s.verstappen | 18 aug 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
we zijn nu 7jaar verder,de plannen zijn gemaakt.
lees dit artikel maar eens.
https://e52.nl/station-eindhoven-airport-ns-directeur-ziet-er-weinig-heil-in/ en deze
https://infrastruct.wordpress.com/tag/luchthaven/ |
Joop van der Heijden | 25 mrt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik heb nog een toevoeging voor wat betrefd het personeel op station acht.na de automaticering van de spoorbaan waarbij de bediening van seinen en overweg kwam te vervallen maar de los en laad plaats in takt is gebleven was mijn moeder A.van der Heijden van Deursen als kontaktante aangesteld zij zij handelde alle los en laad betalingen af en droeg dezef aan centraal station eindhoven deze werkzaamheden heeft mijn moeder uitgevoerd tot dat mijn vader in 1966 is overleden en mijn moeder nog tot de definitieve afbraak van het station plaats vond en dat was volgens mij in 1968
graag zag ik een vermelding van mevr, van der Heijden van Deursen toegevoegd als personeel op dit station |
Sjoerd Eeftens | 20 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op een tekening van 1938 zijn de perrons te Acht niet meer aanwezig, zodat ik moet aannemen dat de halte in de jaren 30 is gesloten. Bert van Diepen noemde in een eerdere bijdrage 5 oktober 1935. Ik heb geen exacte datum uit dienstorders. Misschien weet Victor meer. Het stationsgebouw van Acht (of in elk geval een deel ervan) was tot 1953 in gebruik als blokpost. Er werden vier armseinen bediend en er was controle over de grendel van het wissel naar het losspoor, ongeveer waar nu de defensiesporen liggen. Op 7-7-1958 kwam de AR-beveiliging in dienst op het toen voor Philips aangelegde nieuwe emplacement, bediend vanuit een nieuwgebouwd seinhuis. Het stationsgebouw kan toen best zijn blijven staan; ik heb geen sloopdatum. De losplaats bleef ook liggen, inclusief de spooraansluiting naar de steenfabriek van J.A. van Glabbeek, tot in 1974 de defensiesporen werden aangelegd. Het stationsgebouw bestond in elk geval niet meer in 1972.
De exacte sluitingsdatum van de stopplaats Bata is mij niet bekend, maar de perrons lagen er in elk geval in 1972 nog wel. |
Antwoord webmaster: |
dank sjoer voor de uitgebreide info |
joop van der heijden | 19 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ook deze informatie is absoluut onjuist
deze halte was toen allang niet meer in gebruik |
Antwoord webmaster: |
je bedoelt de halte bata was in de jaren 70 ook al niet meer in gebruik. |
Joop van der Heijden | 19 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Wichor
ik kan niet de site vinden waarin staat vermeld wie vanaf de opening tot aan de sluiting 1n 1963
de station chefs zijn geweest.
dit vraag ik U daarof mijn vader A.van der Heijden
bij staat hij werd n.l. in 1936 op station Acht
gestationeerd als stations chef hij was ook de laatste station chef |
Antwoord webmaster: |
ik heb hem toegevoegd. lange loopbaan op acht. hebben jullie wellicht nog foto's uit die periode? ik heb helaas erg weinig foto's van acht, terwijl het gebouw er toch vrij lang heeft gestaan.
|
R. Fabrie | 19 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De halte Acht was al lang weg in de jaren 60.
Wat betreft Bata heb ik het nu maar eens nagezocht in oude spoorboekjes. De treinen die bij Bata stopten hadden altijd een twee minuten langere rijtijd tussen Best en Eindhoven. Het laatste spoorboekje waarin dit zo was was dat van 1970-1971. Het lijkt er op dat de stop bij Bata is vervallen in mei 1971, i.v.m. de opening van Beukenlaan later dat jaar. |
Antwoord webmaster: |
de halte wel, maar ook het stationsgebouw? |
Joop van der Heijden | 16 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste mensen,in de aanhef wordt er gemeld dat het NS station Acht in 1950 is gesloopt en dat is niet juist want mijn ouders hebben daar nog tot begin 1963 gewoond alwaar mijn vader stationchef was
wat is hierop Uw commentaar,ik hoor graag van U |
Antwoord webmaster: |
ik heb de sloopdatum gewijzigd op de pagina over station acht. reacties van oud bewoners zijn altijd leuk.. heb je wellicht nog meer foto's van je oude huis? ik heb er nu maar een slechte. |
Han Lefering | 22 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wichor
Haltechef Hoogeboom is in december 1935 bij een aanrijding met een trein om het leven gekomen. |
Antwoord webmaster: |
dank ik heb het genoteerd. |
R Fabrie | 28 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de bewering in de tekst dat er nog tot in de jaren zeventig treinen zouden hebben gestopt in Acht t.b.v. Philips personeel absoluut onjuist is. Het station was toen al lang opgeruimd. Vermoedelijk is er een verwarring met het in de buurt gelegen station Bata, waar inderdaad tot eind zeventiger jaren enkele spitsuurtreinen Tilburg-Eindhoven stopten t.b.v. het Bata-personeel. |
Antwoord webmaster: |
aha dank je wel voor de correctie. Ik zal de tekst weghalen. Ik weet niet wie me dat verteld heeft. |
Adrie Stoopen | 20 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als het plan zoals het er op dit moment volgen planning wordt uitgevoerd gaat het nieuw te bouwen atation Eindhoven/Acht er definitief komen. Het moet in 2015 operationeel zijn. Dit was onlangs te lezen in diverse media. |
Joop van der Heijden | 3 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zijn er al vooruitzichten omtrent het NS staton
Eindhoven Acht ? zoja, wanneer word er dan daadwerkelijk begonnen met de uitvoering van dit geplande station |
Antwoord webmaster: |
ik weet niet meer dan er hier staat. misschien een andere bezoeker die reageert? overigens vind e hier alleen iet over de oude halte Acht. Eindhoven Acht heet straks Eindhoven Airport, als je daar op zoekt kom je bij meer nieuws. |
Bert van Diepen | 4 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De bouw van dit station plus bijkomende zaken als perrons, wissels en een kopspoortje, werd op 7 december 1897 door de Staatsspoorwegen aanbesteed. Het werk werd gegund aan aannemer W.Toebosch uit Venlo, met 11.780 gulden de laagste inschrijver. Het station werd in gebruik genomen op 5 juli 1898 voor reizigers- en goederenvervoer. Het gebouw was min of meer een standaardontwerp van eind 19e eeuw, zoals o.a. ook gebruikt te Belfeld en Nieuwstadt.
Het station Acht werd met ingang van de winterdienst van 5 oktober 1935 gesloten voor personenvervoer (het aantal reizigers bedroeg het laatste jaar gemiddeld nog geen 10 per dag). |
Antwoord webmaster: |
ik heb je opmerking hier bij het station geplaatst, omdat het niet alleen over de afbeelding ging. dat het vergelijkbaar was met belfeld had ik inderdaad ook al vermeld. waar heb je de sluitingsdatum vandaan? ik heb een andere datum. de officiele datum viel van sluiting vaak later dan de dag dat de laatste trein stopte, maar dat laatste is de datum die ik hier op mijn site aanhoud. |
j. driessen | 16 jun 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
dat er een voorstadshalte bij komt is voor mij al lang duidelijk. en dat de plannen Acht aanwijzen ook. De locatie is nog niet echt uitgekristalliseerd, maar ik houd het op een locatie nabij de tunnel Fokkerweg. Wanneer is ook onbekend. Maar mijn scope is géén 20 jaar !! |
Antwoord webmaster: |
wie heeft het over 20 jaar dan? |
s.verstappen | 11 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
komt hier nog een station? |
s.verstappen | 20 sep 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
als ik de plannen van de ns mag geloven komt er in 2007 een station voor het lokale reizergers vervoer te ontlasten naar de stad |