Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Winschoten - afbeelding 26 station Winschoten

stationsgebouw (1989)
type: SS 3e klasse
Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terugstaande eindvleugel die als regel een blinde muur heeft, soms met deuren. De daken zijn met zink gedekt. De perrongevel is identiek met de voorgevel, doch heeft geen halfronde versiering. De beganegrondse deuren en vensters (ruimte voor de stationsdienst) hebben rondbogen, de verdiepingsvensters segmentbogen.


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
14 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8 gegeven.

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Peter Collet8 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een foto van mij waarbij de gegevens kennelijk niet goed zijn overgekomen. De foto is gemaakt op 26 maart 1989.
Antwoord webmaster:
ok, hij zag er wat ouder uit dan het in werkelijkheid was. ik heb het nu verbeterd.
Han Lefering8 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Niet alle spoorwegmaatschappijen hanteren dezelfde hoogte en breedte van beladen wagons. Om vast te stellen of een wagon correct beladen was, werd de wagon onder de mal gezet. Aan de mal hingen diverse profielen. Men koos het profiel van het land met afwijkende maten als de wagon daarheen of doorheen moest. Kon de wagon eronder door dan was deze juist geladen. Men noemt dat het omgrenzingsprofiel van de vrije ruimte. Voor wagons met een afwijkend profiel moest in Utrecht een vervoersregeling worden aangevraagd. Als deze werd gehonoreerd dan werd het een vervoer buiten profiel.
Han Lefering8 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze foto is uit 1988. De beveiliging wordt omgebouwd. Het wissel is nog mechanisch, links op de foto een nog niet aangesloten wisselmotor. Er zijn drie dwergseinen zichtbaar. Vreemd is dat ze niet afgekruist zijn. Verder drie uitrijseinen van de klassieke beveiliging en een ladingmal.
Antwoord webmaster:
dank je. heb het gewijzigd.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1988

1989