Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Soestdijker Straatweg - afbeelding 17 station Soestdijker Straatweg

stationsgebouw (1953)
Het vroegere haltegebouw Hilversum Soestdijkerstraatweg werd in 1952 geopend. Om verwarring te voorkomen met station Soestdijk werd de naam in 1965 veranderd in Hilversum Sportpark. Reden voor de nieuwbouw was de verbreding van de zeer drukke straatweg. De plaats waar de nieuwe halte moest komen, was beperkt. Daarom werd het gebouwtje zoveel mogelijk opgeschoven naar de hoek tussen de weg en de spoorbaan. Aan de van de baan afgekeerde zijde was nog juist genoeg ruimte voor de doorgang van de reizigers. Daar werden dan ook de twee loketten geplaatst. Door de toepassing van een stalen skelet met stalen ramen ontstond er een licht en rank gebouwtje. Voor de afwerking werd gele verblendsteen gebruikt. Donkerbruine gevelstrips, verticaal geplaatst en wit gevoegd, completeerden het geheel. De stalen ramen waren wit geschilderd en het houten paraplukapje afwisselend wit en groen. Dit was een halte voor het woon-werkverkeer, reden waarom er aan de andere kant van de straatweg een zeer ruime fietsenstalling werd gebouwd. Dit is een langgerekt gesloten gebouw met aan de korte kant, aan de straatzijde, de ingang. Na afbraak van het haltegebouw werd in 1981 de kaartverkoop verplaatst naar deze fietsenstalling.


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,3 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 150694
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1950

1952

1953




1959