Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Zaagwesteinde - stationsgebouw (1975) station Zaagwesteinde

stationsgebouw (1975)
Het haltegebouwtje Zwaagwesteinde tussen Groningen en Leeuwarden heeft een traditionele vorm met zadeldak en is opgebouwd uit baksteen. Wel heeft het grote vensters, zodat het een open karakter heeft. Terwijl in andere gevallen steeds moderne vormen en veelal moderne materialen werden gebruikt, is dat hier niet het geval. Dit haltegebouw is het enige naoorlogse stationsgebouw met een zadeldak. Zadeldak en gebruik van baksteen zijn de laatste sporen van het traditionalisme in de stationsarchitectuur van Van der Gaast. Het haltegebouw, dat op 21 juli 1955 in gebruik werd genomen, werd na een korte tijd dienst te hebben gedaan als bloemenzaak in 1998 dichtgetimmerd en overgedragen aan Noordned. Het werd in 2003 gesloopt.

Afbeelding toegevoegd op 25 nov 2024

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
Bron: F.J. Hoevenagel © Stichting NVBS-Railverzamelingen
Op grond van een overeenkomst met de NVBS heeft stationsweb het recht gekregen de collectie historische stationsfoto s van Hoevenagel integraal op stationsweb op te nemen. Voor elk gebruik van de getoonde foto anders dan opnemen in de prive-verzameling (zoals op uw eigen website of Social Media, zoals Facebook) moet per mail toestemming van de Stichting NVBS-Railverzamelingen gevraagd en verkregen worden. Als die toestemming niet is verkregen kunt u een link maken naar deze website.
Foto's in hogere resolutie zijn aan te vragen via de NVBS (fotobureau@nvbs.com): Fotonummer NEG5419-016
Meer afbeeldingen van F.J. Hoevenagel © Stichting NVBS-Railverzamelingen

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1970





1975