In het verleden ook wel "Almere Spook" genoemd. Het is zijn bestaan al in 1988 in ruwbouw begonnen. De werknaam ten tijde van de aanleg van de Flevolijn was Almere 5, zoals alle Almeerse stations alleen een werknaam hadden. Almere 5 werd bij de ingebruikname van de Flevolijn Almere Buiten Oost gedoopt (bij gebrek aan beter.
Het lag eerst midden in de wei- en akkerbouwlanden. Nu liggen de perrons deels op een groot viaduct (de standaard van de andere stations) waaronder een onderdoorgang voor de
weg past, maar ook plaatskaarten en dergelijke. Er lagen (en liggen) dus ook trappen in ruwbouw naar beneden, maar beneden was verder
helemaal niets. Een ideale schuil-, woon- of verblijfplaats voor mensen zonder zoiets.
Rik | 19 apr 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station zou er bijna niet komen. Er werden wegens bezuinigingen van de 10 of 12 stations die er zouden komen maar 2 gerealiseerd. Het Oostvaarders station moest worden aangepast wegens onvoldoende licht doorgang. Vandaar dat deze later open ging dan gepland.
De overkapping is weg bezuinigd met de belofte dat deze er later alsnog zou komen.
Het heeft niet alleen betrekking op de reizigers, maar ook op de woningen aan het spoor. Stilstaande treinen, deuren die open en dicht gaan, piepjes, omroep berichten die zelfs om half 5 's ochtends kunnen beginnen, elektromotoren van stilstaande treinen omdat het een begin punt en overslag station is.
Een ander punt is dat het gebied bijna uitontwikkeld is en dat de spoorlijn dat bijna ook is, dus er heeft een behoorlijke schaalsprong plaatsgevonden.
HET DAK MOET ER GEWOON KOMEN! |
D de Haan | 30 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het verhaal hierboven: "het heeft trouwens lang gedreigd dat Muziekwijk als Buiten West in dienst zou komen ;-)."
Dat kan ik me niet voorstellen aangezien Muziekwijk niet in Almere Buiten, maar in Almere Stad ligt. Misschien dan 'Almere Stad west'? |
Antwoord webmaster: |
geen idee waar ik dat vandaan had. ik zal de zin weghaln. |
Lesley De Vries | 28 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@JOOP: je hebt gelijk, ze hadden maar een bepaalt buget van het rijk en europa om het hele stations gebied te doen zo hebben ze een enorm busstation gebouwt voor de 3 bus lijnen die daar komen,de onderdoorgang verdiept wat niet nodig was; en als gevolg van de verdieping is bij ernstige regenval het station niet berikbaar voor de bus en kan je de lft niet ebuiken geen kaartjes kopen en is er maar 1 trap per perron beschikbaar als je door een leuke plas loopt. dure tegels nieuwe bestrating op het perron en tja toen was e dus geen geld meer voor de overkapping die er wel og steeds moet komen want het washet oorsrongkelijke plan |
Joop | 10 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik weet waarom dit station geen dak/overkapping heeft:
HET GELD WAS OP! |
Antwoord webmaster: |
het is ook wel een erg groot station om te overkappen. dat zijn ze volgens mij nooit van plan geweest. een schuilhokje is voldoende bescherming tegen de regen. |
Lesley de Vries | 19 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik kan me nog herinneren dat ik als klein jongetje van acht over het hek klom en het perron op liep met een paar vrienden.
op de middelste 2 sporen kwam er dan een trein aan waar 3 mannen uitstappte die ons weg stuurde door het hek open temaken en ging ergens in een hokje zitten en kwmen er later weer uit waarnaar de trein terug naar almere buiten reed. |
Emiel Maigoda | 6 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De ruwbouw van "Almere 5", daarna door het leven als Almere Buiten Oost (verkorting Amlbo), was al in de zomer van 1987 klaar. In tegenstelling tot wat hierboven als jaartal wordt aangegeven: 1988. Dat was alleen het jaartal waarin de lijn naar Lelystad is open gegaan. Maar de ruwbouw was toen allang klaar.
Vanaf Almere Buiten, in de zomer van 1987 het eindpunt, was de ruwbouw van Oostvaarders redelijk goed zichtbaar. Mede omdat de hele omgeving van Almere Buiten op dat moment nog een grote zandbak was. Als het goed is, heb ik nog ergens dia's liggen, al vrees ik dat de kwaliteit niet al te best zal zijn.
Groetjes,
Emiel Maigoda |
Antwoord webmaster: |
Als je die dia's zou willen inscannen en opsturen heel graag. de kwaliteit geeft dan niet zo, ze zullen erg interessant zijn voor mijn site. |
Arjan Krabbenbos | 22 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station krijgt vanaf december 2009 een slechtere verbinding ( vergelijk dit maar met Maarn): Je moet het merendeels omreizen via Almere Buiten als men van of naar Lelystad wilt gaan reizen en de semi IC trein van en naar Utrecht gaat dan vanaf dat moment starten/eindigen op Almere Centrum.Ben benieuwd naar de opening van de Hanzelijn in 2012. |
Antwoord webmaster: |
moet je voor de gein eens de reis van veenendaal- de klomp naar maarn in de reisplanner voeren. vroeger gewoon met het stoptreintje een station verder. nu helemaal via utrecht. |
Gertjan Stamer | 27 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Maart/April 2004 plaatsing van zeer grote informatieborden aan beide zijdes,grappig om te lezen dat de dichtbij geplaatstte ANWB fietsborden nog steed Almere Buiten Oost aangeven.
De nieuwbouw gaat vooraf door slopen van de geknikte trappartijen eilandperrons,dat worden dus trappen met pauzes erin(plateau),knikvormige trappartij aan oostzijde volledig gesloopt en een fraaie muur voorgezet. 2 grote gaten in beide eilandperrons tbv liftschachten.Vanaf opening 18-12-2004 bouwt men verder aan details zoals meer kaartautomaten,fraaie overdekte fietsklemmen en veel parkeerruimte voor auto's,zeer ruim opgezet bussatation nabij de sporthal/Indische Buurt.Apart te melden is gigantische wateroverlast op 16 Augustus 2006,busbaan onbruikbaar en ook trappen en liften staan tot aan de enkels onder water(tussen 1800-2400)en treinen stoppen niet meer hier maar Almere Buiten.De `17e Augustus is er weer uitstap/instap,het water is weer weggezakt/weggepompt. |
anoniem | 16 jun 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het begint eigenlijk weer Almere Spook/Almere Onkruid te worden. Er stapt bijna nooit iemand en en het perron staat vol met onkruid. |
Dennis Roelevink | 21 sep 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat grappig. Wist niet dat Almere Oostvaarders in ruwbouw al aanwezig was. Zijn daar foto's van? Almere Oostvaarders was/is dus hetzelfde als het huidige Lelystad Zuid. Wat nu ook in ruwbouw aanwezig is. Alleen Almere timmert beter aan de weg dan Lelystad. |
Bert | 17 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Opmerking bij voormalig Alm5. In de spoorkezen taal heeft het tot de opening altijd Almere 5 geheten. De plaat is vrijwel vanaf de opening aktief geweest voor rangeren, opstellen en kopmaken, ook heb ik diverse ongewenste passagiers(zonder geldig vvb)laten uitstappen op deze officiele halte :=) lopen naar Almb duurde maar een half uur tot drie kwartier.
De onderbouw is wel bezocht door jeugd, maar zelden of nooit door daklozen(zie boven, de afstand)De jeugd had er bepaalde ontmoetingen, gezien de rubberwaren en literatuur die ik vond.
Almere 5 is in tegenstelling tot Almm en Almb een station (wissel mogelijkheden) en geen halte aan de vrije baan en gezien de structuur gelijk aan almere centraal. (leuke anekdote voor Alm, vanaf de opening tot driemaanden daarna hebben er beneden "strekbussen" gereden volgens de pictogrammen i.p.v. Streekbussen.) |
milco | 19 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
almere oostvaarders, amersfoort vathorst, zandvoort en haarlem spaarnwoude hebben geen overkapping of dak zoals bijv. almere buiten.
zijn er meer stations met geen dak of overkapping
zo ja, welke |
Antwoord webmaster: |
hallo zeg, dat zijn er toch nog al veel, bijna geen enkel station heeft een overkapping. |
Christian | 18 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik woon erg dichtbij Oostvaarders, ik vind het station erg mooi, maar er is een fout, het heeft geen stationsDAk, net zoals me vriend milco op deze website zei,waarom eigenlijk niet? groeten Christian |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik heb het niet gebouwd, iemand anders die het weet. Ik dacht al dat je een vriend van Milco was, je laat ook je e-mailadres niet achter ;-) |
milco | 18 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik ( en christian ook) vinden dit een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooi station. dit is een spuerstation. het ziet er ook erg nieuw uit. p.s. bij berichten van anderen zie ik ook geen e-mailadres. dus wij zijn niet de enigen. |
Antwoord webmaster: |
als je op de meeste namen van anderen klikt zie je hun e-mail adres, de namen zijn dan rood gekleurd. |
milco | 6 nov 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
jammer dat het geen stationsDAK heeft
dan kun je als het regent en je staat op de trein te wachten schuilen |
Heimen Stoffels | 27 dec 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds 12 december 2004 is dit station in gebruik. Op 18 december was de uitgestelde officële opening, welke eigenlijk op 12 december zou zijn. |
Piet | 21 dec 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
bericht : Station Almere Oostvaarders feestelijk geopend
|
Antoon van Mil | 8 dec 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kaartverkoopcapaciteit:
- 2 x E2000-kaartverkoopautomaat;
- 1 x B8060-kaartverkoopautomaat. |