stationsgebouw III Delft
stationsgebouw III Delft
gebouwd in: 2012
architect:
Mecanoo
Als onderdeel van een compleet
vernieuwde spoorzone bouwt
ProRail in Delft een ondergronds
station en een tunnel. Vanuit dit
station rijden de treinen straks
direct een 2.300 meter lange
spoortunnel in onder de stad
door.
Het huidige tweesporige viaduct is
een flessenhals voor het treinverkeer
op het traject Amsterdam -
Rotterdam. De spoortunnel is voorlopig
tweesporig, maar voorbereid
voor de aanleg van vier sporen.
De spoortunnel bewerkstelligt
daarnaast een aanzienlijke verbetering
van het lokale leefklimaat. De
treinen op het drukbereden traject
Amsterdam - Rotterdam veroorzaken
namelijk nogal wat overlast
voor de omgeving. Het bestaande,
lange spoorviaduct dwars door Delft,
met zo�n 350 passerende treinen
per dag, is de gemeente dan ook al
lang een doorn in het oog.
Bovenop het ondergrondse station
komt het nieuwe stadskantoor. En
boven de tunnel komt nog veel
meer ruimte vrij. Daar komen 1.500
woningen, 50.000 m2 kantoren en
een nieuw stadspark. Doordat de
trein onder de grond verdwijnt,
ontstaat bovendien een ruimtelijke
verbinding tussen de stadsdelen
aan weerszijden van het huidige
viaduct. De gemeente Delft heeft
de ambitie uitgesproken om de
spoorzone te ontwikkelen tot een
hoogwaardig stedelijk gebied.
In 2007 is een keuze gemaakt uit de
ontwerpen van verschillende architecten.
Inmiddels is er een voorlopig
ontwerp, dat in de loop van 2007
verder wordt uitgewerkt. Het bestaande,
historische stationsgebouw
krijgt een horecabestemming.
2011
|
2014
|
2014
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2016
|
2016
|
2016
|
2016
|
2016
|
terug naar station Delft
|