stationsgebouw (1972) Omdat de industriële activiteiten bij de monding van het Noordzeekanaal fors toenamen, werd een spoortunnel aangelegd onder het Noordzeekanaal: de Velsertunnel. Deze maakte de verlegging van het bestaande spoorwegtracé noodzakelijk, waardoor in Driehuis het oude haltegebouw moest worden vervangen. In Santpoort werd aan dezelfde lijn een geheel nieuwe halteplaats in gebruik genomen. Het haltegebouw Driehuis, vroeger Driehuis Zuid geheten, was een uniek gebouwtje met een heldere, functionele architectuur. Het bestond uit een horizontale doos waarvan de perronzijde bijna geheel in glas was uitgevoerd. Onderrand en dakrand benadrukten het horizontale lijnenspel. De strakke voorgevel werd bekroond door een zeer slank en hoog torentje met uurwerk.
Afbeelding toegevoegd op 5 okt 2011
Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8 gegeven.
"...waardoor in Driehuis het oude haltegebouw moest worden vervangen" Is niet geheel correct.
Station Driehuis Zuid is niet ter vervanging van een ouder station gekomen , maar geheel nieuw gebouwd aan de nieuwe lijn via de Velsertunnel. Vanaf sept 1957 waren er twee stations: Driehuis Westerveld en Driehuis Zuid. Omdat dit vaak verwarring gaf zijn later de namen gewijzigd in resp. Westerveld en Driehuis.
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.