Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Leeuwarden - afbeelding 46 station Leeuwarden

stationsgebouw (1863)
type: SS 3e klasse
Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terugstaande eindvleugel die als regel een blinde muur heeft, soms met deuren. De daken zijn met zink gedekt. De perrongevel is identiek met de voorgevel, doch heeft geen halfronde versiering. De beganegrondse deuren en vensters (ruimte voor de stationsdienst) hebben rondbogen, de verdiepingsvensters segmentbogen.


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
18 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 5,9 gegeven.
Bron: Fries Fotoarchief
Meer afbeeldingen van Fries Fotoarchief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Hein de Jong30 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Datering moet 1863 zijn (zie ook mijn opmerking van 17 april). Het station is in 1867/8 verbouwd (zie bijvoorbeeld foto’s 44 en 45 van 1870): zijvleugels symmetrisch verlengd met een deur met timpaan en drie vensters plus een marquise tegen de voorgevel van het middenrisaliet. Op deze foto is duidelijk de oorspronkelijke en bij SS 3e klasse stations gebruikelijke, terugspringende (zie schaduw) blinde muur te zien tussen de nog korte zijvleugel en eindgebouw.
Antwoord webmaster:
inderdaad, ik had het nog niet verbeterd. nu wel.
Hein de Jong17 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze opname toont het originele ontwerp van het station en de situatie van de omgeving zoals deze bij de officiële (en zeer feestelijke) opening van de lijn Harlingen - Leeuwarden op 14 oktober 1863 geweest moet zijn. De reizigersdienst vangt aan op 27 oktober 1863 (in plaats van, zoals oorspronkelijk gedacht, zondag 25 oktober 1863). De eerste jaren ligt het gebouw aan een kaal stuk grasland aan de grens van Leeuwarderadeel. In 1867 wordt er een plan aangenomen om de stad zuidwaarts in de richting van het station uit te breiden. Het station is in 1862-3 gebouwd door de Leeuwarder timmerman / ondernemer J.H. Keijzer voor de som van f 53.900. In 1867 volgt reeds een grote verbouwing (f 46.000) waarbij de beide zijvleugels worden verlengd. In 1891 komt de overkapping van de perrons à f 130.000 gereed. Het midden-risaliet wordt in 1904 vervangen waarbij de woning van de stations-chef boven de ingang verdwijnt en de hoge hal met het karakteristieke, halfronde venster ontstaat.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1863