Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Princenhage - stationsgebouw (1985) stopplaats Princenhage

stationsgebouw (1985)
nieuw station in de stijl zoals Seppe na de verbouwing.


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8 gegeven.
Bron: Peter Collet
Meer afbeeldingen van Peter Collet

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Rene ten Brummelhuis28 nov 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het stukje over de stationchefs is de naam Brummelhuis niet correct Deze moet ten Brummelhuis zijn
Frans Langen21 okt 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
bron: Princenhage in oude ansichten door Herman Dirven en Piet dekkers uitgave: Europese Bibliotheek - Zaltbommel 1975 Station Princenhage-Beek (op Heilaar). In de vroegere gemeente Princenhage waren drie stations: een aan de Spoorstraat te Beek, een tweede aan de Zanddreef bij het Liesbos en een derde -en ook het voornaamste- aan de Heilaarstraat. Dit stationsgebouw is nu een woning. (Opmerking Frans Langen: het gebouw is al geruime tijd geleden afgebroken. Ook de lijn is verplaatst door de komst van de HSL. Het gebouw heeft gelegen ten noorden van het huidige complex van Aartsen fruit) Vroeger was daar een wachtkamer met banken tegen de wanden. De planken vloer werd elke week geschrobd. Naast de wachtkamer was op een kantoortje, waar men via een klein loket kaartjes kon kopen voor alle plaatsen van Nederland. Een ritje naar Breda kostte tien cent en naar Etten vijftien cent. Buiten waren twee toiletten en natuurlijk waren er ook twee perrons. Aan de Beekse kant (richting Etten-Roosendaal) lag dit in de luwte van de boerderij van A. Dirven en aan de Haagse kant lag het perron tegenover de boerderij van J. Oomen, waar de treinen in de richting Breda stopten. Vanaf het einde van de vorige eeuw stopten er elke dag vier tot zes treinen. Achtereenvolgens waren er stationchef: Moelands, v.d. Zande en Brummelhuis. In 1895 werd Petrus Langen tot stationchef benoemd en hij heeft dit werk veertig jaar gedaan. ook moesten hij en zijn vrouw altijd de spoorbomen dichtdraaien.Het loon van de stationchef was in 1895 zegge en schrijve één gulden per dag. Rond 1935 is het station opgeheven. Eenmaal per jaar stopte er nog een trein om de honderden bedevaartgangers naar Hakendover mee te nemen.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1985