|
station Oosterbeek Hoog - afbeelding 14
station Oosterbeek Hoog
Reacties
cor van snippenberg | 24 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
In de jaren na mijn opleiding aan de Mulo Parkstraat in Arnhem werkte ik op 18,19 jarige (1955/56) leeftijd bij de NS in Arnhem, voornamelijk op het plaatskaartenkantoor maar ook bij de vrachtafdeling en in de bagageafdeling op het station. Op de plaatskaarten had ik het erg leuk, vooral veel lachen met de damescollegaas en hard werken aan het loket, zeker op zondagavonden, veel klanten en een goede sfeer. Maar ook werd ik op bepaalde dagen "verbannen" naar Oosterbeek. Verbannen dacht ik later vanwege die "gezelligheid"die de chefs niet vonden passen in de sfeer van autoriteit die er toen "heerschte" Ik moest dan per fiets om 5 uur 's morgens naar Oosterbeek fietsen van af Arnhem Malburgen, toen een nieuwe wijk. Dat duurde 50 minuten. Er was in het stationnetje geen enkele voorziening voor de werknemer, behalve water uit de kraan. En ook de normale bedieners van het station, die boven op de aanpalende dijk woonden toonden geen enkele interesse met hun wekelijkse vervangers. Daar zat je dan, 9 uur lang van zes uur tot half drie of van half drie tot 23.50. Vaak denk ik daar nog aan terug. Ik geloof dat je soms wel 50 kaartjes per dag verkocht en de rest was stilte, behalve de voorbijstormende treinen en in het bijzonder de D treinen, dat gaf toch een mooi gevoel. Ook hadden de normale werknemers van het station het zo gepland dat ze de twee maal per weekse kasopgave niet zelf hoefden te doen maar dat ze die taak overlieten aan de vervangers, natuurlijk was er geen telmachine oid te bekennen. Soms kwam mijn vader langs uit Ede met de trein en riep dan mijn naam waarna hij een reep schokolade naar me toe gooide. Ook vergat ik soms de perronverlichting aan te doen als de stoptrein uit Ede, dan wel Arnhem arriveerde in de avond.
Vaak als ik nu in de trein vorbijzoef op weg naar Arnhem of verder kijk ik nog even, het is wel goed opletten geblazen, want je bent er zo voorbij. |
Antwoord webmaster: |
wat een leuk verhaal. leuk om dat te lezen. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1950
1955
|
|
|