Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Groesbeek - afbeelding 5 station Groesbeek

stationsgebouw (1920)
eenvoudig houten gebouwtje

Station uit de verte gezien met een trein

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 6,2 gegeven.
Bron: Dorpshistorie Groesbeek
Michel Janssen
Deze website gaat over het dorp Groesbeek gelegen in het Rijk van Nijmegen en nabij de Duitse grens.
Meer afbeeldingen van Dorpshistorie Groesbeek

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering5 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik had je wat info gestuurd over de trein, maar ik zie het niet terug.
Antwoord webmaster:
had je het hier op de website ingevuld? ik zie niets meer staan, kun je het nog een keer intikken?
Han Lefering29 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De salonrijtuigen zijn via de Reichsbahn terecht gekomen bij de Mitropa. De Duitse variant van de CIWLT (Wagon lits). Omstreeks 1935 buiten dienst gesteld.Zie dbtrains.com. Op de site wereldoorlog1418.nl staat een duidelijke foto van de keizerlijke trein te Eysden.
Antwoord webmaster:
oh nee, ik zie ze toch hier staan. sorry, had dit nog niet verwerkt in verband met mijn verhuizing.
Frank Kouwenhoven27 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een interessante foto. als ik naar het materieel kijk valt mij op dat er sprake is van twee kleuren en een zeer onregelmatige raamindeling. Dat kan overeenkomen met de keizerlijke trein uit Duitsland, die na afstand van Wilhelm II in 1918, na enige aanpassingen, werd ingezet als internationale luxe trein. Wilhelm kwam overigens naar Nederland in ballingschap met deze trein, inclusief de nodige en onnodige bagage. Of het jaartal 1930 klopt betwijfel ik. Vanaf 1927 reed de Rheingold al (via Arnhem)en die had veel bredere ramen in de rijtuigen en geen lichtkap. Die kan hier dus niet gefotografeerd zijn. Het gebruik van de oudere keizerlijke trein was toen n.m.m. al verleden tijd. Wie hier meer over weet te vertellen zou de bezoeker van deze site een groot plezier doen.
Antwoord webmaster:
ik heb de datum naar 1920 gezet. interessant verhaal.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1920


1928