Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Gilze- Rijen - stationsgebouw II (1959) station Gilze- Rijen

stationsgebouw II (1959)
opvallend voorportaal dat van twee kanten met een trapje te bereiken is. Gevel daarvan bijna geheel van glas. Asymmetrisch gebouw


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
Bron: Regionaal Archief Tilburg
Meer afbeeldingen van Regionaal Archief Tilburg

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Jan Reijnders2 mrt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
op deze foto ziet men het stationsgebouw vanuit een andere hoek. In het kleine hokje links op de foto bevindt zich het bedieningsmechanisme voor de spoorbomen. Vroeger waren er aanvankelijk maar 2 spoorbomen die mechanisch bediend werden, later met de verbreding van de Julianastraat/Stationsstraat werd de overweg ook verbreed en telde die 4 overwegbomen, die elektrisch bediend werden. Eerst moesten de 4 knoppen 1 slag naar rechts gedraaid worden, dan gingen de rode knipperlichten aan, en vervolgens moest men eerst de 2 bomen bedienen die de rechter kant afsloten door het naar beneden drukken van de betreffende knoppen en vervolgens dezelfde procedure voor de linker overwegbomen. Voor het openen stelde men de knoppen weer terug in de rechtop stand. In het stationsgebouw was op het (groen) blokstelsel een schildje aangebracht "let op den overweg". In de erker stond een bureau met daarop de boeken van de dienstregeling en een telegraaf/telefoontoestel, waarmee men doorgaf wanneer een bepaalde trein vertrokken was naar het volgende blok. Dit werd dan ook op het blokstelsel doorgegeven middel een draai aan de slinger. Ook het plaatskaartenkantoor was gevestigd in het stationsgebouw. Rechts en links van de lokettist stonden grote kasten met daarin van bijna alle stations de kartonnen plaatskaarten. Van stations die niet zo vaak gevraagd werden moest men een geschreven plaatsbewijs uitgeven. Dat kostte nogal wat zoekwerk (en tijd). In de voorhal bevond zich achter een hekwerk een fietsenstalling voor fietsen die met de trein meegestuurd waren of meegestuurd moesten worden. Deze waren op het achter spatbord voorzien van een geel metalen plaatje waar de naam van de eigenaar opgeschreven werd.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1950




1953

1956

1957

1959