|
station Sneek - afbeelding 13
station Sneek
stationsgebouw (1955)
type:
Sneek Het stationsgebouw bestaat uit een centraal, twee bouwlagen hoog gedeelte met vierkante plattegrond en twee vleugels met rechthoekige plattegrond. Het centrale deel wordt door een gebroken schilddak gedekt, waarop vier schoorstenen zijn geplaatst, de vleugels worden door twee schilddaken gedekt. Op het voorste dakschild van het centrale deel staat een dakkapel met zadeldakje en klok. Het gebouw is uit bruine baksteen opgetrokken, de decoratieve gevelbanden zijn wit bepleisterd. De hoeken worden afgesloten door ondiepe pilaren, de gevels onder de daklijst worden afgesloten door een doorlopend fries gedecoreerd met cirkelvormige elementen. Vensters en deuren, zowel aan de vóór- als aan de achterzijde zijn door nieuwe vervangen. De meeste zitten wel op de oorspronkelijke plaats in de gevels. Tegen de oostelijke zijgevel en over de hele lengte van de achtergevel is een overkapping geplaatst, die in de stijl van de Art Nouveau is uitgevoerd. De gietijzeren zuilen met Corinthische kapitelen ondersteunen een forse, deels vernieuwde, houten luifel.
|
Straatzijde
3 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,3 gegeven.
|
Bron:
Collectie Jeroen Doedel Verzamelaar van ansichtkaarten van stations en tramhalten in heel Nederland.
Meer afbeeldingen van Collectie Jeroen Doedel
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
frans berkhout | 12 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
De autobusonderneming NTM hield geheel rechts in het gebouw een bijkantoor (hoofdkantoor te Heerenveen.)Vanuit dit kantoor werden de busdiensten geregeld naar Alkmaar (overstappen te Den Oever, lijn SC en dat in samenhang met de NACO uit Alkmaar, lijn SB van Alkmaar naar Leeuwarden v.v.), naar Heerenveen en Leeuwarden. Terwijl de garage van de NTM een kleine 300 meter was gelegen aan de Bolwarderweg. |
Antwoord webmaster: |
en wat heeft dat met deze afbeelding te maken? zie je daar hier iets van? |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1950
1955
1958
1959
|
|
|