Verhuizing station Landgraaf geen grap : ‘Andere dienstregeling voor bus is te duur, dan maar treinstation verplaatsen’ (Limburgs Dagblad - 12 feb 2010)
Verhuizing station Landgraaf geen grap : ‘Andere dienstregeling voor bus is te duur, dan maar treinstation verplaatsen’Limburgs Dagblad -
Judith Houben - 12 feb 2010Een enkeling dacht misschien
dat het een goede
grap was. Maar Landgraaf
overweegt serieus het treinstation
richting bushalte te
verhuizen.
De gemeente Landgraaf
wil serieus het treinstation
‘op te tillen’ en een
paar honderd meter verderop
‘neerleggen’.
Het station ligt nu nog praktisch in
de voortuin van het Charlemagnecollege,
locatie Eijkhagenlaan. Maar
omdat hier geen bushalte in de
buurt is, wil de gemeente het perron
een paar honderd meter opschuiven
richting het viaduct aan
de Streeperstraat.
Eerder had de gemeente al aan vervoerder
Veolia gevraagd om een
bushalte bij het station neer te zetten.
Maar omdat Veolia geen budget
heeft om ‘Landgraaf-Centraal’
in de dienstregeling op te nemen,
heeft het college de boel omgedraaid.
Onder het motto als de berg
niet naar Mohammed komt, zal Mohammed
naar de berg komen.
Middels een lift en trap kunnen reizigers
straks de bushalte bij het viaduct
bereiken. De gemeente verwacht
dat dit het reizen per openbaar
vervoer aantrekkelijker zal maken.
In november opperde wethouder
Freed Janssen (GBBL, Verkeer) dit
plan al. Omdat spoorbeheerder Pro-
Rail ook voornemens is een ‘inhaalspoor’
in Landgraaf te maken, leek
dat Janssen een mooie gelegenheid
om meteen ook het perron te verplaatsen.
Wat in november nog
een proefballon leek, begint nu al
duidelijker vorm te krijgen.Want
de gemeente heeft inmiddels zowel
de provincie als ProRail brieven geschreven
over het plan. Ook ligt al
een schets op tafel voor het uiterlijk
van het nieuwe station. „Maar
dit is echt nog helemaal niet definitief”,
benadrukt een woordvoerster
van de gemeente snel. Zodra er een
concreet plan is, wil Landgraaf immers
eerst te rade gaan bij de
buurt. Maar wat kost zo’n stationsverhuizing
eigenlijk? Hier kan de
gemeente op dit moment nog geen
antwoord geven.
Bij de eerste schetsen voor het station
valt een huizenhoge pyloon
op. „Dat is een kunstwerk, een
landmark. Maar het is nog niet zeker
dat die er ook komt. Eerst willen
we de reacties van de buurt horen”,
zegt de woordvoerster.
Adviesbureau Stellwerk uit Heerlen
heeft opdracht gekregen om de
eventuele verhuizing met een situatietekening
en een stappenplan
voor te bereiden. Landgraaf: „Ons
belangrijkste doel nu is voorkomen
dat dat inhaalspoor er straks al ligt
en het station niet meer verhuisd
kan worden. De gemeenteraad zei
eerder al dat de huidige situatie te
gek voor woorden is. In de toeristische
gemeente, die Landgraaf wil
zijn, kunnen treinreizigers nu hun
trip niet vanaf het station per bus
voortzetten en omgekeerd.”
|