Victor Lansink | 14 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Het ligt ook iets gecompliceerder. De feestelijkheden op het perron van station Schaesberg zijn eigenlijk in verband met de opening van de miljoenenlijn (Schaesberg-Simpelveld) voor reizigersverkeer, maar dat was op dezelfde dag als het feest tgv de electrificatie van de spoorlijnen van Eindhoven naar Maastricht en Heerlen. Uiteraard zal de electrische feesttrein niet naar Schaesberg doorgereden hebben. Op een fotootje in Nieuw Spoor is te zien dat de directie op het perron van Schaesberg tegen de achtergrond van een houten rijtuig staat, dus men is hier per stoomtrein heen gereden. |
Antwoord webmaster: |
aha, nu snap ik het inderdaad. dat klinkt logisch. |
Peter Collet | 12 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Electrificatie in de vorige opmerking kan niet kloppen.
Pas vanaf 1 juni 1986 kwam de electrificatie van
Heerlen - Kerkrade Centrum indienst. |
Antwoord webmaster: |
de HUA website meldt het volgende: 'Afbeelding van een blaaskapel op het perron van het versierde N.S.-station Schaesberg te Schaesberg tijdens de feestrit ter gelegenheid van de electrificatie van de spoorlijnen in Zuid-Limburg.'
Het hoeft dus niet zo te zijn dat de lijn in Schaesberg was gelectrificeerd, maar het kan zijn dat er een feesttrein rondreed ter ere daarvan die ook schaesberg aandeed. maar het zou wel vreemd zijn als die feesttrein dan niet elektrisch reed.
|
Han Lefering | 12 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Foto gemaakt naar aanleiding van de indienststelling van de elektrificatie in mei 1949. |
Antwoord webmaster: |
ok ik heb de datum veranderd
|
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar
Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.