Heimen Stoffels | 7 mei 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
UPDATE: 2 januari 1919 lijkt me in elk geval niet te kloppen, want in het Deventer Dagblad van 19 juni 1919 staat de dienstregeling van de spoorlijn genoemd en ook dat er nog steeds treinen bij de halte stopten: https://collectieoverijssel.nl/wp-content/plugins/mais-mdws/maisi_ajax_proxy.php?mivast=20&mizig=91&miadt=45&miaet=14&micode=DD_1919&minr=18976801&milang=nl&misort=dt%7Casc&mizk_alle=boksbergerweg&mialg=P2_TB00028&miview=ocr
Dat een halte/stations soms langer in de dienstregeling stond wil ik geloven, maar in dit geval staat er vertrektijden bij, dus het lijkt mij zeer aannemelijk dat er toen nog daadwerkelijk treinen stopten. |
Heimen Stoffels | 7 mei 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Met �huidige luchtfoto� in mijn vorige reactie bedoelde ik trouwens die op Google Maps (satellietweergave).
---
Het blijft mij toch vooral verwonderen hoe de vork nu precies in de steel zat. Ik bedoel: als je kijkt naar de luchtfoto op Stationsweb, dan zie je duidelijk een gebouwtje aan de kant naar Ommen/Zwolle en een abri aan de andere kant, met ook nog eens toegangspaden omhoog. Dat lijkt me toch veel werk (zeker in die tijd met meer hand- dan machinewerk) voor een eenvoudige stopplaats, dus heropeningsplannen (die al dan niet zijn doorgegaan) lijken mij logisch. Ik ben benieuwd of we het antwoord ooit nog te weten komen� |
Heimen Stoffels | 7 mei 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Op de huidige luchtfoto (moment van schrijven) lijkt het ook alsof de fundering van de voormalige abri aan de kant richting station Deventer er nog ligt. Als je ver genoeg inzoomt op de exacte plaats van de abri, zoals te zien op de luchtfoto op Stationsweb, dan zie je de fundering nog tussen het groen uitsteken. Of in elk geval iets wat behoorlijk op een fundering lijkt, rechthoekig is en ook abri-afmetingen lijkt te hebben. Het zou dus heel goed kunnen. |
Heimen Stoffels | 25 feb 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In ieder geval is wel duidelijk dat �ls de stopplaats al na 1922 in gebruik is geweest, dat het in ieder geval van korte duur was want op deze luchtfoto uit 1926 is de halte al, op de voetbrug(?) na, afgebroken (rechtsonder in beeld was de locatie van de verhoogde halte):
https://www.beeldarchiefgildedeventer.nl/Deventer-Algemeen/Luchtfotos/i-Qwhr55r |
Heimen Stoffels | 25 feb 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In ieder geval is wel duidelijk dat ?ls de stopplaats al na 1922 in gebruik is geweest, dat het in ieder geval van korte duur was want een deze luchtfoto uit 1926 is de halte al, op de voetbrug(?) na, afgebroken . |
Mieke Geerlink | 4 mrt 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op zoek naar het boek van uw vader (ik heb het inmiddels kunnen kopen) kwam ik op stationsweb terecht. De Oudheidkundige Vereniging De Elf Marken uit Gorssel is bezig met een boek over de tramlijn Zutphen-Deventer van de ZE, die bestaan heeft van 1926 tot in WOII. Daarvoor zijn we op zoek naar de ontwerper van het monumentale tramstation in Gorssel (nu zetel van De Elf Marken). Wij denken aan C.M. Frijlinck, directeur van OLDO. Hij heeft ook het trac? van de tramlijn ontworpen. Maar over de architect van het tramstation is niets bekend. In verband daarmee zouden we ook graag een foto van Frijlinck in bezit krijgen. Misschien zit er in het archief van Wiebe van der Velde een foto waar de man op staat? We konden alleen een kleine foto via Google vinden, maar die is niet geschikt om in een boek te gebruiken. Ik ben benieuwd! |
Bianca van der Velde | 14 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vader was Wiebe van der Velde ( overleden in 1999) en hij heeft geschreven over deze halte in zijn OLDO boek wat in 2000 is uitgegeven .
Zijn opa ( ook Wiebe van der Velde) werkte in die jaren ook bij " het spoor" net als mijn vader , moeder andere opa en ikzelf later.
Mijn vader was een echte perfectionist en is 20 jaar lang alles aan het uitpluizen geweest Hij zou , naar mijn mening , nooit iets hebben opgeschreven waar hij niet 100% zeker van was. Op pagina 99 en 100 van zijn boek staat een heel stuk over stopplaats Boxbergerweg. |
Vincent Duiker | 28 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat Sjoerd dus hier zegt, doel ik ook op. Ik heb helaas die door Sjoerd genoemde tekening niet van de Boxbergerweg als stopplaats aan het hoogspoor, maar op een iets latere tekening is dus duidelijk te zien dat die stopplaats volledig aangelegd is geweest met abri's, perrons en toegangspaden (de restanten zijn zichtbaar). En dat kan alleen maar na 1919 gebeurd zijn! Want het hoogspoor is pas aangesloten in dat gedeelte ergens in 1920/21. De halte is pas officieel gesloten in 1923 (uitgezocht door Wiebe van der Velde (oud treindienstleider te Deventer) voor zijn boek over de OLDO). Of er treinen al dan niet facultatief tussen 1921 en 1923 hebben gestopt, blijft een raadsel. Maar aangezien de stopplaats er daadwerkelijk is geweest en aangelegd na 1920 (dan bedoel ik zichtbaar aanwezig), vind ik historisch een sluitingsdatum van 1923 toch correcter. Mede ook omdat dit een site is over stations haltes en stopplaatsen, en niet over de treinenloop daarlangs. Maar dit is slechts mijn mening. |
Antwoord webmaster: |
dank je wel vincent, maar het feit dat de halte er lag wil niet zeggen dat de trein er gestopt heeft. ik houd als sluitingsdatum voor alle stations op de site de datum aan dat de laatste trein in normale treindienst gestopt heeft. Als boksbergerweg niet in de dienstregelingen van na de verhoging verschijnt zal dat een reden gehad hebben, er heeft geen trein gestopt. als iemand met een dienstregeling komt waarin staat dat de trein stopte in 1923 zal ik de eerste zijn die de sluitingsdatum aanpast (ik ben natuurlijk ook de enige die dat kan). als ik hier nu opeens de datum van de administratieve sluiting ga gebruiken kan ik alle andere gesloten station in Nederland weer langs lopen en de datum veranderen. Boksbergerweg is niet anders dan een ander station en sluit gewoon op de datum dat de laatste trein volgens dienstregeling gestopt heeft: 2 januari 1919. N.B. Vat dit niet op als een twijfel aan je vakkundigheid of kennis ter zake, het is meer een kwestie van harde definitie en harde bewijzen. Ik waardeer je kennis en de toevoegingen die je aan deze site doet zeer. |
Sjoerd Eeftens | 5 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb tekeningen van de stopplaats Boxbergerweg langs het hoogspoor te Deventer. Deze zijn ook aangelegd want ze zijn na de officiële sluiting volgens een opgave ook opgebroken. Of en wanneer er treinen hebben gestopt weet ik niet.
|
Victor | 3 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het verslag van de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten over 1918 staat dat van de "machtiging tot het tijdelijk buiten gebruik stellen van de halte (stopplaats) Boksbergerweg (...) eerst met ingang van 2 januari 1919 gebruik gemaakt werd.". Dus 2-1-1919 lijkt mij de meest juiste ophefdatum. |
Antwoord webmaster: |
ok dat heb ik gewijzigd. dat klinkt inderdaad wel plausibel. Ze hadden hem eigenlijk al op 16 december buiten gebruik mogen stellen, maar dat deden ze eerst (oud taalgebruik voor pas) op 2 januari 1919. vreemd dat dat in het jaarverslag van 1918 staat, het is een gebeurtenis uit 1919... |
Victor | 25 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat de halte nog wel in de plannenmakerij voor het hoogspoor is opgenomen, wil nog niet zeggen dat deze ook daadwerkelijk er is gekomen. Een soort Lelystad Zuid zeg maar, of misschien nog minder dan dat.
De spoorboekjes waar ik op doel zijn gewone spoorboekjes die het gehele land beslaan. Mogelijk hebben we het over verschillende deelarchieven van het spoor. Ik baseer mijn gegevens op de collectie spoorboekjes in Het Utrechts Archief (toegang nr. 918). |
Antwoord webmaster: |
dank je wel victor. het steunt mij in mijn overtuiging (en die van anderen) dat er geen treinen hebben gestopt op bosbergerweg na 1919, en daarmee is de sluitingsdatum (de datum van de laatste trein in reguliere dienst) redelijk vast komen te liggen. Er zijn geen spoorboekjes die het tegendeel aantonen. |
Tjalling Halbertsma | 21 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De zaak is eenvoudig: er is een datum van feitelijke sluiting en een van administratieve sluiting. De feitelijke sluiting manifesteert zich doordat de naam van het station of de halte of stopplaats niet meer voorkomt in het spoorboekje, dan wel dat hij nog een jaar (soms enkele jaren) wordt vermeld maar alle treinen rijden bij het station door. De administratieve handeling is slechts bij weinigen bekend doordat hij geen zichtbare gevolgen meer heeft.
Je kunt een parallel trekken met oorlogen: op een dag wordt voor het laatst een kanon in het ene land afgeschoten op een vlieg in het andere land. Er komt een wapenstilstand tot stand. De formele staat van oorlog duurt echter voort tot de sluiting van een vredesverdrag, en dat kan jaren later of zelfs helemaal nooit zijn. Wie alle gewicht hecht aan het gezag van het document en niet aan het feitelijk gebeuren zal de administratieve handeling, respectievelijk vredesverdrag als einde van de halte, respectievelijk de oorlog beschouwen. Ik ken overigens de gevaren van Oral History, en ken de verrijking door archiefonderzoek. Liefhebbers vinden in de roman van Hubert Lampo: "Hermione betrapt" een fraai litterair voorbeeld.
De rest van de mensheid houdt het op de feitelijke toestand - inclusief lieden die al 65 jaar wroeten in spoorboekjes en geschiedenis van spoorwegen, en zich al vlak na de oorlog de restanten van bijvoorbeeld de OLDO-halte Posthoorn opzochten.
Voor een zaligverklaring moet men een wonder hebben verricht en bovendien katholiek en dood zijn. Nu ben ik niet van plan katholiek te worden of dood te gaan. Ik kan dus, onbevreesd voor zaligverklaring, onbekommerd blijde zijn nu het door Victor Duiker veronderstelde wonder zich zo waarlijk heeft voorgedaan. Ik ben namelijk in het bezit van de blijkbaar niet bij het spoorwegarchief aanwezige Officieele Reisgids van het najaar van 1922, te weten 8 October 1922. Daarin komt de Boksbergerweg niet voor.
|
Antwoord webmaster: |
Vincent Duiker zegt in zijn reacties dat er tussen 1920 en 1923 nog treinen hebben gestopt op de lijn naar Zwolle. De vraag is waar hij die informatie vandaan haalt, omdat volgens de spoorboekjes van Halbertsma de halte Boksbergerweg niet meer in het spoorboekje van najaar 1922 staat. Wellicht heeft Het Utrechts Archief hierop een antwoord? Ik zal Victor Lansink ook raadplegen. |
Victor | 21 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben uiteraard niet van plan het werk van Vincent Duiker over te gaan doen. Zijn verklaring klinkt in ieder geval plausibel. Maar wel even iets recht zetten: in de archieven van de spoorwegen zijn de spoorboekjes van 26 maart, 1 juni en 8 oktober 1922 WEL AANWEZIG. De Boksbergerweg komt daar niet in voor. Het laatste spoorboekje dat de halte vermeldt is die van 3 juni 1918, alleen in de tabel voor Deventer-Ommen. Het spoorboekje van 16-12-1918 vermeldt geen Boksbergerweg meer. Dienstorder 5589 van de SS kondigt de "buiten gebruik"-stelling van de halte aan per 2-1-1919. Dienstorder 1249 (al vaker door mij geciteerd) maakt per 1-4-1923 definitief een eind aan de halte. Alle details daaromtrent heeft Vincent hier al breed uitgesponnen. |
Antwoord webmaster: |
Dank je wel Victor, je maakt zoals zo vaak weer veel duidelijk. Als de halte niet in de spoorboekjes na december 1918 heeft gestaan, is er dus geen reden om aan te nemen dat er treinen hebben gestopt na 16 december 1918. de buitengebruik stelling van de dienstorder op 2-1-1919 volgt waarschijnlijk op het werkelijk buitengebruik stellen op 16 december van het jaar daarvoor. De datum dat er voor het laatst een trein in reguliere dienstregeling op de halte stopte is dus 16-12-1918. Ik zal de datum daarin wijzigen, want die datum houdt stationsweb aan, niet de datum dat de order om de halte te sluiten werd verspreid. |
Vincent Duiker | 21 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is nog een vreemd saillant detail die ik vergeten ben aan te snijden. Er is ook nog zichtbaar bewijs dat de halte na 1921 nog aangelegd is geweest aan het verhoogde spoor. Bekijk hiervoor de oudere gedetailleerde emplacementstekeningen (schaal 1:1000) van Deventer maar eens goed. Hierop is duidelijk aan het baanlichaam te zien dat de perrons en abri's aan het vernieuwde verhoogde baanvak er geweest moeten zijn. Ook is daarop duidelijk te zien dat de toelijdende trappen aangelegd zijn geweest. Dan is mijn vraag natuurlijk weer waarom ze dit zouden doen in 1921 als de halte toch al gesloten was (en als er waarschijnlijk dan toen al zeker was dat hij niet meer geopend zou worden)???
Beste Tjalling, heb je het hier over een interne dienstregeling uit 1922 of een publieke???
Viktor het klopt dat die dienstregelingen in het archief aanwezig zijn, alleen de delen van Noordoost, Oost en Zuidoost Nederland ontbreken van 1921 en 1922 en begin 1923 vreemd genoeg. Heb ik zelf vorige maand nog geconstateerd toen in in dat archief deze dienstregelingen zocht. Ik was vorige maand nl. tijdelijk even in nederland om mijn ouders te bezoeken. Ook zag ik dat jij bepaalde dienstorders in het bezit hebt. De door jouw genoemde dienstorder had ik nog niet gevonden in het archief (komt omdat ze niet per gebeurtenis ingedeeld zijn maar op nummer per jaar). Zou je misschien deze kunnen kopieeren, en misschien nog meer van dergelijke dienstorders aangaande de bouw van het nieuwe emplacement (periode 1914 tot 1921)??? Als je een E-mail adres hebt, kan ik je de gegevens van het te sturen adres in nederland wel even geven (mijn ouders, die het dan weer naar mij opsturen). Eventuele kosten worden natuurlijk door mij vergoed!!! Ook ben ik al heel erg lang op zoek naar een aantal "Tijdelijke Lokaalvoorschriften" voor de ombouw van Deventer in de periode 1914 tot 1921, en dan in het bijzonder de kaartjes die daarbij horen. Ik heb zelf al "Tijdelijk Lokaalvoorschrift" D en ben nog op zoek naar A, B, C en evt. E als die bestaat. Misschien kan jij mij daar ook aan helpen???!!! IK zou je (en een ieder ander die dat kan) hiervoor zeer erkentelijk zijn, want ik kan dan zo voor mijn boek enkele missing links invullen. |
Antwoord webmaster: |
Dat is inderdaad vreemd. Het blijft dus een mysterie. Dank je wel voor je uitvoerig uiteenzetting. Wel vreemd blijft het dat de halte dan niet in de dienstregelingen werd opgenomen als er wel personentreinen stopten, is dat van meer stopplaatsen bekend. JE hebt dat nu natuurlijk ook nog wel op die facultatieve haltes, zoals Leeuwarden achter de Hoven, die staat ook in geen enkele dienstregeling. Ik ben zeer benieuwd naar het boek dat je aan het schrijven bent. |
Marco | 21 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beetje off-topic. Kan men het veelvuldig gebruik van hoofdletters en vraagtekens/uitroeptekens ietwat beperken? Het maakt nogal een dominante indruk, terwijl volgens mij een meer "basic" uitwisseling van meningen en bevindingen meer bijdraagt aan waarheidsvinding. |
Antwoord webmaster: |
bovendien leest het ook veel lastiger, je kunt de woordvormen niet herkennen omdat er niets onder of boven de lijn uit steekt. |
Vincent Duiker | 20 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Tjalling Halbertsma. De bronnen waar ik dit na een nu al 9 jaar durende studie in vele spoorgerelateerde archieven en boeken op baseer, zijn velerlei. Je kan dit o.a. uit de correspondentie halen uit o.a. het archief van de MteSS en de N.S. (in oprichting) te vinden in het Utrechts Archief. Ook is dit te vinden in het OLDO archief (eveneens correspondentie) te vinden in het gemeentearchief van Deventer. Ook heeft Wiebe ter Velde (oud treindiensleider te Deventer en telg uit een spoorfamilie gevestigt en gestationeerd in de regio Deventer) dit na een eveneens zeer lange studie uitgevonden voor zijn zeer gedetailleerde boek over de OLDO (waar die gegevens ook instaan!!!). Verder zijn er nog wat kranteartikelen te vinden hierover.
Dat een halte niet meer voorkomt in een diensregeling of spoorboekje, zegt niets over het feit dat de halte al dan niet opgeheven zou zijn!!! Vaak viel het besluit om een halte of stopplaats te sluiten pas lang nadat er al geen trein meer stopte (soms wel langer dan 2 jaar daarna pas). Een halte of stopplaats is pas opgeheven als de directie van de spoormaatschappij(en) door wie deze bediend wordt dit officieel besluit!!!! Dit moest toendertijd zelfs door de regering bekrachtigt worden. Dus pas als toestemming tot sluiting door de minister verleend werd, was een halte of stopplaats officieel gesloten (en niet eerder, ook al stopte er al jaren geen treinen meer). Ik ben helaas op het moment al een tijdje niet meer bij machte om mijn correspondentie (als bewijslast) hier te tonen, want ik ben al meer dan een half jaar woonachtig in Vietnam. Dit zal ook de eerstkomende jaren nog wel doorduren. Maar mijn studie over het station van Deventer en de lijnen Apeldoorn-Almelo en Zutphen-Zwolle gaat nog gewoon door (met wat meegenomen materialen). deze studie moet over enkele jaren gaan uitmonden in een compleet boek over sporen in en om Deventer met een beschrijving van de genoemde lijnen.
Dus als je mij het tegendeel wil bewijzen, zal je met meer moeten komen dan een dienstregeling van juni 1918 (die ik overigens ook hier heb). je zal toch minstens een dienstregeling uit het najaar van 1922 moeten tonen, maar dan zou je een wonder moeten verrrichten, want die is zelfs in het spoorarchief van Utrecht niet aanwezig!!!! |
Antwoord webmaster: |
het klopt dat het moment van sluiting een ander moment is dan het moment dat de laatste trein stopt. Stationsweb gaat echter in alle gevallen uit van de rit van de laatste trein, dat stel ik ook in mijn reactie op Tjalling Halbertsma. Halbertsma zegt ook niet dat de halte later is gesloten, maar dat de trein voor het laatst stopte op 9 juli 1919, dat is de datum dat voor het laatst met de trein kon worden vertrokken of aangekomen vanaf de boksbergerweg, en die datum houd ik aan. Dat het besluit om de halte op te heffen pas later is genomen is niet relevant, dat is slechts een gevolg van bureaucratie (en mijns inziens minder interessant) en een besluit dat ergens ver weg werd genomen waar de gebruikers van deze halte niets aan hadden. |
Tjalling Halbertsma sr | 6 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vincent Duiker stelt in een bericht van 5 april 2007 dat de sluitingsdatum van de halte aan Deventer-Zwolle 1923 zou zijn. Echter komt Boksbergerweg in de spoorboekjes van 3 Juni 1918 en later niet meer voor, noch als tijdelijk opgeheven halte, noch als een na gereedkomen van de baanverhoging na de tijdelijke opheffing weer geopende halte. De vraag is op welke bronnen Duiker en anderen zich baseren. Vooralsnog houd ik op grond van de stukken het op een sluitingsdatum van de halte Boksbergerweg aan de lijn naar Zwolle op 3 Juni 1918.
De halte Boksbergerweg aan de lijn Deventer-Ommen verdwijn per 9 Juli 1919 uit het spoorboekje. Daarover zijn we het eens!
|
Antwoord webmaster: |
dank je wel tjalling. Als sluitingsdatum van een station in stationsweb neem ik de laatste datum dat er in de reguliere dienstregeling een trein stopte. Een dienstorder om het station te sluiten liet meestal langer op zich wachten, maar feitelijk konden de mensen daar niet meer op de trein stappen, en dat is wat ik bedoel met sluitingsdatum. ik ken je reputatie op dit gebied en je verzameling spoorboekjes en op grond daarvan geef ik de voorkeur aan jouw mening. ik heb de datum weer terug naar 9 juli 1919 gezet. |
Vincent Duiker | 5 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De sluitingsdatum van de halte aan de boxbergerweg was 1 april 1923. De sluiting op 2 januarie 1919 was een tijdelijke sluiting vanwege de omvangrijke spoorwerkzaamheden voor het verhogen van het station Deventer die plaatsvonden tussen november 1914 en 21 juni 1921 (opening van het huidige nieuwe stationsgebouw). De halte was al tijdelijk toen, en lag toen aan de hulpspoorbaan die 20 meter westelijk lag van de oorspronkelijke lijn. Op het oorspronkelijke tracé werd toen zand gestort vanwege de verhoging. Tussen 2 januari 1919 en 1 maart 1920 (gedeeltelijke in gebruikname van het verhoogd emplacement) werd de stopplaats tijdelijk opgeheven ivm. de aanleg van het spoorviaduct in de Boxbergerweg. Na het gereedkomen van de spoorwerkzaamheden in Deventer is de halte nog enige tijd geopend geweest verhoogd voor het treinverkeer van en naar Zwolle. Voor het verkeer van en naar Raalte betekende de tijdelijke sluiting van 2 januari 1919 dus een definitieve sluiting. Op 1 april 1923 werd de halte gesloten voor alle verkeer |
Antwoord webmaster: |
bedankt, ik heb de datum aangepast. |