stationsgebouw II (2006) Van der Gaast ontwierp dit complex in samenwerking met M.W. van Markenhof. Allereerst werd een ruim voorplein met een entreegebouw en een reizigerstunnel aan de kant van Zeist uitgevoerd. Al in 1960 konden de reizigers hiervan gebruik maken. Opvallend in de plattegrond is de driehoekige vorm, waardoor het particuliere vervoer op een logische manier kan voorrijden. Tegenwoordig heeft dit entreegebouw geen loketfunctie meer. In 1962 werd het nieuwe ontvangstgebouw aan de zijde van Driebergen officieel geopend. Het overhuivende dak van het stationsgebouw rust op ranke pijlers. De perronoverkappingen zijn licht en transparant door het gebruik van dezelfde pijlers in combinatie met glas. Toepassing van eenvoudige materialen geven het het karakter van een forensenstation dat goed past in de bosrijke omgeving. Het ontvangstgebouw wordt gecompleteerd door een slanke toren waarop een klok en het NS-logo. Het sluitstuk is ook hier een vergroot en gemoderniseerd voorplein dat in 1963 in gebruik werd genomen. Binnenin het ontvangstgebouw is veel veranderd. De wanden waren schuin geplaatst om de looplijnen naar het perron aan te geven. Onder de loketten waren keramische tegels aangebracht, naar een ontwerp van Hans de Jong. Dit kleurige, glanzende oppervlak sloot goed aan bij de moderne glanzende materialen van treinen en wegvervoer. De wandschildering was ontworpen en uitgevoerd door J. Rodrigo. Nu is er aan de linkerkant een Wizzlwinkel gevestigd met een servicebalie voor de kaartverkoop. Aan de rechterkant is de restauratie gehandhaafd.
Afbeelding toegevoegd op 15 dec 2024
Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.