet.
Met vriendelijke groet
Carel Reuser |
Antwoord webmaster: |
ik heb de foto laatst inderdaad nog ergens gezien. als iemand hem heeft zal ik hem wel online plaatsen. nu hebben we in elk geval de verwijzing naar die gebeurtenis al opgenomen ;-) |
P.P. van Birgelen | 28 apr 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 18 april 2008 bezocht ik dit verlaten station. Een fotoverslag van deze verkenning is te vinden om mijn site: http://www.verlatenspoor.nl/reportage11-1.htm |
Antwoord webmaster: |
ok de link staat er. |
Roel | 25 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In welk jaar is dit station gesloten voor reizigers? op een foto van 2003 staat er nog gewoon een kaartjesautomaat. |
Antwoord webmaster: |
in 2006, dus nog maar heel kort geleden. ik zal het erbij zetten. |
Paul Gilissen | 3 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat bijna niemand naar Eijsden wil, hetgeen de webmaster stelt hier beneden, is niet helemaal waar. Station Eijsden trok gemiddeld toch zo'n 500 reizigers per dag. Ik hoorde laatst dat de nieuwe sneltrein Maastricht-Brussel gemiddeld maar 300 reizigers kent, waarschijnlijk passagiers die eerst gewoon met de stoptrein reisden. Dat er ook een stadbus rijdt, dat is waar. Maar een reistijd van 30 minuten naar Maastricht CS staat in geen verhouding met de 9 minuten die de trein er over deed.
Terug laten komen dus, die trein! Waarom niet terug naar de situatie van voor 1997, toen er een stoptrein Maastricht - Luik reed, die na Luik verder reed als intercity naar Oostende. |
Antwoord webmaster: |
je hebt gelijk, dat was een beetje kort door de bocht gesteld van mij. maar de betreffende persoon stelt ook zoveel vragen... Eijsden is er onevenredig op achteruit gegaan en mijn vriendin zit nog steeds met een aantal onbruikbare treinkaartjes naar eijsden (ooit een vijf retourkaart gekocht). |
J.H.van Lieshout. | 9 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De trein moet weer gaan stoppen in Eijsden.
Maart 2007 loopt er een aktie ,,Trein Terug In Eijsden,, De burgers reageren massaal positief! |
milco | 3 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik bedoelde lijn 4 van veolia. die gaat wel naar belgie maar niet naar luik, lijn 4 gaat naar vise. (voor info hierover kunt u kijken op www.bba.nl) |
Antwoord webmaster: |
oh ja je hebt gelijk, maar die komt weer niet bij mijn vriendin langs... |
milco | 3 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik heb namelijk ervaring met dienstroosters en dienstregelingen. bussen zijn mijn hobby. ik weet van almere alle haltes/lijnen uit mijn hoofd (en sommige streek en spitslijnen ook) |
milco | 3 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
bedoelde u (webmaster) ook lijn 4 of bedoelde u een andere lijn? dan kan ik t opzoeken |
Antwoord webmaster: |
nee ik bedoelde lijn 6. |
milco | 3 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ooh...
ik dacht dat u lijn 4 bedoelde. die gaat wel naar onze zuiderburen. lijn 6 gaat inderdaad niet verder dan eijsden halte "de bron"
ik dacht namelijk dat u lijn 4 bedoelde. die komt ook in eijsden. |
Antwoord webmaster: |
discussie gesloten. dit gaat niet meer over het station. mijn site is er voor stations, niet voor buslijnen. |
milco | 2 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
dat is wel zo ja. je kunt tegenwoordig met de bus van maastricht via eijsden naar luik (liege belgie) en bij 9292ov zeggen ze dat dat een stadsbus van maastricht is... een satdsbus van maastricht en luik zeker... |
Antwoord webmaster: |
die bus heb ik nogal eens omdat die vlakbij mijn vriendin (in maastricht) langs komt. Die gaat tot Eijsden, niet door naar Luik. Vanuit Luik rijden er misschien andere bussen naar Eijsden. |
milco | 26 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom is dit nu geen station meer??
ik zal hier een (groot) eindpuntstation van maken dat de Nederlandse Spoorwegen hier kunnen keren als eindpunt/beginstation en alleen de internationale treinen door kunnen gaan (zoals de trein naar luik en brussel)
waarom is dit station gesloopt? |
Antwoord webmaster: |
maar er wil bijna niemand naar Eijsden, waarom zou je dan voor die paar mensen een groot eindstation aanleggen. Die mensen kunnen ook wel met de stadsbus naar Maastricht. Rijdt prima. De sneltreinen naar belgië hoeven er niet te stoppen. Er zijn zoveel stations gesloopt, allemaal omdat ze te duur in het onderhoud werden.
|
R.R. Roemersma | 2 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zie "Gronsveld" voor meer informatie.
Ik heb nog een pentekening van wachtpost 26 en een aantal foto's uit mijn tijd als blokwachter, als ik ze kan vinden dan probeer ik ze via E-mail te versturen. Ik heb in Eysden als blokwachter gewerkt tussen mei 1984 en half 1985. De overweg pal voor de deur was wel in de beveiliging opgenomen, maar die op 500 meter afstand in de riching Mt lag, niet. Eén fout daarmee en je kon contractverlenging wel vergeten! De overweg pal naast de post lag zeker een half uur per uur dicht doordat je deze al moest sluiten als de trein uit Luik zich nog op Belgisch grondgebied bevond. Dan moest die zijn stationnement in Eysden nog maken en kwam dan pas bij Wachtpost 26 langs. Deze lag zo'n vijfhonderd meter van Edn af, in noordelijke richting. Ik heb daar een leuke tijd gehad. Ik heb nog steeds de Sanseveria's die daar voor de vensters stonden. Een beetje ouderwetse planten, maar als ze bloeien weet je niet wat je ruikt! De eerste keer dat ik het rook dacht ik dat er iemand een flesje aftershave had laten vallen.
Een aantal namen die me nog te binnen schieten uit die tijd zijn Peter Close ( mcn in Mt geworden, later gehuwd met een dochter van een andere treindienstleider van Eysden, zij is later Hc. geworden in Mt.) ene Harrie Deckers ( ? ) ene Scholten ( allebei treindienstleider en lokettist in Eysden,) Fons (?) voormalig marinier.
Op tafel lag een boek waar je iedere trein in moest schrijven die gepasseerd was zodat je dat kon vergelijken met de dagstaat. Dit om te voorkomen dat je er eentje zou missen. Er kwamen daar aardig wat goederentreinen langs.
De post zelf was een klein noodgebouwtje van glas en hout, waar de beide bedieningstoestellen in stonden. Voorheen hadden die dingen buiten gestaan, maar dat was voor mijn tijd. Wij zaten daar altijd warm en droog.
|