Het tweede station met deze naam, geopend 23 mei 1993 als kruising van de nieuwe zuidtak en de lijn richting Utrecht. De zuidtak heeft de benedenste verdieping, de lijn richting Utrecht de bovenste verdieping.
Willem-Jan | 21 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ok station. Op 1 ding na. Toen ik (vanuit Schiphol), op weg naar een kennis in Duivendrecht was met mijn rolkoffer bijna naar beneden gedonderd van een 20 m hoge trap. Mijn rolkoffer raakte echter wel goed beschadigd.
Later begreep ik dat er wel een lift is aan de Amsterdam ZuidOost zijde. Hier kom je uiteindelijk na een goede avondwandeling aan als je gaat omlopen!
Er is ook geen onderdoorgang onder het spoor gemaakt bij het station zelf. Waanzin.
Bij wie kan ik eventuele geleden schade verhalen? NS/PRO RAIL of via de gemeente?
Onder de trap staan immers bij de toegangspoortjes logo's met hierop een rolkoffer, een rolstoel en ook een kinderwagen!
groet Willem-Jan |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik heb niets met het spoor van doen. |
niels | 25 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Fantastische antwoorden webmaster! Hilarisch haha! Ja bel een taxibedrijf!!! |
Antwoord webmaster: |
Ja je krijgt de raarste vragen hier. die heeft gegoogled op station en niet op taxi... |
carla risseeuw | 3 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kun je zaterdag 8 juni sochtends voor 9 uur een taxi krijgen naar de Nieuwe OOster begraafplaats ?
staan er taxis of kun je die bespreken ?
ik moet 10 voor 10 uiterlijk op de begraafplaats zijn,
met dank. |
Antwoord webmaster: |
sorry hoor, maar hoe moet ik dat in vredesnaam weten. bel een taxibedrijf! |
Margaretha | 6 sep 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoe veel minuten kost het om van perron 8 naar perron 1 te komen? Ik vraag dit ivm overstappen. |
Antwoord webmaster: |
als de ns zegt dat het kan dan kan het. ik weet het ook niet. bovendien hangt het van nogal wat zaken af, hoe snel loop je, waar in de trein zit je. en ook natuurlijk van het ontbreken van een deugdlijk mailadres om het antwoord op deze vraag te ontvangen. M.v.eeden zonder @ en provider erachter kanik niets naar toe sturen. |
Pieter | 7 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik reed laatst met de trein langs/door dit station en toen bedacht ik mij dat het nog geen 20 jaar oud was. Ik vroeg mij toen af hoe het spoor er uit zag voor dat dit station gebouwd werd, de lijn Weesp-Schiphol was er nog niet, maar lagen bijvoorbeeld de metro's en de spoorlijnen toen een stuk lager of iets dergelijke? Hoe hebben ze dat met de bouw toen opgelost, want ik kan nergens op internet iets lezen over de bouw van dit station. |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, misschien kun je het bij Het Utrechts Archief vinden? ik weet wel dat bijlmer een stuk lager lag, dus waarschijnlijk alg het inderdaad gewoon op maaiveldniveau. |
Jeroen Honingh | 25 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is een goed station met zowel trein, metro en bus en er zijn een paar winkeltjes en snack automaten en zelfs een toilet. Er zijn genoeg kaartautomaten voor als er eens één het niet doet. Een informatiepunt welke overdag bemand is. Er wordt elke dag goed schoongemaakt. Al met al niet veel op aan te merken op één belangrijk punt na. Er is namelijk bij de in/uitgang Rijksstraatweg geen lift aanwezig! En dat terwijl daar de dorpskern van Duivendrecht begint en de meeste passagiers komen als je het mij vraagt. Ik heb een baby en moet elke keer een zware kinderwagen omhoog/omlaag sjouwen. Als we met de lift willen moeten we met de bus wat geld kost of een eind omlopen langs een gevaarlijke busbaan waar niet overal een voetpad is. Ook als je met de fiets komt is het een crime. Er is weliswaar een geul waar je de fiets makkelijker omhoog kunt tillen maar toch, niet prettig. Mijn moeder is slechtziend en die kan hierdoor ook niet makkelijk met OV bij mij op bezoek komen. Hopelijk komt hier ooit nog eens verandering in. Ik zit erover te denken om een petitie te starten. Als iemand een tip heeft hoe ik de NS/ProRail hierover het beste kan benaderen dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor eventuele reacties. Met vriendelijke groet,
J.P. Honingh |
Antwoord webmaster: |
blijkbaar komen daar toch niet de meeste reizigers, want de ingang ziet er inderdaad erg klein uit. Er zijn meer stations die het zonder liften moeten doen, Gouda, waar ik woon had helemaal geen lift, daar kon je van geen enkele kant naar binnen komen. Dat zijn ze nu net aan het aanpassen. Heeft ook jaren geduurd, en kwam pas op gang toen Gouda Intercity station werd (in 2006). Ik heb geen contacten bij NS noch bij Prorail, maar misschien iemand van de bezoekers van de site wel. |
Mathijs | 20 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vroeger stopte de IC naar Heerlen hier ook altijd maar waarom nu niet meer. Ik zelf woon in Hoofddorp en als ik naar mijn oma in Chevremont wil moet ik eerst overstappen in Schiphol en dan in Utrecht
Vroeger ging dat makkelijker toen ging je met de stopper naar Duivendrecht en dan direct nar Heerlen. Ik weet dat nu de utrechtboog er is , alleen het is wel drie kwartier langer reizen.
|
Antwoord webmaster: |
mijn site gaat niet zo over treinenloop, dan moet ik het iedere keer weer aanpassen. er zijn waarschijnlijk andere treinen voor in de plaats gekomen. |
Tobi | 12 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoe komt het dat er 2 stations met de naam Duivendrecht bestaan/bestond?
Is dat Duivendrecht I de eerste van de twee?
Dan zou het eerste station in 1897 zijn geopend en gesloten in 1938, en in 1993 is het huidige geopend |
Antwoord webmaster: |
oh ja zo staat het toch ook op de site? die data worden hier toch genoemd. omdat het oude station duivendrecht op een andere plaats en aan andere spoorlijnen lag dan het eerste wilde ik dat niet als één station opnemen. |
Hunphrey | 1 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hoeveel trein en metro reizigers bezoeken de duivendrechtstation |
Antwoord webmaster: |
treinreizigersaantallen kun je vinden op de site van prorail geloof ik. ik heb ze zelf niet. |
Michiel ten Broek | 1 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@ een discussie op deze plek in 2007 over de spoornummering: de metrosporen die schuin langs/onder Dvd doorgaan, hebben er niets mee te maken. De spoornummers 2 en 3 waren gereserveerd voor als de Zuidtak viersporig zou worden; de twee extra sporen zouden dan aangelegd worden tussen de bestaande in, dwars door wat nu de hal is geworden.
Op de bovenverdieping zijn de spoornummers 6 en 7 vrijgehouden voor de metro. Net als in Amstel en Bijlmer Arena nummert de metro overigens ijzerenheinig 1 en 2, maar dat is een ander verhaal ;-) |
Björn Lammers | 8 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat de C'est du Pain verdwenen is verbaast me niets. Duivendrecht heeft flink aan belang ingeboet na de opening van de Utrechtboog; daarvóór gingen hele horden kantoorslaven vanaf Amsterdam Bijlmer met de metro naar Duivendrecht om daar op de Intrecity te stappen. Veel mensen haalden nog snel even een broodje alvorens op de trein te stappen. Nu stappen ze direct op Amsterdam Bijlmer ArenA op de Intercity. |
Gertjan Stamer | 7 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al heel wat keren is het winkelbestand in de fraaie hal veranderd;in 2000 was er al de Wizzl die het NS loket verving en in voorjaar 2000 zijn er tegenover de Wizzl resp.AKO,NS Kiosk en Cést du Pain.Vroeg in 2001 verbouwt de Wizzl en in Maart 2002 verandert men de enorme supergrote koffiemachines en wordt de buitenzijde naar winkelzijde gezet(vh aan buitenzijde winkel,zodat men buiten openingstijden ook koffie kon tappen!)Dan valt toch in Oktober het doek voor de Wizzl,het is adn 2004...het wordt AH to go met links een belachelijk klein NS loket,moeilijk vindbaar.Vanaf 25 Oktober 2004 opent AH to go.In Juli 2005 sloopt men de kuipstoelen die er vanaf 1993 al zijn,de zwarte banken komen er voor in de plaats.Najaar 2005 tevens bushaltes op de schop en herindeling parkkeerterrein-dan met slagboom.Tevens verniewueen busbaan onder 't gebouw.In zomer 2007 eindelijk een WC,rechts naast de AH to go.In December 2004 sluit NS Kiosk met automatiek,wordt Smullers dus. Zomer 2009 sluit de Cést du Pain voorgoed en staat maandenlang leeg... |
Antwoord webmaster: |
Je mist wel regelmatig een spatie Gertjan. Na een leesteken (punt, komma, haakjes, aanhalingstekens) een spatie plaatsen leest wat makkelijker. Helemaal wanneer je Cést du pain schrijft ipv C'est du pain. Dat even als kleine aanwijzing voor je verder vermakelijke en informatieve toevoegingen. |
Brenda Broekhuizen | 15 mei 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik doe onderzoek naar de geschiedenis van Duivendrecht. Weet iemand of er vóór het station van 1993 al een opstapplaats was voor de mensen uit Duivendrecht op de spoorlijn Amsterdam - Utrecht? |
Antwoord webmaster: |
ja dat staat toch op mijn site. als je zoekt op duivendrecht komen er meer stations te voorschijn. zie www.stationsweb.com/duivendrechti. |
anoniem | 17 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit is een fijn station, altijd druk en altijd wel wat te zien. Goed overkapt en het is er nooit koud:) |
Gerrit van Eijk | 3 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op het tracé Utrecht-Amsterdam CS stopten alle intercities in Duivendrecht, tot de omgegooide dienstregeling van december 2006. Men (ProRail en NS) redeneerde blijkbaar: 'met de komst van de Utrechtboog tussen station Bijlmer ArenA en Amsterdam-RAI, kunnen reizigers zonder overstap van Utrecht naar Schiphol, dus hoeven er geen intercities meer te stoppen in Duivendrecht'...
Terwijl hordes mensen dagelijks vanuit Duivendrecht overstapten op de metro richting Zuidoost (Bijlmer, Bullewijk, Holendrecht). Er werken ca. 55.000 mensen in Zuidoost, waarvan velen met het OV komen, wat ook gestimuleerd wordt door de gemeente, de bedrijven en NS... althans op papier en in woorden...
Tot december 2006 stopten er in Duivendrecht de hele dag door minimaal 4 intercities per rijrichting per uur (in de spits zelfs 6 en ook de ICE). Sindsdien rijden alle intercities tussen Utrecht en Amsterdam CS v.v. station Duivendrecht voorbij, zonder te stoppen.
Is station Bijlmer ArenA er dan voor in de plaats gekomen? Nee, helaas niet! Genoemde intercities rijden namelijk ook Bijlmer ArenA voorbij, zonder te stoppen (3 stops in de ochtendspits uitgezonderd, welke gaan vervallen met de komende dienstregeling).
Waar zijn perron 1 en perron 8 van Bijlmer ArenA voor aangelegd? Niet om forenzen in en uit te laten stappen... ook niet in 2008...
Station Bijlmer, lees Amsterdam Zuidoost, wordt ondanks de spoorverdubbeling (!) slechts bediend door 2 intercities per uur en dat zal - zoals de nieuwe dienstregeling eruit ziet - niet verbeteren, ook al wordt het station 17-11 koninklijk geopend...
Station Bijlmer ArenA gebouwd is om 25.000 reizigers in anderhalf uur te kunnen verwerken, maar dat geldt blijkbaar alleen met evenementen en niet voor de dagelijkse/vaste klanten.
Wat mij betreft wordt Duivendrecht weer in ere herstld als IC-station tussen Utrecht en Amsterdam CS, zolang station Bijlmer nog niet volledig in dienst genomen is. |
Jasha | 21 aug 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Amsterdam Centraal-Utrecht: 2 sporen
Schiphol-Weesp: 2 sporen
Metro 50 (Isolatorweg-Gein)/54 (Centraal-Gein): 2 sporen
Metro 53 (Centraal-Gaasperplas): 2 sporen schuin onder Duivendrecht, geen perron
|
Antwoord webmaster: |
aha dat zijn er 8, dank je wel voor de verduidelijking. |
Jasha | 20 aug 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Schuin onder station Duivendrecht liggen 2 sporen van metro 53 (Amsterdam Centraal - Gaasperplas). Deze metro heeft echter geen halte op station Duivendrecht. Waarschijnlijk worden deze 2 sporen wel meegeteld in de nummering. |
Antwoord webmaster: |
ja dat hadden we ook al geconstateerd, maar dat zijn er nog maar twee. dan missen er nog steeds twee. |
TahR | 1 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat is wel waar. Waar liggen die sporen dan? |
Tahrim | 29 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Milco, ik heb een antwoord. Het zijn treinsporen, want niet elk spoor heeft een perron. Toch? |
Antwoord webmaster: |
ja dat weet hij wel, dat heb ik wel vaker verteld, maar waar liggen die sporen dan? er liggen geen sporen tussen de betreffende sporen in duivendrecht die geen perron hebben. |
milco | 14 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ze zeggen dat duivendrecht 8 sporen heeft maar dit station heeft er beneden 2 en boven 2 dat zijn er maar 4. als de metrosporen worden meegeteld zijn het er 6
hoe kan t dat duivendrecht NS 8 sporen heeft? |
Antwoord webmaster: |
wie zijn ze? |
milco | 14 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
heb ik wel eens gezien op 9292ov.nl. dat bedoel ik met 'ze' |
Antwoord webmaster: |
Inderdaad, de spoornummers gaan t/m 8. misschien zijn er spoornummers tussen de huidige gereserveerd bij de aanleg maar zijn die sporen niet in gebruik genomen. |