j.p.burggraaf | 20 jan 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
dit is zeer zeker hazerswoude-[rijndijk was er nog niet]met de karakteristieke molen van van elswijk op de achtergrond,het sein voor de[mogelijk nog aan te leggen ]losplaats,zie nieuwe dwarsliggers,en vermoedelijk links op de foto de restanten van het gesloopte station.mogelijk op de foto mijn grootvader |
Sjoerd Eeftens | 7 sep 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
1939 kan zeker niet; de hier afgebeelde dieselvijven kwamen pas in 1940 op de baan en waren bedoeld voor de langeafstandsdiensten. Daar hoorde deze spoorlijn echt niet bij. Dit is vrij zeker een foto van kort na de Tweede Wereldoorlog, en kan een proefrit betreffen uit Boskoop waar enkele rijtuigen van deze treinen in grote herstelling zijn geweest. |
Frank Kouwenhoven | 4 sep 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Gezien de goed gedocumenteerde opmerkingen van Sjoerd stel ik voor deze foto op 1939 te dateren. |
Antwoord webmaster: |
heb het aangepast |
Sjoerd Eeftens | 7 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
De elektrische dienst op Leiden - Woerden startte op 8 oktober 1950. Op 15 januari 1940 namen de vooroorlogse dieseldrietjes de diensten over van de stoomtreinen, maar de oorlog gooide roet in het eten. Toch zullen in de tussenliggende periode ook wel eens dieselvijven gereden hebben, zoals deze foto bewijst.
Het stationsgebouw van Hazerswoude werd kort na de sluiting voor reizigersvervoer op 15 mei 1934 al afgebroken wegens zware verzakking en bouwvalligheid. Wat restte was een bouwseltje voor post T. Die post verviel op 26 mei 1968 toen het inhaalspoor en het kopspoor met losweg werden opgebroken en de beveiliging buiten dienst kon. |
Antwoord webmaster: |
ja ik zie nu dat die datum 1950 van mijn site gehaald werd, maar dat was maar een heel grove schatting. 1934 afbraak dus. die stations waren allemaal niet echt stevig gebouwd, is het wel? alphen en bodegraven hadden ook allerlei euvels. |
Heimen Stoffels | 5 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Het precieze jaartal zou ik ook niet weten, maar 1950 kan het sowieso niet zijn. In 1950 werd namelijk het stationsgebouw afgebroken. Op de foto is er geen stationsgebouw meer en als deze al van 1950 zou zijn, dan zou er op zijn minst iets van de sloop te zien moeten zijn. Als ik de foto zo zie, is het stationsgebouw er al een tijd weg en netjes opgeruimd. Dus na 1950/1951 is dit sowieso. |
Antwoord webmaster: |
ok vreemd, maar we zien toch nog geen bovenleiding. iemand over het materieel iets te melden, daar weet ik niets van. |
Frank Kouwenhoven | 13 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
als de datum bij deze fot juist is, kan dit niet hazerswoude zijn. Ik vermoed dan ook dat de foto vóó 1950 is genomen. In dat jaar is namelijk de elektrificatie tussen Leiden en woerden voltooid.
Bij mijn weten heeft er tot die tijd stoomtractie plaatsgevonden, maar een tijdje diesel vijfjes (Mat ´40)moet ook mogelijk zijn geweest. Ben benieuwd naar de reactie van de inzender.
Succes met deze heerlijke site gewenst.
Frank Kouwenhoven |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet precies.misschien een van de bezoekers. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar
Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.