Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Driehuis - afbeelding 19 station Driehuis

stationsgebouw (1972)
Omdat de industriële activiteiten bij de monding van het Noordzeekanaal fors toenamen, werd een spoortunnel aangelegd onder het Noordzeekanaal: de Velsertunnel. Deze maakte de verlegging van het bestaande spoorwegtracé noodzakelijk, waardoor in Driehuis het oude haltegebouw moest worden vervangen. In Santpoort werd aan dezelfde lijn een geheel nieuwe halteplaats in gebruik genomen. Het haltegebouw Driehuis, vroeger Driehuis Zuid geheten, was een uniek gebouwtje met een heldere, functionele architectuur. Het bestond uit een horizontale doos waarvan de perronzijde bijna geheel in glas was uitgevoerd. Onderrand en dakrand benadrukten het horizontale lijnenspel. De strakke voorgevel werd bekroond door een zeer slank en hoog torentje met uurwerk.

Afbeelding toegevoegd op 5 okt 2011

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8 gegeven.
Bron: Noord-Hollands Beeldarchief
Fotonummer 535dcfcc-fb8f-11df-9e4d-523bc2e286e2
Meer afbeeldingen van Noord-Hollands Beeldarchief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

J.P.Peters22 jun 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
"...waardoor in Driehuis het oude haltegebouw moest worden vervangen" Is niet geheel correct. Station Driehuis Zuid is niet ter vervanging van een ouder station gekomen , maar geheel nieuw gebouwd aan de nieuwe lijn via de Velsertunnel. Vanaf sept 1957 waren er twee stations: Driehuis Westerveld en Driehuis Zuid. Omdat dit vaak verwarring gaf zijn later de namen gewijzigd in resp. Westerveld en Driehuis.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1972

1975