|
station Schiphol - afbeelding 7
station Schiphol
stationsgebouw I (1983) Het NS station Schiphol vormde in de jaren zeventig van de twintigste eeuw een positieve uitzondering op de stationsarchitectuur uit die tijd. Omdat het deel uitmaakte van de Nationale Luchthaven, werd er voldoende geld beschikbaar gesteld om een station met een eigen identiteit te kunnen bouwen. Het is een ontwerp van Van der Gaast en S.H. Krudde en kwam in overleg met M.F. Duintjer, de ontwerper van het luchthavengebouw, tot stand. Bij het station kwam de spoorbaan met de perrons ondergronds te liggen, onder de start- en landingsbanen door. Om het bovengrondse gedeelte een opvallende representatieve bouwmassa te verlenen, zodat het niet wegviel in het luchthavencomplex, is gekozen voor een grote ronde cirkelvormige hal boven de ondergrondse spoorweg. Er ontstond daardoor een scherp contrast tussen het NS-station en het rechtlijnige en strakke ontvangstgebouw van de luchthaven, waardoor het eigen karakter van het railvervoer werd onderstreept. Herkenbare elementen voor de architectuur van Van der Gaast waren de transparante gevels en het bijzondere dak. Het gebouw was in staal geconstrueerd om het zo licht mogelijk te maken. De puien waren van aluminium met bronskleurig zonwerend glas, afgedekt door een brede, duidelijk uitstekende donkerbruine daklijst. Het ronde dak was verdeeld in vijf even grote segmenten, als de punten van een taart. Elk volgende segment stak een meter boven zijn voorganger uit, zodat het effect van een rondlopende trap met vijf treden ontstond. In het midden van dit dak was een lichtcilinder aangebracht. In de hal bevonden zich de voorzieningen voor de reizigers en de dienstruimten. Deze waren afgedekt met geluidabsorberende materialen om het lawaai van het luchtverkeer te weren. Dit bovengrondse gedeelte is in 1993 afgebroken. Het NS-station is nu geheel geïntegreerd in het Luchthavengebouw. Vanuit de hal leidden hellingbanen en trappen naar de laaggelegen perrons. Het langgerekte ondergrondse deel is in beton geconstrueerd en contrasteerde sterk met het lichte bovengrondse gedeelte. De kunstenaar Martin J. Schwencke had de ruim driehonderd betonnen zuilen op de perrons, die de dakconstructie dragen, voorzien van een kleurige vlakverdeling. Keek de reiziger langs de zuilen dan ontstond het effect van rechte lijnen. Keek hij vanuit een wegrijdenden trein dan ontstond er een pijlvorm. Tegenwoordig hebben de zuilen een gladde bekleding.
|
kunstwerk op pilaren langs de perrons
12 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 5,2 gegeven.
|
Bron:
Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 154066
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
m.j. schwecnke | 15 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
gaarne wil ik ook nog opmerkzaakmaken dat de naam Martin L. schwenke moet zijn
Martin J. Schwencke |
Antwoord webmaster: |
Ik heb het gewijzigd. Je zult het zelf wel het beste weten ;-) |
m.j schwecncke | 15 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Opmerkelijk is dat de vernietiging van het kusntwerk veroorzaakt is door de bekende architekten J. van Benthem en M. Crouwel. In een gesprek op het kantoor van de Nederlandse spoorwegen bleken de heren geen enkele interesse te hebben in het kunstwerk noch in de achtergronden. Te bizar voor woorden. Oorpronkelijk was het werk uitgevoerd in verf.
Omdat het toch te zeer te lijden had onder vervuiling is het voor een bedrag van ruim 400.000 gulden opnieuw uitgevoerd in 3000 m2 hoogwaardig keramiek. De Nederlandse spoorwegen
hebben de kunstenaar, omdat de rechter alle werkzaamheden op het station had laten stilleggen, een behoorlijke schadeloostelling moeten betalen.
De liefde voor kunst van de heren van Benthem en Crouwel schijnt een wassen neus te zijn |
Antwoord webmaster: |
Aha, wat leuk. Aan het mailadres zie ik dat deze opmerking van de kunstenaar zelf afkomstig is. ]er zijn al meer personen die op mijn site worden genoemd die zichzelf hebben gegoogled en een aanvulling hebben geleverd. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1980
1981
1982
1983
|
|
|