architect: W. Kloos - stationsweb
W. Kloos
(1904 - 1960)
Willem Bernhard Kloos (geboren 1904 te Nederlandsch Indië) is maar korte tijd in dienst geweest als architect bij NS, maar is vanwege zijn bijdrage aan de eerste naoorlogse standaardstations wel relevant binnen dit onderzoek. Kloos studeerde bouwkunde te Delft en promoveerde in 1939 met een proefschrift getiteld 'Het Nationale Plan'. Tevens was hij bij de
gelijknamige rijksdienst werkzaam als stedebouwkundige. De Rijksdienst voorhet Nationale Plan legde globaal de planologische ontwikkelingen van Nederland vast en was in feite een zelfde soort reguleringsmaatregel als de Woningwet van 1901 en het Streekplan van 1931, maar dan op nationaal niveau.
In 1946 volgde Kloos J. W. Froger op als hoofd afdeling Stedebouw van NS. Kloos hield zich vooral bezig met gecompliceerde stedebouwkundige reconstructies in steden als Rotterdam, Venlo, Eindhoven en Leiden, alwaar gelijkvloerse kruisingen met het wegverkeer werden opgeheven door verhoging van de spoorbaan, alsook meer efficiënte toevoerwegen naar stations werden gecreëerd.
Om gezondheidsredenen moest Kloos zijn veeleisende functie als stedebouwkundige bij NS neerleggen en in 1954 werd hij door Van der Gaast bij de afdeling Gebouwen aangetrokken om als architect een aantal prototypes voor gestandaardiseerde stations te ontwerpen; een kleinschalige opdracht die met zijn zwakke gezondheid te overzien moest zijn. Kloos overleed echter in 1960.
Bron: Lansink, Victor M. Spoorwegstations in Nederland 1955 - 1980 - Variatie in Standaardisatie.
zie lansink.tomaatnet.nl
|