station Dordrecht Stadspolders - foto's en omschrijving op stationsweb
station Dordrecht Stadspolders
Telegrafische verkorting: Ddrs
treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland
stationsgebouw (1990-2010) | hoogwaardige architectuur ondeank minimale invulling. Op hoge spoordijk gelegen. Tunnel onderdoor met een zijperron. Wahctkamer op perronniveau. Met loket en dienstruimten. Opvallende tuiconstructie
architect: J.A. van Belkum
|
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,4 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Dordrecht Stadspolders
44 afbeeldingen
20 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 19 aug 2024 zijn omrand.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (8)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
peter | 18 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wanneer gaan ze verder met de bouw |
Antwoord webmaster: |
geen idee, zijn ze hier aan het bouwen dan/ |
Pieter Collet | 2 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zag dat er hier nu 2 sporen zijn. Direct aan de oostkant van het station komen de 2 sporen weer samen tot 1 spoor richting Sliedrecht. Tussen Dordrecht en Stadspolders is het nu dubbelsporig. Aan de noordkant (spoor 1) gaan de treinen naar Dordrecht, op spoor 2 die naar Sliedrecht |
Gertjan Stamer | 30 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eind 2010/begin 2011 stoppen treinen aan zuidelijke punt van het oude perron,abri's van noordzijde naar hier verplaatst.Nieuwe 2e spoor ligt al klaar t/m vml plek luifel en betonplatenperron op jukken wordt gebouwd.Precies aan de andere zijde(het bestaande spoor)bouwt men ook aan identiek perron en dat zal in dienst gaan als het gereed is en dan sloopt men het oude zuidelijke perron en wordt er nieuw spoor gelegd en perron in aanbouw doorgetrokken.Totaal gezien komt het middelpunt van deze nieuwe halte iets meer naar hoofdstation van Dordrecht te liggen. |
Gertjan Stamer | 22 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Perron+ gebouw(wat er nog van over was)is gesloopt in de nacht van 15 op 16 Oktober 2010 en men is een treinloze week erna druk doende om een nieuw perron aan winkelcentrumzijde te maken alsook aan hoge bebouwing-zijde.Tunneltje onder spoor is afgesloten.Een week werk...maandag de 25e Oktober zou er weer een spoor in bedrijf moeten zijn cq perron aan die hoge bebouwing-zijde inclusief nieuwe hellingbaan(lift acht men te duur!).Zomer 2011 moet het af zijn... |
Leen van den Herik | 9 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kan ik met een ligfiets op station Stadspolders de trein uitrijden en ook fietsend van het station op de openbare weg komen en terug? of is er een lift |
Antwoord webmaster: |
volgens de links aan de rechterkant van de pagina (Voorzieningen
op 9292ov.nl
op ns.nl ) is er een hellingbaan. |
Gertjan Stamer | 11 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit ooit zo fraaie kleine station met loket heeft nog even dieseltreinen gezien-de electrifactie ging in Mei 1991 in en gebouw opende in Mei 1990.Dan sluit het loket...1996? en in zomer 2001 vervanging oude fietsenstallingen voor overkapte fietsenstallingen. Als ik de animatietekneningen op de website van de MerwedeLingelijn goed bekijk zie ik een gesloopt gebouw en nieuw perron aan overzijde en op plek gesloopte gebouw ook een nieuw perron,dus 2 zijperrons en een wissel naar enkelspoor aan zijde Wantijbrug.Onder de Randweg lag sinds 1991 het wissel van dubbelspoor naar enkelspoor en dat wordt dus ,,opgeschoven,, naar een ander punt en zodoende dus hier een kwartiersdienst in de toekomst. |
Arjan Krabbenbos | 2 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station wordt binnenkort voorzien van een extra spoor omdat er na 2010 meer treinen gaan rijden tussen Gorinchem en Dordrecht. Ook komen er in tussen 2009 en 2011 nieuwe stations bij Sliedrecht, Giessendam, Gorinchem en Leerdam. Deze zogenoemde Merwede/Lingelijn kent mooie snelle GTW-treinstellen waar het in goed toeven is. Wel een hele verbetering ten opzichte van de Plan V en dieselstellen Plan U die voordien ingezet werden. De Zwitserse GTW"s zijn op deze spoorlijn ingezet vanaf 14 september 2008, in totaal 7 stuks en rijden voor Arriva Nederland. |
Jan Willem | 30 mei 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het spoor tussen Dordrecht en Dordrecht Stadspolders wordt 2 sporig in de komende tijd doordat er meer capaciteit nodig is i.v.m. extra treinen tussen Dordrecht en Gorinchem, het station wordt dus dubbelsporig |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Nieuws
Camera’s op stations Merwede-Lingelijn (30 mei 2006)
Literatuur
Stations in de omgeving
't Visschertje
(1,2 km)
Dubbeldam
(2,8 km)
Sliedrecht Baanhoek
(3,1 km)
Dordrecht Zuid
(3,4 km)
Dordrecht
(3,4 km)
Sliedrecht
(5,2 km)
Zwijndrecht
(5,5 km)
Gasfabriek
(6,6 km)
Zwijndrecht (oud)
(6,8 km)
Hardinxveld- Giessendam (oud)
(8,7 km)
|