|
station Zevenaar - afbeelding 34
station Zevenaar
Reacties
Frank Kouwenhoven | 17 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Een beeld van de tanende exploitaite van de Rheingold. Kwam in de beginjaren nog een stam van tien rijtuigen het land binnen, in het voorlaatste jaar van de ecploitatie waren het er nog maar vijf, waarvan twee D´s. Dat zal te maken hebben gehad met het feit dat in Utrecht de trein werd opgedeeld in een deel voor Amsterdam en een voor Hoek van Holland. Of de voorste D van Duitsland meekwam of tezamen met de lok in Zevenaar werd aangehaakt kan ik niet zien De D kan ook een Staatsspoor-verleden hebben. Ondanks het feit dat de Rheingold een snelle (volgens de DRG de snelste)internationale verbinding tussen de Noordzee en de alpen (Basel) was, moest er toch bij een grensplaats gestopt worden voor de wisseling van lokomotief, en naar ik aanneem ook voor de grensbeambten. De 3900 bracht de trein naar Amsterdam. Het deel voor Hoek van Holland werd vanaf Utrecht door een 6000 getrokken. (voor een kopstation is een tenderlok wel zo handig, denk ik dan)
Lees meer over de Rheingold in het gelijknamige boek van F. Ernst. uitgave Schuyt & Co |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1934
1938
|
|
|