Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hardegarijp - stationsgebouw I (1962) station Hardegarijp

stationsgebouw I (1962)
type: SS 5e klasse
Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij sommige stations een bakstene sierrand aangebracht. De gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. Als dakbedekking wordt in de regel zink gebruikt, maar ook pannen komen voor. De verdieping heeft onder andere twee gekoppelde rondboogvensters. De vensters en deuren hebben een kleine, maar vermeldenswaardige versiering: de plaatsen waar een horizontale en een verticale glasroede elkaar kruisen zijn versierd met een soort rozet. Tegen de zijden en in de hoeken zijn halve, resp. kwartronde rozetten aangebracht.

Vanwege copyright kunen de foto's van Dierdorp niet getoond worden.

Afbeelding toegevoegd op 6 jun 2008

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 9,8 gegeven.
Bron: via Floris Dierdorp
Deze foto is mij per fiets bezorgd door Floris Dierdorp, hij heeft hierop niet het auteursrecht. De foto is hier slechts op een zeer lage resolutie beschikbaar. Meent u het auteursrecht op deze foto te hebben en staat u publicatie niet toe, meld het, dan wordt de foto verwijderd.
Meer afbeeldingen van via Floris Dierdorp

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Wichard1 feb 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze foto komt uit de collectie van R. Ankersmit en is o.a. Gepubliceerd in het boek 'Dieseltreinen van Nederland'. Bijschrift uit het boek geeft aan dat het hier gaat om DE3 161 en DE2 62 op spoor 2. Beide treinen zijn extra treinen ivm de goede vrijdagmarkt in Leeuwarden. Foto is van 20 april 1962. Pagina 42 in het boek.
Coen van Lohuizen14 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De trein op de foto is geen dieselvijf, maar een vooroorlogse dieseldrie. Deze is te herkennen aan de kleine cabine-ramen. De functionaris op het perron is geen conducteur, maar een stationsbeambte of stationschef met vertrekstaf.
Antwoord webmaster:
bedankt voor de correctie, van de oorspronkelijke tekst klopte niets meer dus ik heb hem maar gewoon weggehaald.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1960




1962