Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station 's Heerenhoek - stationsgebouw (1978) station 's Heerenhoek

stationsgebouw (1978)
type: ZB standaard
woning met kantoor. Eenvoudig rechthoekig gebouw met zadeldak en toegang in de kopgevel.

Afbeelding toegevoegd op 20 aug 2011

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,1 gegeven.
Deze afbeelding in hogere resolutie downloaden (728 x 495).

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Jan Strooband24 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De foto is gemaakt op 7 oktober 1978. Het betrof een speciale rit voor spoorwegliefhebbers van Goes naar de containerhaven in het Sloegebied.
Antwoord webmaster:
dank ik heb de datum veranderd
Albert Remijn18 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Prachtige foto!De boerderij die je nt onder de rook van de loc ziet was mijn geboorteplaats in 1943 en heb daar gewoond tot febr. 1984 Wanneer en bij welke gelegenheid is deze foto genomen? Ik wil dit station nabouwen in H0 en daar de treintjes langs laten rijden!Dit station is indertijd gebouwd als onderdeel van de z.g. ringspoorlijn door de "zak" van Zuid Beveland met als eerste doel passagiersvervoer.Door de opkomst van de autobus niet meer verder geexploiteerd als zodanig.Wl nog lang in gebruik gebleven als goederenvervoer.Ik weet nog dat er in mijn jeugd 3 sporen lagen, dus 1 doorgaand, 1 opstelspoor en 1 spoor voor laden en lossen.Er stond op dit station ook nog een z.g.Pakstation voor fruit van de Veilingvereniging Zuid Beveland ( VVZB )waar wij als kinderen altijd op de lege opgeslagen kisten speelden, een weegbrug ( waar mijn vader weger was) een aardappelhandel-loods waar men aardappelen en uien sorteerde en verpakte,en een loods voor kunstmest van de toenmalige LTB (later de NCB) Ook lag er nog een heuvel om wagons gelijkvloers te kunnen laden ( ik herinner me nog van het laden van paarden), die later is weggegraven.Bij het fruitpakstation werden wagons geladen met gesorteerd fruit.In het najaar was het altijd een drukte van belang in de bietencampagne.Elke dag kwam een trein met soms wel 40 wagons langs om de volle op te halen en lege weer neer te zetten.De machinisten gingen dan naar een verderop gelegen cafe hun "boterhammen op te eten",dus de grote stoomloc stond dan dikwijls wel een uurtje onder stoom te blazen en te roken voor het raam van ons huis!!In het begin werden die wagons allemaal geladen met de riek vanuit de boerenwagens, later kwam een kraan dit doen m.b.v. de z.g. bietennetten, en ng later een vaste loopkraan.Ook werden er kolen gelost door de plaatselijke kolenboer en werden na de graanoogst ook heel veel wagons geladen met vnl.tarwestro van de plaatselijke strohandelaar.Momenteel is alles zo'n beetje in verval doordat daar alles is verdwenen wat handel betreft. Sinds de zeventiger jaren werd het spoor zlf nog gebruikt voor vervoer vanuit het Sloegebied. Daar er echter een nieuwe verbinding is gemaakt direct met het hoofdspoor Vlissingen-Bergen op Zoom, is dit spoor buiten gebruik geraakt en heeft men in 2009 ook de rails en bielzen opgeruimd, zodat er nu alleen nog een strook zand ligt wat in de toekomst als wandelpad ingericht zal gaan worden door de gemeente Borsele. Hebt U misschien nog foto's van de opening van dit spoorlijntje, ik zou graag weten met wat voor materiaal men toen reed ( Loc's n/of rijtuigen)Bij voorbaat hartelijk dank . Albert Remijn
Antwoord webmaster:
ik vind de foto helemaal niet zo mooi, want er staat veel te veel trein op en te weinig station. ik had liever gewacht tot de trein weg was om de foto te nemen, maar ja hij is niet van mijn hand. foto's van treinen zijn er heel veel op internet, dus die haal ik structureel van mijn site als er goede alternatieven zijn, maar die zijn er op dit moment van dit station nog niet. ik heb niet meer foto's dan wat ik hier op mijn site heb staan. bij de opening reed men me OmC serie 900. als je googlte kun je daar plaatjes van vinen.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1978