|
station Rotterdam Hofplein - afbeelding 28
station Rotterdam Hofplein
stationsgebouw II (1980) In Rotterdam kwamen sedert 1953 vier nieuwe (of vernieuwde) stations tot stand: Noord, Zuid, Hofplein en Centraal. De moeilijke situering van Hofplein werd met doortastend vernuft overwonnen: een ruime stationshal werd geplaatst vóór de spoorbaan Dordrecht-Rotterdam Centraal en een korte tunnel en trap geven van deze (loketten)hal toegang tot het Hofplein-perron, de dienstvertrekken en het restaurant, met zijn zitje buiten en zijn hoog uitzicht over de omgeving. De hal zelf valt op door haar kleurwerking en haar rijke afwisseling van materialen. Wanden van gele en van rood-Groninger baksteen, een wit, geel en blauw beschilderd cassettenplafond, blauwe pilaren vóór de hoge glaswand en toegangen tot de tunnel in geaderd witmarmeren omlijsting met daartussen travertinplaten. Toch doet het geheel geenzins overdadig aan. De vormgeving is strak en doelmatig, kalm en waardig.
|
interieur
4 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7 gegeven.
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
Bert van der Meer | 18 apr 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Dit is de "bovenhal". Station Hofplein werd namelijk doorsneden door het zogenaamde Hoogspoor, waarover het spoor van Rotterdam CS richting Dordrecht. Het monumentale ingangsgebouw was, op maaiveldniveau, tegen dit viaduct aangebouwd: enkele ruimten onder dit viaduct deden dienst als plaatskaartenkantoor van Station Hofplein. Helemaal aan het einde van het spoorviaduct van de Hofpleinlijn lag de "bovenhal". Na de afbraak van het hoofdgebouw als gevolg van de oorlogshandelingen is in de bovenhal het plaatskaartenkantoor gevestigd en tot ver in de jaren zestig was er ook een restaurant gevestigd. Vanaf het terras was er uitzicht op zowel het spoorviaduct van Hofpleinlijn en het Hoogspoor. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1980
1981
1989
|
|
|