Arjan krabbenbos | 1 mrt 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het witte gebouw waar vroeger de busmaatschappij NZH en later Connexxion bivakkeerde staat op de nominatie om gesloopt te worden. Thans vinden asbestsaneringen in dit nu lege gebouw plaats. Dit bouwwerk moet wijken voor een verbeterde situatie in de Alkmaarse Stationsomgeving. Met grote rode borden met witte letters wordt de afbraak aan beide zijden van dit gebouw aangekondigd. |
theo wajer | 25 mei 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
weet iemand wie de gunning kreeg van de uitbreiding van station alkmaarin1908, bestek 1114 van de HIJSM.
Was dat P.Wijte uit Spierdijk |
Jeroen Muntjewerf | 1 feb 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds 31-01-15 is de geplande traverse van 116 ton op zijn plaats gehesen wat onderdeel is van het vernieuwde station van Alkmaar het wordt aangesloten op het monumentale gedeelte incl. vernieuwde fietsenstalling |
Frank | 11 jul 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ze zijn deze maand begonnen met de verbouwing. De tunnel gaat dicht en er komt een traverse voor in de plaats, inclusief liften (die er nu nog niet zijn). Naast de traverse komt een nieuwe bewaakte fietsenstalling.
Foto's:
[http]www.prorailpersberichten.nl/bericht/711/ |
Leo R. | 28 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het stationsgebied van Alkmaar gaat op de schop, maar zo te zien laten ze het oude stationsgebouw staan. De huidige inspiratieloze grijze blokkendoos van het GWK en de fietsenstalling gaan tegen de vlakte. Het nieuwe stationsgebouw is óók een inspiratieloze grijze blokkendoos, maar in ieder geval blijft het oude station. |
Mayk van de Water | 18 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Klacht over het parkeren van de scooters achter het station voor de ingang van de fietsenstalling.
De scooters staan zo geparkeerd dat de fietsers en nauwelijks in- en uit kunnen.
Kan hier iets aan worden gedaan? |
Antwoord webmaster: |
ik niet in elk geval, ik heb niets met het spoor te maken ben maar een hobbyist. |
Jeroen Muntjewerf | 5 mrt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Alkmaar ondergaat dit najaar een enorme verbouwing. Het wordt een station met o.a. een door glas voorzien loopbrug verbonden met liften |
Antwoord webmaster: |
dit bericht gaat natuurlijk niet over die afbeelding waar je de opmerking bij plaatste, daarom heb ik het naar het station verplaatst. |
Picone | 15 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ALKMAAR - Het uit 1864 stammende station Alkmaar ondergaat de komende jaren de zoveelste gedaanteverandering. Opvallendste verschil met nu: geen tunnel meer om naar de perrons te gaan maar een brede traverse, op zo'n zeven meter boven de perrons.
Daarbij kan worden gedacht aan het bijgaande ontwerp voor het nieuwe station van Arnhem. De traverse maakt de bestaande tunnel overbodig. Die zou volgens NS Poort te smal zijn voor de reizigersstromen van de toekomst
Meer nieuws hierover in de Alkmaarsche Courant van 30 november.
Foto: http://www.vandaag.nl/alkmaar/nieuws/article19318333.ece/Blik-in-de-toekomst-Alkmaarse-station |
Victor | 17 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het SDA staat als einddatum 31-12-1967, maar het is handmatig door iemand gewijzigd in 31-12-1965. Dat moet inderdaad een foute correctie zijn, want Tiesman was volgens zijn personeelsstaat van 1-12-1961 tot 31-12-1967 cst 1e klasse in Alkmaar. Van 1-1-1968 tot 1-4-1969 was hij chef Transport te Alkmaar.
Tiesman was in de jaren '50 ook nog adjunct cst 2e klasse te Utrecht, daarna cst 2e klasse te Dieren-Doesburg (van 1954 tot 1956) en van 1956 tot 1961 adjunct cst 1e klasse te Rotterdam Zuid Goederen.
|
Antwoord webmaster: |
dank je victor voor het uitzoeken. dus zaak ook het SDA goed te bekijken op fouten. jammer. |
Han Lefering | 13 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben in oktober 1965 bij NS begonnen en ik heb cst Tiesman tot 1968 meegemaakt. |
Antwoord webmaster: |
en hij was toen nog zeker cst? vreemd, dan kunnen we dus het stationsdocuentatie archief niet vertrouwen, victor, weet jij meer? |
Han Lefering | 12 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hcst Tiesman is chef geweest tot aan de rayonvorming, 1968.Opgevolgd door rayonchef Van Mook. |
Antwoord webmaster: |
ik heb deze gegevens uit Het Utrechts Archief overgenomen, dus dat houd ik aan. waar heb jij dat vandaan dat hij tot 1968 is gebleven? |
Han Lefering | 14 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
GM van Reijssen was tot 8/78 cst van Zd. |
Antwoord webmaster: |
dank ik heb die betrekkng ook opgenomen. daarna ging hij naar alkmar? |
Han Lefering | 14 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De heer G Rademaker, cst Amr, per 1/1/1870 cst Ldn. Opvolger de heer Rezesse, thans adj cst te Amr. |
Antwoord webmaster: |
dank ik hbe het opgenomen |
Henk | 23 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Deze sneltrein gaat rechtstreeks, ik neem hem dagelijks |
anna | 4 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Rijdt de trein vanaf Alkmaar nu wel of niet zonder overstappen door naar Haarlem op zaterdag?
De NS reisplanner geeft: 1 x overstappen in Uitgeest en de vertrekstaat geeft een sneltrein naar Haarlem...... |
Antwoord webmaster: |
pfff ik weet het ook niet hoor. ik heb hier alleen wat vertrekstaten uit het verleden staan. |
Henk | 12 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo Dee,
Als je graag de aankoppeling van een trein wil zien dan kan je beter de intercity Maastricht/Heerlen(Spoor 1) filmen. Deze trein wordt ongeveer 40 keer per dag aangekoppeld. |
Antwoord webmaster: |
dee heeft het mailadres verborgen, maar ik kan het wel opsturen. dank voor het melden. |
Bert | 2 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zijn er op station Alkmaar Bagagekluizen aanwezig?
En zo ja, ook met cijfercodeslot zodat ook iemand anders met die code dat later makkelijk weer kan ophalen? En groot genoeg voor een doorsnee koffer? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, maar daarvoor heb ik een heel handige link gemaakt aan de rechterkant van deze pagina: voorzieningen op dit station. of dat met een code werkt en hoe groot ze zijn staat daar niet bij maar dat weet ik ook niet. (je vergat het einde van je mailadres in te tikken, de .com heb ik zelf even achter geplaatst). |
H.Schilter | 27 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Telefoon no. Station Alkmaar ? |
Antwoord webmaster: |
bestaat niet, zoals bij de veelgestelde vragen te lezen valt. stations hebben geen telefoon meer. ik heb de komma´s in je mailadres maar vervangen door punten, anders werkt het niet natuurlijk. |
Han Lefering | 31 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De heer W.Noordanus was benoemd tot stationschef 2e klasse te Alkmaar in 1883. |
Han Lefering | 29 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De laatste Hoofdstationschef van Alkmaar was de heer N. Tiesman. Hij had drie gouden banden (Hcst 2?). Eind zestiger jaren werden de rayons gevormd (Spoorslag 70). Aan het hoofd van een rayon stond de Rayonchef. De Groepschef had een aantal stations in een rayon onder zich. Werkzaamheden zoals dienstindeling en boekhouding werden gecentraliseerd op het hoofdstation. |
Lennard van der Putten | 7 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij is een ov-chiplader in de AHtogo aan de voorzijde van het station, maar dat weet ik niet 100% zeker |
Antwoord webmaster: |
ik denk dat die persoon die de vraag stelde het nu zelf al heeft uitgezocht. Het is intussen een maand geleden dt de vraag werd gesteld. |
g.a.goossens | 11 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is er op het station in Alkmaar een ov-kaartoplader aanwezig? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik kom er nooit en werk er ook niet. |
Han Lefering | 23 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1980 is te Alkmaar de mechanische beveiliging vervangen door Integro. Tevens is toen het derde perron gebouwd. Dit was nodig omdat er steeds meer treinbewegingen kwamen. Daarvoor vonden de meeste treinbewgingen plaats langs het tweede perron, dat was verdeeld in een a- en een b-zijde, te bereiken via kruiswissels. Het eerste perron was maar gedeeltelijk op instaphoogte. Dit 3e perron was het tweede 3e perron. Tot circa 1955 was er een derde perron voor de tramdiensten naar Bergen en (eerder opgeheven) naar Warmenhuizen. |
Joost | 21 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet iemand wanneer het perron tussen de sporen 4 en 5 is aangelegd. Volgens mij bestond dit perron in 1976 nog niet. |
Antwoord webmaster: |
Han lefering wellicht, die heeft daar veel vertoefd in die periode. |
Han Lefering | 26 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor zover ik weet is er in Alkmaar een machinist die rondleidingen verzorgt. Zijn naam is De Croos. |
Antwoord webmaster: |
ik dacht al dat jij hier wel meer van zou weten. dank je wel. |
Hilly Dogger | 25 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heb gehoord van iemand dat er op station Alkmaar rondleidingen worden gegeven waarschijnlijk door vrijwilligers. Kan iemand mij aan een adres of contactpersoon helpen? Alvast hartelijk dank. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb je bericht hier maar bij station Alkmaar geplaatst, daar is meer kans dat iemand het weet dan in het gastenboek. Ik weet het zelf namelijk niet. |
Han Lefering | 18 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Verbouwing 1959/1960: Plaatskaartenkantoor en stationshal verbouwd. Verbouwing 1975:Nieuw loket buitenland in bagageruimte. Glazen wand in hal voor wachtruimte klanten voor loket buitenland. Twee open balies. Eind tachtiger jaren verbouwing loket buitenland tot NS-Reisbureau. Toegang via aparte deur vanaf de straat. Tenslotte verbouwing tot maximum service station. |
Roel | 30 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf dit station ging vroeger ook de trein naar berger, jammer dat daar niets over te vinden is op deze site. Maar ik weet ook niet of het een tram was of een trein. |
Antwoord webmaster: |
het was een tram, daarom wordt die op deze site ook niet genoemd. Ik beschrijf spoorwegen, geen trams. Die zijn ook minder goed gedocumenteerd, en het is lastig waar je de grens moet trekken met de stads tram (maar ja ook de grens tussen trein en tram is lastig te trekken). |
Lau Houtenbos | 26 aug 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat gebouw is bijna altijd een soort bouwput die alleen maar veel geld verslindt. Nu zijn er plannen het hele station ondergronds te maken maar ze zijn `t NoordHollands kanaal "vergeten"! |