Han Lefering | 21 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Op de foto een diesel(motor)tram van de Maas Buurt Spoorweg. De MBS exploiteerde tot 17 september 1944 de tramlijn Nijmegen-Venlo. Een van de motowagens is momenteel in beheer bij de RTM. |
Maurice Vollebregt | 20 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Ja; deze foto is duidelijk uit de zomer van 1944 (blad aan de bomen) dus na het Amerikaanse vergissingsbombardement van 22 februari 1944. In september 1944 liep het station weliswaar nieuwe schade op door Operatie Market Garden echter zie ook Wikipedia: "In de Tweede Wereldoorlog werd het stationsgebouw in 1944 zwaar beschadigd. Hoewel het te herstellen was, werd het gesloopt en vervangen door nieuwbouw." |
Antwoord webmaster: |
Wie heeft die zin in Wikipedia geschreven dan? Het lijkt mij dat het gebouw toch veel erger beschadigd was dan hier te zien is. Herstel was in ieder geval veel moeilijker dan het hier lijkt. Het lijkt me sterk dat de ´moderniseerders´ bewust eerst het dak miniteus hebben gesloopt enkel en alleen om hun gelijk te krijgen dat het statino afgebroken moest worden. |
Maurice Vollebregt | 20 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Eindelijk een goede foto die duidelijk toont dat na het bombardement van februari 1944 slechts de linker vleugel van het stationsgebouw echt was verwoest (hier kijk je op de foto tegenaan). Het hoofdgebouw staat er gewoon nog, alle leien zitten zelfs nog op het dak! De Spoorwegen en de toenmalige Nijmeegse "stadsvernieuwers" wilden ons graag doen geloven dat het station zeer zwaar beschadigd / verwoest was. Men wilde echter duidelijk geen neogotisch station meer. Bij de motivatie voor het nieuwe station en in boeken over de oorlog komen dan ook steeds de latere foto's nl. uit 1945/1946 in beeld, toen het hoofdgebouw al deels afgebroken was. Zo lijkt het alsof de schade veel aanzienlijker was. Eeuwig zonde dat zo weinig moeite is gedaan om dit geweldige stationsgebouw te redden. Het had dezelfde grandeur als Amsterdam Centraal en Groningen Centraal. De kortzichtigheid van de Nijmeegse modernisten heeft helaas tot middelmatigheid geleid. En niet alleen in het stationsgebied! |
Antwoord webmaster: |
Is dat echt zo? Het ziet er wel heel erg ongeschonden uit. Hebben ze het hoofdgebouw met die bedoeling zo minutieus afgebroken? Ik zie op andere foto´s hier beelden waar het dak mist. Hebben ze dat alleen met die bedoeling gedaan? |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar
Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.