Riet Voogd - Duursma | 1 nov 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
mijn grootvader Lodewijk Duursma was directeur van de blikfabriek. Hij is al in 1953 overleden aan de ziekte van PARKINSON wij kwamen dikwijls bij oma en opa in het huis Achter de Hoven in Leeuwarden Leuk dit station te zien |
K.de Vries | 11 dec 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze halte lag dicht bij Leeuwarden,Enkel spoor dus geen 2 perrons nodig.Later is de halte verplaatst en kwam bij halte 27 te liggen.Dichterbij Koopmans- meelfabrieken en Condens fabriek,waar de meeste reiziger werkten. Ik heb hier als machinist NS gereden. |
J.F. Oltmans | 20 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vergeten aanvulling: Wachtpost 26 bediende de overweg Achter de Hoven en mogelijk de beveiling van de brug over de Potmarge. Het voorsein stond ter hoogte van de Emmastraat zijde Willem Lodewijkstraat. |
J.F. Oltmans | 20 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze foto is genomen in het tijdvak 1948 - 1953.
De klasse-aanduiding van het rijtuig is verplaatst van de deur naar linksboven. In 1954 bestond de trein uit C12 (stalen) rijtuigen.
Van een bajonetligging van de perrons was nog geen sprake. In die tijd lag de halte aan de westzijde van de Willem Lodewijkstraat/Spoorstraat, volgens mij aan Achter de Hoven, zeer zeker geen Julianastraat. |
Antwoord webmaster: |
ok ik heb de datering veranderd |
Ben | 11 aug 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Mijn vader werkte vanaf de jaren 50 ook bij de blikfabriek. Hij woonde toen met zijn gezin in Groningen en verhuisde in 1956 naar Leeuwarden in een huis in het Rooie Dorp, Was dus vlakbij zijn werk.
Het schaatsen heb ik geleerd op dat spoorslootje aan de Spoorstraat |
Antwoord webmaster: |
Dit toch wel vrij weinig te maken met het station? aha ik zie nu dat er in andere commentaren ook sprake is van de blikfabriek, daar reageer je vast op. |
Karel de Boer | 25 okt 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Op bijgaande foto zijn werknemers van de Condens fabriek en Blikfabriek te Leeuwarden waren afkomstig uit de friese wouden. Daar ze bijna allemaal op klompen liepen, had de trein de bijnaam "klompentrein" |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar
Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.