|
station Vught - stationsgebouw (1960)
station Vught
Reacties
Theodoor van den Heuvel | 22 sep 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Beste Wichor,
Bij het commentaar die een zekere Berrie bij foto 10 van station Vught heeft geplaatst wil ik wat correcties op doorvoeren.
Wat hij aanziet als de ingang van de tunnel onder de sporen door van station Vught was in werkelijkheid de houten abri die van 1942 tot 1965 op het tweede perron heeft gestaan. Verder zijn de witte strepen die voor de ingang van deze abri te zien zijn geen afzettingslint o.i.d., maar de houten afrastering welke op het tweede perron en bij de abri heeft gestaan. De tunnel waarover Berrie het heeft is aangelegd in het voorjaar en zomer van 1965 waarbij de voorgenoemde abri is verwijderd (en niet in 1962 zoals hij of zij beweert). Deze abri is door de sloper verkocht aan een particulier in Vught die er een schuurtje voor in zijn tuin heeft gemaakt.
De leidingen die te zien zijn op de staanders van de bovenleidingportalen zijn in 1960 of anders medio 1961 verwijderd; op foto's van J.G.C. van de Meene die hij genomen heeft in Vught in het laatstgenoemde jaar zijn ze al niet meer te zien.Vervolgens kan ik nog melden dat de dienstwoningen 43 aan de Helvoirtse weg en 44 aan de st. Elisabethstraat, alsmede de wachtposten bij deze woningen eind 1964 zijn gesloopt bij de ingebruikname van het lichtseinenstelsel 1956 op het baanvak 's-Hertogenbosch - Boxtel.
De goederenloods welke naast het station heeft gestaan is gesloopt in 1971, het toiletgebouwtje heeft het uitgehouden tot 1976, waarna ook dit gesloopt is.
Mocht Berrie meer te weten willen komen over de spoorwegen in Vught mag hij of zij gerust contact met mij op mijn e-mail adres opnemen. |
berrie | 9 aug 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Ik zag aan deze foto iets opvallends. op de masten van de bovenleiding zien we de telefoon verbinding lopen aan beide kanten. ik heb dat opgezocht de draden liepen toen nog niet onder de grond. nu zijn de gaten waar de beugels aan vast zaten nog steeds te zien. op elke mast langs het traject zitten de twee gaten als herinnering. ook is de mast op de voorgrond naar de zijkant van het perron verplaatst. stond altijd in de weg bij het instappen in de trein. dit beeld is nu dit jaar 06 vernieuwd en opgeknapt. |
berrie | 8 aug 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
het oude vught in de jaren 60. op de foto zien we wat er na tien jaar verandert was. zo zien we opvallend een voetgangersoversteek over het spoor en nog met spoorbomen. ook ook zien we het begin van de voetgangerstunnel achter de paal op de voorgrond. het lint moest de reiziger van het gat vandaan houden. ook zien we de portaal van de bovenleiding op de foto. op foto 13 zien we dat de portaal een ander formaat heeft en dat het voetstuk van het perron is. in 1962 kwam de voetgangerstunnel gereed en een jaar later was de overweg verdwenen. het was met de hand de spoorbomen sluiten. De zwengel voor de overweg bij de chef zn deur was voor de overweg de helvoirtseweg. toen had hij het niet zo druk. elk uur kwam de trein met uitzondering van het goederenverkeer dan. Nu zou hij het niet meer kunnen bijhouden. om de vijf minuten komt de trein voorbij. Op foto 15 zien we de oude chef, dhr hobbelen was zn naam, zitten. hij zat er de hele dag als hij het kon. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1960
1964
1965
|
|
|