|
station Heemstede- Aerdenhout - afbeelding 67
station Heemstede- Aerdenhout
stationsgebouw II (1999) In Heemstede-Aerdenhout was de gelijkvloerse kruising van spoorbaan en verkeersweg door de aanleg van hoogspoor opgeheven. Het station moest pal naast de weg worden gesitueerd. Deze moeilijke opgave werd door Van der Gaast op een fraaie manier opgelost. Hij creëerde het eerste viaductstation in Nederland, dat wil zeggen een station dat vanaf beide zijden van de spoorbaan toegankelijk is, aan elke zijde dezelfde faciliteiten biedt en waarbij de perronaccommodatie gedeeltelijk boven een verkeersweg ligt. De hal bevindt zich bij dit station onder de spoorbaan. De geluidsisolatie van de hal vormde een bijzondere opgave. Het is een soort geluiddichte studio geworden, los van het landhoofd en van het viaduct, met afzonderlijke fundering en eigen wanden en dak. Aan de oost- en westzijde van deze hal gaat een trap naar elk van de perrons aan weerszijden van de spoorbaan. De trappenhuizen die naar de wachtruimtes en de twee perrons leiden, zijn opgenomen in een soort dozen die uitsteken boven de ingangshal. De dozen hebben een lichtgekleurde omranding en een oppervlak van bruin geglazuurde tegelstrips waarin een klok is aangebracht en een raster van ronde venstertjes. De buitenkant van de onderbouw is bekleed met geschuurd kwartsiet. Het geheel vormt een strakke, evenwichtige compositie: vanaf de straatzijde gezien de dozen in het midden en aan beide zijden hierop aansluitend de perrons met hun transparante windschermen en luifels.
|
Afbeelding toegevoegd op 7 okt 2024
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
Deze afbeelding in hogere resolutie downloaden (2400 x 2395).
|
Bron:
Victor Lansink
Diverse fotosessies uit het archief van Victor Lansink, met als thema´s spoorwegen, industrie, (sub-)stedelijke architectuur en andere vormen van teloorgang.
Meer afbeeldingen van Victor Lansink
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1990
1997
1999
|
|
|