Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Schiebroek - afbeelding 15 station Schiebroek

stationsgebouw (1939)
gebouw bevat woning met lokalen voor diensten

bron: Herman Palm

Afbeelding toegevoegd op 7 okt 2010

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 6,8 gegeven.

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Leon Martin31 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De spoorbrug op de voorgrond van de foto was in die tijd waarschijnlijk nog een draaibrug. Als kind heb ik vaak onder die brug gespeeld, als tenminste de Erasmussingel, waar de brug overheen gaat, bevroren was. Dat was in de jaren '50. Het mechanisme was in die tijd nog intact maar werd nooit meer gebruikt. Ik herinner mij nog dat er via gaten in het spoordek direct tegen de wielen van de treinen aangekeken kon worden. Die kwamen dan op zo'n 20 cm voorbij. Als onze ouders dat toch eens geweten hadden!!
Han Lefering5 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De lantaarn op de foto is uit de begin periode. Dergelijke staions waren in 1939 voorzien van elektrische verlichting.
Antwoord webmaster:
maar waarom is dan de betonnen voet zo vies? dat kan toch nooit in heel korte tijd al zo zijn gekomen? ik weet het nu niet meer wat ik er mee aan moet. qua lantaarn lijkt het inderdaad sterk op de oudste foto's. als ik het vergelijk met de foto uit 1918 kun je zien de kap daar al anders is dan die uit 1909.
Frank Kouwenhoven1 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leuke dingen die zoekplaatjes. Wat de datering betreft denk ik eerder aan september 1939. I.v.m. met de oorlogsdreiging zijn er toen tijdelijk stoomtreinen ingezet op de Hofpleinlijn. Zie het standaardwerk over de ZHESM van J.F. Smit (ISBN90-71082-09-1) blz. 43. Delokomotief die daarbij is afgebeeld is van de NS-serie 5500. Ook op de foto kan, gezien het getoonde front, een 5500 zijn afgebeeld. zie ook de vervuiling op de betonnen fundering, dan valt niet direct aan te nemen dat dat bij de ingebruikneming van de spoorlijn al in een zo vergaande staat was gekomen. Ik houd het dus op 1939. Wat de letters tussen de palen betreft, denk ik dat dat te maken heeft met de fabrieksnaam van de masten. Zie ik het goed dat heeft het bordje met de letters een heel ander verdwijnpunt dan het gebouw op de achtergrond. Wat mij betreft dus geen Friesland.
Antwoord webmaster:
dit lijkt mij een heel plausibele verklaring. ik zal 1939 noteren, daarmee passen alle puzzelstukjes in elkaar. goed gezien van dat verdwijnpunt. het blijkt inderdaad een bordje aan de paal te zijn in plaats van een plaatsnaam bord op het perron. nu is het ex-zoekplaatje helemaal opgelost. dan kje wel.
Han Lefering14 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het zou best kunnen dat de foto is gemaakt voor de opening van de elktrische dienst.
Antwoord webmaster:
dat is inderdaad wel een plausibele verklaring. ik weet niet of er toen stoomtreinen reden, maar dat zal wel, want dat was de enige andere optie voor het werkverkeer. ik zal de datum aanpassen.
Han Lefering10 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op foto 7 staan modernere gaslantaarns. Kijk naar de kap. Als de foto werkelijk uit 1918 is, dan is deze foto van eerdere datum. Misschien wel uit de beginperiode.
Antwoord webmaster:
maar ook in de beginperiode reden op de hofpleinlijn electrische treinen. dat is het juist. dit was de eerste elektrische lijn van Nederland.
Han Lefering8 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op foto 5 is de perronverlichting te zien die aanwezig was in de oorlog. De standaard gebogen mast. Op deze foto is een oudere verlichting aanwezig, dus is de foto niet uit de oorlog.
Antwoord webmaster:
Waarom rijden er dan stoomtreinen? Die hebben hier toch nooit regulier gereden, behalve dan tijdens de oorlog. Vreemd. Ik zal de datum weer aanpassen, het zal dan wel in de haren 30 zijn ofzo.
c.a.feijtel7 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik denk dat deze foto in 1945 kort na de bevrijding genomen is. De bovenleiding is volgens mij pas na de spoorwegstaking weggehaald. Voordien was er geen aanleiding met stoomtractie te gaan rijden.
Antwoord webmaster:
goede redenering. Ik heb het jaartal veranderd.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1939