Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amersfoort Vathorst - foto's en omschrijving op stationsweb

station Amersfoort Vathorst

Telegrafische verkorting: Avat
lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle271863
Geopend op28 mei 2006

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw (2006)Type Randstadspoorhalte In het kader van Randstadspoor is een aantal stations vernieuwd of nieuw gebouwd. Deze stations lijken qua uitvoering nogal op elkaar, hoewel er wel onderlinge verschillen zijn.

Een dak...lees verder
architect: Edwin Megens

adres: 

Veenweg 4
3829MJ Hooglanderveen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
21 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Amersfoort Vathorst

30 afbeeldingen

17 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 jan 2021 zijn omrand.

2000 (20)
2010 (10)

In de loop van 2006 is tussen Amersfoort Schothorst en Nijkerk het station Vathorst geopend. Op verzoek van de gemeente Amersfoort werd met de opening van dit station niet gewacht tot de nieuwe dienstregeling 2007. De bediening van dit nieuwe station is alleen mogelijk door de 2x per uur rijdende stoptrein (Utrecht-) Amersfoort - Zwolle v.v. 1x per uur te laten stoppen in Amersfoort Vathorst en 1x per uur in Amersfoort Schothorst. Daarnaast behoudt Amersfoort Schothorst 2x per uur de sneltreinverbinding met Hilversum, Amsterdam en Alkmaar

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (21)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Rik van der Schalie14 mrt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Nee, maar in het nabijgelegen winkelcentrum (5 minuten lopen) is wel een bloemenwinkel. Overigens, terzijde, is Amersfoort Vathorst een station en geen halte, aangezien er gelegenheid is voor het keren van treinen.
Henk samplonius20 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is er een bos bloemen te koop op dit staion?
Antwoord webmaster:
reken er niet op, maar ik weet het niet zeker. het is maar een heel kleine halte zonder voorzieningen.
Hb1 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station amersfoort vathorst het adres klopt niet. Het weergegeven adres is ene woonhuis in hooglanderveen.
Antwoord webmaster:
nee je hebt gelijk inderdaad, wat gek, weet niet waar ik dat adres dan vandaan had. anyway, ik heb het veranderd in lovink 10, dat komt meer in de buurt. het is toch altijd een schatting van het dichtstbijzijnde adres, want stations hebben tegenwoordig zelden een huisnummer.
Gertjan Stamer5 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Najaar 2010 sloopt men een stukje origineel iets-de overdekte fietsklemmen maken plaats voor etageklemmen en men plaatst er zelfs nog wat bij(bij de kluizen).Veel fietsoverlast aan deze zijde,hopelijk is het bij deze opgelost...?
Arjan Krabbenbos1 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station mag van mij het eindpunt worden van de nu kerende treinen op Amerfoort Schothorst. Zeker omdat hier een enorme woonwijk verrezen is en het ook geen probleem hoeft te zijn met de dienstregeling. Er was hier ooit sprake van, maar alle zinvolle dingen gaan kennelijk ook niet altijd bij NS door. Jammer.
Antwoord webmaster:
Woon je hier zelf? het station heeft door de weeks al 4 verbindingen naar utrecht. Alleen de intercity stopt hier niet. Je pleit er bij Voorburg net voor dat het zo zinloos was om daar de intercity te laten stoppen. Je zit hier echt op kruipafstand van Amersfoort hoor.
Gertjan Stamer27 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Najaar 2003 start onderdoorgang voor het autoverkeer en in Maart 2004 gereed.Tussen km 26.6 en km 27.5 wordt de dubbelsporige lijn ,,uit elkaar getrokken,,om er een 3e spoor tussenin te leggen,vooralsnog een kopspoor.Het zou €14.000.000 gaan kosten...De onderdoorgang heet ondertussen Laakboulevard en in December 2005 bouw en plaatsing betonsteunen voor bovenleidingsportalen en in Januari 2006 bouw van perronkeerwanden van start,in Februari 2006 bouw gestart van de fraaie liftschachten en al gaande in de tijd bouw zeer fraaie overkapping met veel houtwerk en veel glas. Feestelijke opening op zaterdag 27 Mei 2006,om plm 2 uur 's middgs laten de vele kinderen ballonnen los,tevens onthulling van klok/inscriptie,voalop catering,glijbaan voor de kinderen,schilderen voor de kleintjes.Op deze feestdag reed er een speciale feesttrein tussedn Amersfoort en Vathorst,een nnieuwe fraaie dubbeldekstrien(geen stop Schothorst!),komende ne vertrekkende van spoor 2,het kopspoor dus.Ook leuk om te weten het vuurwerk afgeschoten tussen de dakbelettering en gaf toen destijds een zeer feestelijke tint aan deze nieuwe en zeer fraaie treinstop...was er zelf bij,dus vandaar! Zondag 28 Mei 2006...geen stop trein Ut/Zl en dus een halfuursdienst Vathorst-Alkmaar en gebruikte spoor 2 daarvoor.Buslijn 5 begint Mei 2006.Vanaf zondag 10 December 2006 wel stops stoptrein Ut/Zl en erna geen stops meer spoor 2 in weekeindes,wel doordeweeks.Volgens zeggen valt het aantal treinreizigers ietwat tegen(2007/2008)
K.Veldkamp18 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De nepklok in de lifttoren is omstreeks maart 2009 vervangen door een echte klok.
Zwier7 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er parkeervoorzieningen bij station Amersfoort Vathorst?
Antwoord webmaster:
dat kun je vinden in de veelgestelde vragen.
jan9 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoeveel sporen heeft Amersfoort Vathorst nou?? Het lijken er heel veel!!
Antwoord webmaster:
ik dacht 3, in elk geval zijn er 3 perrons. Op www.sporenplan.nl kun je meer informatie vinden over aantallen sporen.
teun pater16 sep 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is fijn dat Vathorst een station heeft. Wat ik niet begrijp: Waarom is niet gekozen voor de aanleg van twee veilige middensporen voor de doorrijdende treinen. Als ik nu de stationshal binnenkom kan er op hetzelfde moment een trein langs komen denderen. Natuurlijk is een stationshal geen speelplaats voor kinderen, maar ik zie het voor me dat iemand (een kind?) aan komt fietsen, en via de automatisch opengaande deuren rechtstreeks op het spoor beland.
Steve Maksimovic13 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb gezien dat veel mensen wel wat zien in een spoorverdubbeling tussen Ut en Amf (in dit geval waarschijnlijk Bloa-Amf) Zelf werk in inmiddels bij de NS als dienstregelingsplanner in Utrecht, ik woon in Amersfoort, dus ik kom elke dag over dit traject. Spoorverdubbeling zal erg goed zijn, vooral als er vertragingen zijn. Inplannen van treinen tussen Amersfoort en Zwolle is soms ook lastig, de stoptreinen stoppen zo vaak dat het ontzettend veel tijd kost, inhaal sporen, een 3e spoor of zelfs spoorverdubbeling zal op dit traject ideaal zijn. Alleen de meeste mensen zien hier geen brood in, dus dat zal voorlopig niet gebeuren.
Antwoord webmaster:
beetje vreemd als je in je eerste zin schrijft dat veel mensen er iets in zien, en in je laatste juist dat ze er niets in zien. wat bedoel je nu?
anne7 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik woon nu sinds ongeveer 10 weken in vathorst en het stadsion is lekker dichtbij.. maar ik heb er gelukkig geen overlast van dat het zo dicht bij is ik ben er heel blij mee..=D
Jan Willem van Soomeren30 apr 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik denk als begint met het baanvak Utrecht Blauwkapel - Amersfoort Vathorst te verdubbelen uit de capaciteitsproblemen rondom Utrect / Amersfoort komt. Verder wil ik opmerken dat ik niet tegen een uitbreiding van Amersfoort ben maar die woningen zouden gewoon beter in Zeewolde moeten komen in de Flevoland.
Jan Willem van Soomeren30 apr 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Net zoals in de regio Amersfoort hoeft men in Den Bosch niet te verwachten dat er flyer overs of spoorverdubbelingen worden gerealiseerd. Hopelijk worden spoorlijnen rondom Amersfoort uitgebreid aangezien het drukste baanvak van Nederland bij Amersfoort ligt namelijk de Gooilijn van Amsterdam naar Amersfoort. Het spoorwegverkeer is daar drukken dan in het zuiden en westen van Nederland en allemaal in het Noorden regio Amsterdam/Amersfoort / Gooi en Utrecht belangrijkste regio geworden afgelopen 10 jaar.
Marc Volgers4 apr 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Toevoeging op het relaas van Janwillem: ik weet niet veel van de expansiedrift van Amf, maar mij lijkt het goed dat woningbouw nu eindelijk geconcentreerd wordt rond grote(re) steden, zoals Amersfoort, i.p.v. al dat fragmentarische. Wat betreft een spoorverdubbeling: een spoorverdubbeling tussen Ut - Amf zou erg nuttig zijn (tot Nijkerk lijkt me niet nodig, hoewel bij een aantal stations tussen Amf en Zw inhaalsporen aan beide kanten geen overbodige luxe is), en vooral ook een fly-over aan de westkant van Amf (ri Ut/Asd). (maar goed, wat dat betreft heet de noordkant van station 's-Hertogenbosch 10x meer voorrang...)
Steve Maksimovic19 feb 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zelf kom ik uit Groningen, maar als ik een baan krijg in het midden van Nederland zou ik graag in Amersfoort gaan wonen. Mijn mening over de dienstregeling zoals het er nu uitziet... Een stoptrein is een stoptrein en hoort dus ook gewoon te stoppen, zowel op Amersfoort Vathorst als op Amersfoort Schothorst, Amersfoort Schothorst heeft een mooie verbinding met Utrecht Centraal en het zou erg mooi zijn als dat zo blijft met de verbinding van 2x per uur. De trein van Alkmaar naar Amersfoort Schothorst en uiteindelijk ook naar Amersfoort Vathorst moet anders minimaal een goede overstap hebben op Amersfoort Centraal, zodat beide wijken vooralsnog makkelijk en vooral snel in Utrecht kunnen zijn.
Robbert van Rooijen5 dec 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
De sneltrein Alkmaar - Amersfoort Schothorst, zal vanaf mei 2006 tot tenminste december 2006 worden verlengt naar Vathorst. Hierdoor ontstaat vanuit de wijk een rechtstreekse verbinding met Amsterdam. Voor Utrecht en Zwolle moet nog overgestapt worden in Amersfoort Centraal of Amersfoort Schothorst. Er zal volgens de laatste berichten een extra trein worden toevoegt, zodat deze voldoende tijd heeft om te keren in Vathorst. Nu is het vaak het geval de trein niet verder rijdt dan Amersfoort Centraal (dus niet naar Schothorst) door te grote vertraging. Dit probleem is dan ook opgelost. De trein zal gewoon om het half uur rijden. In december 2006, zal het mogelijk worden om vanaf Amersfoort Vathorst ook naar Utrecht en Zwolle te reizen.
Aldo Markus12 nov 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Minister Peijs is er niet mee accoord gegaan, dat de bediening van Schothorst tijdelijk vermindert als Vathorst wordt geopend. NS zoekt nu naar een mogelijkheid het station toch te bedienen van juni tot december 2006. Grote kans maakt tijdelijke verlenging van de serie 5800 Amr - Asd - Amf - Amfs naar Vathorst. Zekerheid is er nog niet.
janwillem 24 sep 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben sowieso een tegenstander van het te grote Amersfoort. Deze stad is heeft al veel te veel grond opgeslokt.Dat er een station komt vind ook heel cool. Daar hebben de inwoners van Nijkerkerveen ook wat aan. Amersfoort heeft grond van de Arkenheemse polder en Nijkerkerveen ten behoeve van Vathorst. Iedereen hoopt nu dat dit het laatste station wordt in het kader van de vinex wijken. Het is te hopen dat Amersfoort zijn huisvesting sproblemen overdraagt aan Zeewolde of Almere. Het is wel een mooi station van Vathorst alleen jammer dat Prorail geen spoorverdubbeling doet tussen Nijkerk en Amersfoort zodat er meer gependeld kan worden. Hopelijk komt er nog eens een spoorverdubbeling tussen Nijkerk en Utrecht zodat de het met de krappe capaciteit eens is afgelopen. En dat hogere freg. kan worden gereden
Marc Volgers2 mrt 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Natuurlijk is het wel mogelijk om hier vaker een trein te laten stoppen, maar dat wordt wel een hoop geschuif in de dienstregeling! Als verse bewoner van Schothorst ben ik absoluut niet blij dat ik nog maar 1x p/u direct naar Utrecht kan. Voorstel van Rover is om de sneltrein naar A'dam door te trekken naar Vathorst en de stoptrein naar Utrecht (nog) niet te laten stoppen in Schothorst. Geen ideale oplossing voor NS, want een langere kering in Vathorst = meer materieel en personeel. Kijk op Rover Amersfoort voor de petitie.
tom31 jan 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Amersfoort-Vathorst word al de derde station van Amersfoort dat is cool

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Foto's station Amersfoort Vathorst en omgeving

Nieuws

Vaker opstappen op station Amersfoort Schothorst (7 dec 2006)
Amersfoort Vathorst reist massaal met gratis trein (28 mei 2006)
NS–station Amersfoort Vathorst geopend (27 mei 2006)
Eén kaartjesautomaat op nieuw station Amersfoort Vathorst (26 mei 2006)
Opening station Amersfoort Vathorst op 27 mei (24 mei 2006)

Ouder nieuws over Amersfoort Vathorst

Stations in de omgeving

Hooglanderveen (500 m)
Hoevelaken (oud) (1,2 km)
Liendert (1,3 km)
Amersfoort Schothorst (2,2 km)
Amersfoort Staat (4,1 km)
Slichtenhorst (4,3 km)
Kleine Koppel (4,4 km)
Amersfoort NCS (5 km)
Hoevelaken (5,1 km)
Amersfoort (5,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/amersfoortvathorst