Station Hoogkerk mogelijk in 2015 (Westerkrant - 29 mrt 2011)
Station Hoogkerk mogelijk in 2015
Westerkrant -
29 mrt 2011Hoogkerk krijgt mogelijk een treinstation in 2015. Het nieuwe station staat genoemd in de plannen voor de verdubbeling van de spoorlijn Groningen - Leeuwarden. Dit project is volgens planning klaar in 2015. Dat zei een medewerker van de provincie Groningen tijdens een informatiebijeenkomst in Hoogkerk gisteren.
De bijeenkomst ging over de nieuwe spoorlijn Groningen - Heerenveen. Die lijn is nog niet zeker. als de kosten hoger blijken te zijn dan 577 miljoen euro, gaat het plan niet door. Volgens de provincie zijn er marktpartijen die denken de lijn binnen dit budget te realiseren. Hoogkerk profiteert niet van deze nieuwe lijn. De treinen richting Heerenveen stoppen niet bij het nieuwe station.
De provincie onderzoekt momenteel vijf mogelijke tracés voor het nieuwe spoor richting Leek, waar wel een stop komt bij een nieuw te bouwen station. Het tracé dat nu de voorkeur heeft van de provincie loopt bij Hoogkerk langs de lijn Groningen - Zuidhorn. Vlak na Hoogkerk takt de lijn af, bij het nieuwe bedrijventerrein Westpoort. Na dat bedrijventerrein gaat de lijn richting de A7. De spoorlijn volgt deze snelweg dan tot Leek.
Ruim honderd mensen bezochten de informatiebijeenkomst. Wethouder Karin Dekker kreeg de handen niet op elkaar voor de nieuwe spoorlijn. Desgevraagd bleken er maar enkele voorstanders aanwezig en tientallen tegenstanders. Het feit dat de nieuwe verbinding geen stop krijgt in Hoogkerk, speelt daar zeker een rol. Sommige aanwezigen zagen de voorlopige tekening dwars door hun tuin of huis gaan. Dekkers reactie was duidelijk: 'We willen alles fatsoenlijk afhandelen, maar waar gehakt wordt, vallen spaanders.' Bestuurders moeten breder kijken dan alleen de belangen van de bewoners, lichtte zij toe. 'De bereikbaarheid van de stad in de toekomst moet ook veilig gesteld worden.' Doel twee van de lijn is dat het een eerste stap kan zijn voor een treinverbinding met Amsterdam, maar dat speelt waarschijnlijk pas over tientallen jaren. Om die reden wordt de lijn welgeschikt gemaakt voor een snelheid van tweehonderd kilometer per uur.
Volgens Dekker is er voldoende geld beschikbaar om bewoners te compenseren. Er wordt geprobeerd of agrariërs die land verliezen, elders land terug kunnen krijgen. En waar nodig worden geluidwerende maatregelen genomen.
Het voorkeurstracé is nog niet definitief. Ook de andere tracés blijven in beeld, maar die lijken minder aantrekkelijk. Daarbij is het tracé in hoofdlijn gemaakt. Bij de uitwerking wordt rekening gehouden met de plaatselijke omstandigheden, daarmee kan de lijn ook nog schuiven.
|