Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Gouda - afbeelding 165 station Gouda

stationsgebouw II (1976)
De negentiende-eeuwse kern van het station van ir. J. Verloop uit 1869 was het enige gedeelte van het neo-classicistische station dat niet door het oorlogsgeweld verwoest werd. De verdieping was verdwenen, de begane grond zwaar beschadigd en Van Ravesteyn kreeg dan ook de opdracht een synthese tot stand te brengen tussen een typisch negentiende-eeuws standaardstation en een nieuw representatief gedeelte. Het middengedeelte kreeg een lagere kroonlijst; vijf beelden en meerdere zuilen werden toegevoegd om het classicistische uiterlijk van het bouwcomplex nog eens extra te benadrukken. Een klok in één van de beelden accentueerde de middenas. Links en rechts daarvan stonden twee beelden op de sterk sprekende lijst. De gevels van het station werden door middel van een muur verlengd tot een coulisse-achtige markering van de pleinwand waarin een kiosk en ook een toegang tot het spoorwegemplacement opgenomen waren. De beelden van Jo Uiterwaal stonden hier op gedeeltelijk vrijstaande natuurstenen zuilen. Het autobusstation met wachtgelegenheid werd aan de oostkant van het station gesitueerd; de fietsenstalling aan de westelijke zijde van het hoofdgebouw. Op deze wijze werd aan het van oorsprong asymmetrische gebouw in de geest van het neo-classicisme de symmetrie toegevoegd. De omsluitende gebouwtjes en de pleinwand werden wit gepleisterd. Natuursteen werd toegepast voor de omrandingen van de muurvlakken en kolommen. Imitatie-natuursteen voor de omrandingen van deuren, ramen en de deklijst. De indruk die het station maakte, werd in belangrijke mate bepaald door de ligging aan het plein. Van Ravesteyn had rond het bouwjaar 1949 een grote bewondering voor het Rome met zijn vele indrukwekkende pleinen en het station in Gouda ontstond in analogie daarvan. Na voltooiing van het plein in 1949 werd Van Ravesteyn nog hetzelfde jaar de zilveren erepenning der Gemeente Gouda verleend, als draagmedaille aan hem toegezonden op 9 oktober 1949 (nu in archief NAi/RAVE 97).De NS heeft het unieke en waardevolle samengaan van de twee bouwstijlen niet willen inzien en het station vervangen door een grotere versie. Alleen de busoverkapping is gespaard gebleven.

Afbeelding toegevoegd op 16 jan 2021

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
Bron: Kees van de Meene ©
Een liefhebber van spoorwegen en stationsgebouwen, die reeds sinds de jaren 50 de Nederlandse infrastructuur systematisch heeft gefotografeerd. Auteur van diverse boeken.

Voor elk gebruik van de getoonde foto anders dan opnemen in de privé-verzameling moet via onderstaand mailadres toestemming van de SNR van de NVBS gevraagd en verkregen worden.
Foto's in hogere resolutie zijn tegen vergoeding aan te vragen via de NVBS (fotobureau@nvbs.com) Fotonummer vdM41673
Meer afbeeldingen van Kees van de Meene ©

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1970


1974




1976






1977








1978