|
station Winschoten - afbeelding 13
station Winschoten
stationsgebouw (1941)
type:
SS 3e klasse Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terugstaande eindvleugel die als regel een blinde muur heeft, soms met deuren. De daken zijn met zink gedekt. De perrongevel is identiek met de voorgevel, doch heeft geen halfronde versiering. De beganegrondse deuren en vensters (ruimte voor de stationsdienst) hebben rondbogen, de verdiepingsvensters segmentbogen.
|
trams van de OG naast het stationsgebouw.
Afbeelding toegevoegd op 19 nov 2010
9 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8,7 gegeven.
Deze afbeelding in hogere resolutie downloaden (1540 x 1016).
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
Harry | 20 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Als onderdeel van een serie mag dat toch wel? Had/heeft een station een mooi seinhuis, een laadperron of empacement, is dat regelmatig te zien. Ook zonder verhalen eromheen plaatst het een station in een duidelijker context. En het lokt heus geen bezoekers weg. Ook destijds waren mensen dolblij van die omgebouwde fluitketels af te zijn. Toen de RTM na de watersnoodramp doodleuk hun diensten wilde hervatten, brak er een kleine volksopstand uit in de o zo gezagsgetrouwe uiterwaarden. |
Antwoord webmaster: |
ja ik laat hem ook staan omdat op de achtergrond het station goed te zien is en het toch een mooi tijsbeeld geeft, maar wanneer ik teveel foto's van treinen of van trams opneem kan men op den duur de stationsfoto's niet meer vinden en lopen mijn bezoekers wel weg. |
Harry | 18 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Een mooie foto, typerend voor een periode. Twee stoomtrams* staan te wachten op de overstappers. Rechts zie je nog net de contouren van een autobus. Niet te zien is de tramlijn aan de voorzijde van het station (andere maatschappij) Het woord transferium is misschien nieuw, het idee zeer zeker niet.
*Elders op deze site zijn wat tramlijnen opgenomen. Deze zijn voorzien van fatsoenlijke stations en redelijk materieel. Deze blokkendoosjes reden zowat overal, behalve op de Waddeneilanden, Noord Beveland en een groot deel van het veel te drassige rivierengebied. Met de tram van Vaals naar Den Helder was grotendeels wel mogelijk. Maar met een kruissnelheid van 8a 10 km per uur niet aan te bevelen... |
Antwoord webmaster: |
Deze foto is er een beetje tusendoor geglipt, met die trams zou ik hem eigenlijk niet op nemen. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1941
1948
|
|
|