Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
Verhuizing station Landgraaf geen grap : ‘Andere dienstregeling voor bus is te duur, dan maar treinstation verplaatsen’ (Limburgs Dagblad - 12 feb 2010)

Verhuizing station Landgraaf geen grap : ‘Andere dienstregeling voor bus is te duur, dan maar treinstation verplaatsen’

Limburgs Dagblad - Judith Houben - 12 feb 2010

Een enkeling dacht misschien dat het een goede grap was. Maar Landgraaf overweegt serieus het treinstation richting bushalte te verhuizen.

De gemeente Landgraaf wil serieus het treinstation ‘op te tillen’ en een paar honderd meter verderop ‘neerleggen’. Het station ligt nu nog praktisch in de voortuin van het Charlemagnecollege, locatie Eijkhagenlaan. Maar omdat hier geen bushalte in de buurt is, wil de gemeente het perron een paar honderd meter opschuiven richting het viaduct aan de Streeperstraat.

Eerder had de gemeente al aan vervoerder Veolia gevraagd om een bushalte bij het station neer te zetten. Maar omdat Veolia geen budget heeft om ‘Landgraaf-Centraal’ in de dienstregeling op te nemen, heeft het college de boel omgedraaid. Onder het motto als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed naar de berg komen. Middels een lift en trap kunnen reizigers straks de bushalte bij het viaduct bereiken. De gemeente verwacht dat dit het reizen per openbaar vervoer aantrekkelijker zal maken.

In november opperde wethouder Freed Janssen (GBBL, Verkeer) dit plan al. Omdat spoorbeheerder Pro- Rail ook voornemens is een ‘inhaalspoor’ in Landgraaf te maken, leek dat Janssen een mooie gelegenheid om meteen ook het perron te verplaatsen.

Wat in november nog een proefballon leek, begint nu al duidelijker vorm te krijgen.Want de gemeente heeft inmiddels zowel de provincie als ProRail brieven geschreven over het plan. Ook ligt al een schets op tafel voor het uiterlijk van het nieuwe station. „Maar dit is echt nog helemaal niet definitief”, benadrukt een woordvoerster van de gemeente snel. Zodra er een concreet plan is, wil Landgraaf immers eerst te rade gaan bij de buurt. Maar wat kost zo’n stationsverhuizing eigenlijk? Hier kan de gemeente op dit moment nog geen antwoord geven.

Bij de eerste schetsen voor het station valt een huizenhoge pyloon op. „Dat is een kunstwerk, een landmark. Maar het is nog niet zeker dat die er ook komt. Eerst willen we de reacties van de buurt horen”, zegt de woordvoerster.

Adviesbureau Stellwerk uit Heerlen heeft opdracht gekregen om de eventuele verhuizing met een situatietekening en een stappenplan voor te bereiden. Landgraaf: „Ons belangrijkste doel nu is voorkomen dat dat inhaalspoor er straks al ligt en het station niet meer verhuisd kan worden. De gemeenteraad zei eerder al dat de huidige situatie te gek voor woorden is. In de toeristische gemeente, die Landgraaf wil zijn, kunnen treinreizigers nu hun trip niet vanaf het station per bus voortzetten en omgekeerd.”

Gekoppelde stations

Landgraaf