In de loop van 2006 is tussen Amersfoort Schothorst en
Nijkerk het station Vathorst geopend. Op verzoek van de gemeente Amersfoort werd
met de opening van dit station niet gewacht tot de nieuwe dienstregeling 2007. De
bediening van dit nieuwe station is alleen mogelijk door de 2x per uur rijdende stoptrein
(Utrecht-) Amersfoort - Zwolle v.v. 1x per uur te laten stoppen in Amersfoort Vathorst en
1x per uur in Amersfoort Schothorst. Daarnaast behoudt Amersfoort Schothorst 2x per
uur de sneltreinverbinding met Hilversum, Amsterdam en Alkmaar
Henk samplonius | 20 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is er een bos bloemen te koop op dit staion? |
Antwoord webmaster: |
reken er niet op, maar ik weet het niet zeker. het is maar een heel kleine halte zonder voorzieningen. |
Hb | 1 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station amersfoort vathorst het adres klopt niet.
Het weergegeven adres is ene woonhuis in hooglanderveen. |
Antwoord webmaster: |
nee je hebt gelijk inderdaad, wat gek, weet niet waar ik dat adres dan vandaan had. anyway, ik heb het veranderd in lovink 10, dat komt meer in de buurt. het is toch altijd een schatting van het dichtstbijzijnde adres, want stations hebben tegenwoordig zelden een huisnummer. |
Gertjan Stamer | 5 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Najaar 2010 sloopt men een stukje origineel iets-de overdekte fietsklemmen maken plaats voor etageklemmen en men plaatst er zelfs nog wat bij(bij de kluizen).Veel fietsoverlast aan deze zijde,hopelijk is het bij deze opgelost...? |
Arjan Krabbenbos | 1 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station mag van mij het eindpunt worden van de nu kerende treinen op Amerfoort Schothorst. Zeker omdat hier een enorme woonwijk verrezen is en het ook geen probleem hoeft te zijn met de dienstregeling. Er was hier ooit sprake van, maar alle zinvolle dingen gaan kennelijk ook niet altijd bij NS door. Jammer. |
Antwoord webmaster: |
Woon je hier zelf? het station heeft door de weeks al 4 verbindingen naar utrecht. Alleen de intercity stopt hier niet. Je pleit er bij Voorburg net voor dat het zo zinloos was om daar de intercity te laten stoppen. Je zit hier echt op kruipafstand van Amersfoort hoor. |
Gertjan Stamer | 27 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Najaar 2003 start onderdoorgang voor het autoverkeer en in Maart 2004 gereed.Tussen km 26.6 en km 27.5 wordt de dubbelsporige lijn ,,uit elkaar getrokken,,om er een 3e spoor tussenin te leggen,vooralsnog een kopspoor.Het zou €14.000.000 gaan kosten...De onderdoorgang heet ondertussen Laakboulevard en in December 2005 bouw en plaatsing betonsteunen voor bovenleidingsportalen en in Januari 2006 bouw van perronkeerwanden van start,in Februari 2006 bouw gestart van de fraaie liftschachten en al gaande in de tijd bouw zeer fraaie overkapping met veel houtwerk en veel glas. Feestelijke opening op zaterdag 27 Mei 2006,om plm 2 uur 's middgs laten de vele kinderen ballonnen los,tevens onthulling van klok/inscriptie,voalop catering,glijbaan voor de kinderen,schilderen voor de kleintjes.Op deze feestdag reed er een speciale feesttrein tussedn Amersfoort en Vathorst,een nnieuwe fraaie dubbeldekstrien(geen stop Schothorst!),komende ne vertrekkende van spoor 2,het kopspoor dus.Ook leuk om te weten het vuurwerk afgeschoten tussen de dakbelettering en gaf toen destijds een zeer feestelijke tint aan deze nieuwe en zeer fraaie treinstop...was er zelf bij,dus vandaar!
Zondag 28 Mei 2006...geen stop trein Ut/Zl en dus een halfuursdienst Vathorst-Alkmaar en gebruikte spoor 2 daarvoor.Buslijn 5 begint Mei 2006.Vanaf zondag 10 December 2006 wel stops stoptrein Ut/Zl en erna geen stops meer spoor 2 in weekeindes,wel doordeweeks.Volgens zeggen valt het aantal treinreizigers ietwat tegen(2007/2008) |
K.Veldkamp | 18 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De nepklok in de lifttoren is omstreeks maart 2009 vervangen door een echte klok. |
Zwier | 7 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zijn er parkeervoorzieningen bij station Amersfoort Vathorst? |
Antwoord webmaster: |
dat kun je vinden in de veelgestelde vragen. |
jan | 9 apr 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoeveel sporen heeft Amersfoort Vathorst nou?? Het lijken er heel veel!! |
Antwoord webmaster: |
ik dacht 3, in elk geval zijn er 3 perrons. Op www.sporenplan.nl kun je meer informatie vinden over aantallen sporen. |
teun pater | 16 sep 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is fijn dat Vathorst een station heeft. Wat ik niet begrijp:
Waarom is niet gekozen voor de aanleg van twee veilige middensporen voor de doorrijdende treinen. Als ik nu de stationshal binnenkom kan er op hetzelfde moment een trein langs komen denderen. Natuurlijk is een stationshal geen speelplaats voor kinderen, maar ik zie het voor me dat iemand (een kind?) aan komt fietsen, en via de automatisch opengaande deuren rechtstreeks op het spoor beland. |
Steve Maksimovic | 13 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb gezien dat veel mensen wel wat zien in een spoorverdubbeling tussen Ut en Amf (in dit geval waarschijnlijk Bloa-Amf)
Zelf werk in inmiddels bij de NS als dienstregelingsplanner in Utrecht, ik woon in Amersfoort, dus ik kom elke dag over dit traject. Spoorverdubbeling zal erg goed zijn, vooral als er vertragingen zijn. Inplannen van treinen tussen Amersfoort en Zwolle is soms ook lastig, de stoptreinen stoppen zo vaak dat het ontzettend veel tijd kost, inhaal sporen, een 3e spoor of zelfs spoorverdubbeling zal op dit traject ideaal zijn.
Alleen de meeste mensen zien hier geen brood in, dus dat zal voorlopig niet gebeuren. |
Antwoord webmaster: |
beetje vreemd als je in je eerste zin schrijft dat veel mensen er iets in zien, en in je laatste juist dat ze er niets in zien. wat bedoel je nu? |
anne | 7 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik woon nu sinds ongeveer 10 weken in vathorst en het stadsion is lekker dichtbij.. maar ik heb er gelukkig geen overlast van dat het zo dicht bij is ik ben er heel blij mee..=D |
Jan Willem van Soomeren | 30 apr 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik denk als begint met het baanvak Utrecht Blauwkapel - Amersfoort Vathorst te verdubbelen uit de capaciteitsproblemen rondom Utrect / Amersfoort komt.
Verder wil ik opmerken dat ik niet tegen een uitbreiding van Amersfoort ben maar die woningen zouden gewoon beter in Zeewolde moeten komen in de Flevoland. |
Jan Willem van Soomeren | 30 apr 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Net zoals in de regio Amersfoort hoeft men in Den Bosch niet te verwachten dat er flyer overs of spoorverdubbelingen worden gerealiseerd. Hopelijk worden spoorlijnen rondom Amersfoort uitgebreid aangezien het drukste baanvak van Nederland bij Amersfoort ligt namelijk de Gooilijn van Amsterdam naar Amersfoort. Het spoorwegverkeer is daar drukken dan in het zuiden en westen van Nederland en allemaal in het Noorden regio Amsterdam/Amersfoort / Gooi en Utrecht belangrijkste regio geworden afgelopen 10 jaar. |
Marc Volgers | 4 apr 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toevoeging op het relaas van Janwillem: ik weet niet veel van de expansiedrift van Amf, maar mij lijkt het goed dat woningbouw nu eindelijk geconcentreerd wordt rond grote(re) steden, zoals Amersfoort, i.p.v. al dat fragmentarische.
Wat betreft een spoorverdubbeling: een spoorverdubbeling tussen Ut - Amf zou erg nuttig zijn (tot Nijkerk lijkt me niet nodig, hoewel bij een aantal stations tussen Amf en Zw inhaalsporen aan beide kanten geen overbodige luxe is), en vooral ook een fly-over aan de westkant van Amf (ri Ut/Asd). (maar goed, wat dat betreft heet de noordkant van station 's-Hertogenbosch 10x meer voorrang...) |
Steve Maksimovic | 19 feb 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zelf kom ik uit Groningen, maar als ik een baan krijg in het midden van Nederland zou ik graag in Amersfoort gaan wonen.
Mijn mening over de dienstregeling zoals het er nu uitziet...
Een stoptrein is een stoptrein en hoort dus ook gewoon te stoppen, zowel op Amersfoort Vathorst als op Amersfoort Schothorst, Amersfoort Schothorst heeft een mooie verbinding met Utrecht Centraal en het zou erg mooi zijn als dat zo blijft met de verbinding van 2x per uur. De trein van Alkmaar naar Amersfoort Schothorst en uiteindelijk ook naar Amersfoort Vathorst moet anders minimaal een goede overstap hebben op Amersfoort Centraal, zodat beide wijken vooralsnog makkelijk en vooral snel in Utrecht kunnen zijn. |
Robbert van Rooijen | 5 dec 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De sneltrein Alkmaar - Amersfoort Schothorst, zal vanaf mei 2006 tot tenminste december 2006 worden verlengt naar Vathorst. Hierdoor ontstaat vanuit de wijk een rechtstreekse verbinding met Amsterdam. Voor Utrecht en Zwolle moet nog overgestapt worden in Amersfoort Centraal of Amersfoort Schothorst. Er zal volgens de laatste berichten een extra trein worden toevoegt, zodat deze voldoende tijd heeft om te keren in Vathorst. Nu is het vaak het geval de trein niet verder rijdt dan Amersfoort Centraal (dus niet naar Schothorst) door te grote vertraging. Dit
probleem is dan ook opgelost. De trein zal gewoon om het half uur rijden. In december 2006, zal het mogelijk worden om vanaf Amersfoort Vathorst ook naar Utrecht en Zwolle te reizen. |
Aldo Markus | 12 nov 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Minister Peijs is er niet mee accoord gegaan, dat de bediening van Schothorst tijdelijk vermindert als Vathorst wordt geopend. NS zoekt nu naar een mogelijkheid het station toch te bedienen van juni tot december 2006. Grote kans maakt tijdelijke verlenging van de serie 5800 Amr - Asd - Amf - Amfs naar Vathorst. Zekerheid is er nog niet. |
janwillem | 24 sep 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben sowieso een tegenstander van het te grote Amersfoort. Deze stad is heeft al veel te veel grond opgeslokt.Dat er een station komt vind ook heel cool. Daar hebben de inwoners van Nijkerkerveen ook wat aan. Amersfoort heeft grond van de Arkenheemse polder en Nijkerkerveen ten behoeve van Vathorst. Iedereen hoopt nu dat dit het laatste station wordt in het kader van de vinex wijken.
Het is te hopen dat Amersfoort zijn huisvesting sproblemen overdraagt aan Zeewolde of Almere.
Het is wel een mooi station van Vathorst alleen jammer dat Prorail geen spoorverdubbeling doet tussen Nijkerk en Amersfoort zodat er meer gependeld kan worden. Hopelijk komt er nog eens een spoorverdubbeling tussen Nijkerk en Utrecht zodat de het met de krappe capaciteit eens is afgelopen. En dat hogere freg. kan worden gereden
|
Marc Volgers | 2 mrt 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Natuurlijk is het wel mogelijk om hier vaker een trein te laten stoppen, maar dat wordt wel een hoop geschuif in de dienstregeling! Als verse bewoner van Schothorst ben ik absoluut niet blij dat ik nog maar 1x p/u direct naar Utrecht kan. Voorstel van Rover is om de sneltrein naar A'dam door te trekken naar Vathorst en de stoptrein naar Utrecht (nog) niet te laten stoppen in Schothorst. Geen ideale oplossing voor NS, want een langere kering in Vathorst = meer materieel en personeel.
Kijk op Rover Amersfoort voor de petitie. |
tom | 31 jan 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Amersfoort-Vathorst word al de derde station van Amersfoort dat is cool |