stationsgebouw II Den Haag HS
stationsgebouw II Den Haag HS
gebouwd in: 1891
architect:
Dirk Antonie Nicolaas Margadant
(1849 - 1915)
internationaal neorenaissance: franse mansarde daken, duitse koepelvormige daken. Middendeel met twee torens aan weerszijden. Twee verschillende velugels. Bevat koninklijke wachtkamer.
Monumentaal stationsgebouw met ijzeren overkapping in rijke
neo-renaissance uit 1888-1893. Het in baksteen met rijkelijke toepassing
van gebeeldhouwde natuurstenen onderdelen opgetrokken hoofdgebouw
bestaat uit een middengedeelte van drie bouwlagen, geflankeerd door
risalerende hoekparijen met door lantaarns bekroonde koepeldaken. Aan
weerszijden is een lagere vleugel gebouwd, die zijn beeindiging vindt in
een hoekpaviljoen. Aan beide uiteinden van de zijvleugels zijn
overkappingen. Het middengedeelte van de voorgevel heeft in de
boogzwikken van de vensters in de verdieping gebeeldhouwde allegorische
figuren, voorstellend kunst, handel, nijverheid en wetenschap. Hierboven
in het natuurstenen fries het opschrift "Hollandsche IJzeren Spoorweg
Maatschappij". Het beeldhouwwerk aan en in het koninklijk paviljoen is
vervaardigd door het atelier Van den Bossche en Crevels te Amsterdam,
het schilderwerk door M.A. Hendricks en het glas-in-lood door J.L.
Schouten te Delft.
De koninklijke wachtkamer in de linker zijvleugel is een zeldzaam
voorbeeld van zeer rijke neo-renaissance architectuur en interieurkunst.
Oa. een marmeren trappehuis met bronzen balustrades en sierlantaarns,
geschilderde wanddecoraties en gestuct koofplafond.
De overkapping van het station bestaat uit twee evenwijdig lopende 17
meter brede gietijzeren kappen, beide met een veelhoekige lantaarn. De
overkapping wordt gedragen door versierde, gietijzeren zuilen met
composiete kapitelen.
adres: | Stationsplein 41
2515BV Den Haag |
Klik hier voor een kaartje
1895
|
1900
|
1900
|
1910
|
1910
|
1910
|
1910
|
1910
|
1915
|
1920
|
1920
|
1920
|
1920
|
1930
|
1930
|
1932
|
1932
|
1935
|
1935
|
1935
|
1935
|
1939
|
1939
|
1949
|
1949
|
1950
|
1950
|
1950
|
1954
|
1955
|
1955
|
1955
|
1960
|
1960
|
1960
|
1960
|
1960
|
1960
|
1964
|
1967
|
1970
|
1970
|
1970
|
1970
|
1974
|
1975
|
1975
|
1977
|
1977
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1978
|
1980
|
1980
|
1982
|
1986
|
1986
|
1990
|
1992
|
1995
|
1995
|
1999
|
1999
|
2003
|
2003
|
2003
|
2003
|
2003
|
2003
|
2003
|
2003
|
2003
|
2003
|
2003
|
2003
|
2005
|
2005
|
2007
|
2007
|
2007
|
2007
|
2007
|
2007
|
2007
|
2007
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2009
|
2010
|
2011
|
2011
|
2011
|
2011
|
2011
|
2011
|
2014
|
2014
|
terug naar station Den Haag HS
|