Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Sittard - afbeelding 20 station Sittard

stationsgebouw I (1905)
type: SS 4e klasse
Bestemd voor minder grote plaatsen. Rechthoekig en hoog gebouw. Het middendeel heeft een puntgevel en op de verdieping drie gekoppelde rondboogvensters. Gevels van straat- en perronzijde springen niet terug zoals bij vijfde klasse stations. Gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. De drie vensters die zich op de verdieping in de perrongevel bevinden, zijn niet gekoppeld, doch over het middendeel verdeeld. De vensters en deuren zijn op dezelfd wijze versierd als bij stations van de vijfde klasse.


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 6 gegeven.
Bron: Beeldbank Sittard- Geleen
Meer afbeeldingen van Beeldbank Sittard- Geleen

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Victor Lansink18 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station is in 1902 verbouwd in deze hoedanigheid. Zie ook foto nummer 7.
Antwoord webmaster:
inderdaad, Romers had bij de betreffende verbouwing nog niet opgemerkt dat het dak van het hoofdgebouw ook gewijzigd was. Dat heb ik er nu wel bijgezet.
John Geelen17 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het valt me op dat het dak op deze foto geheel anders is dan op de andere foto's. Is het zeker dat het het station van Sittard is? En als het zo is: Is bekend wanneer en waarom er een geheel ander dak werd geplaatst?
Antwoord webmaster:
he ja wsqat vreemd. was mij nog nooit opgevallen. ik weet niet zeker of dit wel sittard is dan, maar ik ken zo op het eerste gezicht ook geen ander station in nederland wat het dan wel zou kunnen zijn. is er iemand anders van de vaste bezoekers die hier meer over kan vertellen?

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1900


1905