Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nijmegen - afbeelding 81 station Nijmegen

stationsgebouw II (1944)
middengebouw met aan de rechterzijde een toren met hoge spits. Twee vleugels en twee eindgebouwen die beide op de rechterzijde een toren hebben.

Vanwege copyright kunen de foto's van Dierdorp niet getoond worden.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft deze afbeelding het cijfer 7 gegeven.
Bron: via Floris Dierdorp
Deze foto is mij per fiets bezorgd door Floris Dierdorp, hij heeft hierop niet het auteursrecht. De foto is hier slechts op een zeer lage resolutie beschikbaar. Meent u het auteursrecht op deze foto te hebben en staat u publicatie niet toe, meld het, dan wordt de foto verwijderd.
Meer afbeeldingen van via Floris Dierdorp

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering21 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de foto een diesel(motor)tram van de Maas Buurt Spoorweg. De MBS exploiteerde tot 17 september 1944 de tramlijn Nijmegen-Venlo. Een van de motowagens is momenteel in beheer bij de RTM.
Maurice Vollebregt20 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja; deze foto is duidelijk uit de zomer van 1944 (blad aan de bomen) dus na het Amerikaanse vergissingsbombardement van 22 februari 1944. In september 1944 liep het station weliswaar nieuwe schade op door Operatie Market Garden echter zie ook Wikipedia: "In de Tweede Wereldoorlog werd het stationsgebouw in 1944 zwaar beschadigd. Hoewel het te herstellen was, werd het gesloopt en vervangen door nieuwbouw."
Antwoord webmaster:
Wie heeft die zin in Wikipedia geschreven dan? Het lijkt mij dat het gebouw toch veel erger beschadigd was dan hier te zien is. Herstel was in ieder geval veel moeilijker dan het hier lijkt. Het lijkt me sterk dat de ´moderniseerders´ bewust eerst het dak miniteus hebben gesloopt enkel en alleen om hun gelijk te krijgen dat het statino afgebroken moest worden.
Maurice Vollebregt20 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eindelijk een goede foto die duidelijk toont dat na het bombardement van februari 1944 slechts de linker vleugel van het stationsgebouw echt was verwoest (hier kijk je op de foto tegenaan). Het hoofdgebouw staat er gewoon nog, alle leien zitten zelfs nog op het dak! De Spoorwegen en de toenmalige Nijmeegse "stadsvernieuwers" wilden ons graag doen geloven dat het station zeer zwaar beschadigd / verwoest was. Men wilde echter duidelijk geen neogotisch station meer. Bij de motivatie voor het nieuwe station en in boeken over de oorlog komen dan ook steeds de latere foto's nl. uit 1945/1946 in beeld, toen het hoofdgebouw al deels afgebroken was. Zo lijkt het alsof de schade veel aanzienlijker was. Eeuwig zonde dat zo weinig moeite is gedaan om dit geweldige stationsgebouw te redden. Het had dezelfde grandeur als Amsterdam Centraal en Groningen Centraal. De kortzichtigheid van de Nijmeegse modernisten heeft helaas tot middelmatigheid geleid. En niet alleen in het stationsgebied!
Antwoord webmaster:
Is dat echt zo? Het ziet er wel heel erg ongeschonden uit. Hebben ze het hoofdgebouw met die bedoeling zo minutieus afgebroken? Ik zie op andere foto´s hier beelden waar het dak mist. Hebben ze dat alleen met die bedoeling gedaan?

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1940

1944
















1945


















1946




1947