stationsgebouw II Voorburg
stationsgebouw II Voorburg
gebouwd in: 1988
architect:
K. van der Gaast
(1923 - 1993)
Dit station is het laatste waaraan Van der Gaast heeft gewerkt. Om gezondheidsredenen had hij in 1983 zijn werkzaamheden bij de NS beëindigd. Het concept van de perronkap is van Van der Gaast. J. Bak heeft het station verder ontworpen en de bouw ervan begeleid. De inpassing in de omgeving is het werk van de stedenbouwkundige C. Weeber. Bij het station is de overkapping bepalend voor de herkenbaarheid. De spoorbaan ligt op een betonviaduct, vlak langs de eveneens op een betonviaduct geplaatste Utrechtse Baan, het begin van de A12. De ruimte onder spoorbaan en snelweg is gebruikt voor het ontvangstgebouw, de fietsenstalling, een taxistandplaats en een groot parkeerterrein. In het ontvangstgebouw is tegenwoordig een Wizzlwinkel gevestigd met servicebalie. Het eilandperron met overkapping ligt hoog op de spoorbaan. De perrons zijn bereikbaar via drie vaste trappen, een roltrap en een lift. De lange kap overhuift de perrons en steekt uit over de rand van de perrons, zodat er een verbinding is ontstaan tussen station en voorplein. Opnieuw zijn alle voorzieningen tezamen gebracht onder één dak, dat bij dit station de vorm heeft van een tribunekap. De kap bestaat uit stalen spanten met ondersteuning op een buisprofiel aan de kant van de Utrechtse Baan. De middenondersteuning is eveneens een buisprofiel, gedragen door H-vormige stalen kolommen. Voor de dwarsstabiliteit is gezorgd doordat elk vijfde spant is verankerd tussen kolomkop en spoorplaat. De kap zelf bestaat uit geprofileerde stalen platen en een dakbedekking van kunststof. De achterwand is gesloten, zodat de reizigers beschermd worden tegen het geluid en het opspattende regenwater van de Utrechtse Baan. Doordat de achterkant van de overkapping is voorzien van glasplaten, blijft het autoverkeer zichtbaar.
adres: | Stationsplein 1
2275AZ Voorburg |
Klik hier voor een kaartje
1986
|
1986
|
1987
|
1992
|
1999
|
2002
|
2003
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
2012
|
2013
|
2013
|
2013
|
2013
|
2013
|
2013
|
2013
|
2013
|
2013
|
terug naar station Voorburg
|