|
station Heemstede- Aerdenhout - afbeelding 20
station Heemstede- Aerdenhout
stationsgebouw II (1970) In Heemstede-Aerdenhout was de gelijkvloerse kruising van spoorbaan en verkeersweg door de aanleg van hoogspoor opgeheven. Het station moest pal naast de weg worden gesitueerd. Deze moeilijke opgave werd door Van der Gaast op een fraaie manier opgelost. Hij creƫerde het eerste viaductstation in Nederland, dat wil zeggen een station dat vanaf beide zijden van de spoorbaan toegankelijk is, aan elke zijde dezelfde faciliteiten biedt en waarbij de perronaccommodatie gedeeltelijk boven een verkeersweg ligt. De hal bevindt zich bij dit station onder de spoorbaan. De geluidsisolatie van de hal vormde een bijzondere opgave. Het is een soort geluiddichte studio geworden, los van het landhoofd en van het viaduct, met afzonderlijke fundering en eigen wanden en dak. Aan de oost- en westzijde van deze hal gaat een trap naar elk van de perrons aan weerszijden van de spoorbaan. De trappenhuizen die naar de wachtruimtes en de twee perrons leiden, zijn opgenomen in een soort dozen die uitsteken boven de ingangshal. De dozen hebben een lichtgekleurde omranding en een oppervlak van bruin geglazuurde tegelstrips waarin een klok is aangebracht en een raster van ronde venstertjes. De buitenkant van de onderbouw is bekleed met geschuurd kwartsiet. Het geheel vormt een strakke, evenwichtige compositie: vanaf de straatzijde gezien de dozen in het midden en aan beide zijden hierop aansluitend de perrons met hun transparante windschermen en luifels.
|
1 bezoeker heeft deze afbeelding het cijfer 10 gegeven.
|
Bron:
Collectie Wichor Bramer Uit de persoonlijke verzameling van de webmaster van deze site.
Meer afbeeldingen van Collectie Wichor Bramer
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
W. de Haan | 26 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Een fraaie opname van de Heemsteedse zijde van het station. Vermeldenswaard is nog dat het 'kasteeltje'naast het station lange tijd in gebruik was bij de firma Arzberg, een fabrikant van porcelein. Later is het een tijd gekraakt geweest, werd uiteindelijk afgebroken en thans vervangen door monsterlijke hoogbouw. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1970
1975
|
|
|